Roamer Stingray

Beste horlogekenners,

Twee weken geleden kwam mijn vader met een aantal horloges aan van “vroegah” waaronder deze Roamer Stingray. Deze is vroeger van mijn opa geweest. Gezien mijn opa twee jaar geleden is overleden kan ik hem uiteraard niets meer vragen over de geschiedenis van deze klok.

Het het horloge tientallen jaren heeft stilgelegen in een doos op zolder. Afijn, volgende dag naar de juwelier gegaan en het glas laten polijsten (vervangen kon niet volgens hen) en er een nieuwe stift in laten zetten. De originele band was niet mooi meer dus hier heb ik een bruin lederen croco voor in de plaats gekocht. Kortom, een echte vintage in een modern jasje.

Het leuke is dat de klok na een aantal zwaaibewegingen (het is een automaat) echt precies op tijd loopt. Zaterdagochtend opgehaald en om 00:00 's nachts afgedaan. Met de gangreserve is ook niets mis want het is op moment van schrijven een 23 uur later en loopt nog steeds stipt op tijd. Ongelofelijk voor zo’n horloge wat zo lang heeft stilgelegen.
Nu vond m’n vriendin het maar een lelijk klokje. Daar heeft ze deels gelijk in want als ik 'm in de winkel zou zien liggen was de kans vrij klein geweest dat ik met deze de deur uit liep :wink:
Maar… het heeft voor mij uiteraard een stuk emotionele waarde, vandaar dat ik er ook wat meer over wil weten. Kortom, kan iemand mij wat meer vertellen over dit merk, type? (Bouwjaar, oplage, etc.). Wij gokken op eind jaren '50, begin jaren '60.

En nu nog een heel dom vraagje van mijn kant…
Als ik de kroon lichtjes draai lijkt het naast een automaat die je middels bewegingen opwekt, ook wel een handopwinder… Ik ben te schijterig om de kroon helemaal door te draaien omdat ik bang ben dat ik het uurwerk beschadig. Kortom, kan het zo zijn dat dit uurwerk middels bewegingen en kroon-opwindmechanisme zichzelf laat “tikken”?

Alvast bedankt in ieder geval voor de eventuele reacties :slight_smile:

Hallo Nielsracing,

Beetje raar dat de juwilier niet het horlogeglas kan vervangen. Roamer (brevette) heeft vaak horloges met een zgn waterdichte kast uit 1 stuk. Dat houd in dat je alleen bij het uurwerk kunt komen wanneer het glas is verwijderd. Het glas zelf is meestal een spanringglas en de luntten houden het uurwek op zijn plek.
Nu weet ik niet zeker wat voor glas deze roamer heeft, want op de foto zie ik wel een munutenring. Kan mischien zijn dat die het glas ook op zijn plek houd:S

Hier een paar voorbeelden van mijn eigen Roamer die uit elkaar licht. Hierbij kun je de opbouw van de kast zien.

Oja, betreft het opwindkroon. Met de kroon kun je het horloge ook opwinden. Het uurwerk zal hierdoor niet beschadigen.

Roamer is een oud Zwitsers merk uit Soloturn. Vlg mijn horloge (staat op de opwindknop) is 't in 1888 opgericht. Ze maken nog steeds horloges, kijk maar eens op de website www.roamer.ch

veel plezier met je horloge.

Vr Gr

RoB

Dank voor de reacties :slight_smile:

@ Wouters, dat van het niet kunnen vervangen van het glas vond ik ook al raar…
By the way mooie foto’s van het uurwerk zeg! Enig idee uit welk jaartal mijn horloge kan komen (hoeft niet precies maar meer een indicatie)?..
Overigens heb ik het opwinden geprobeerd. Machtig! M’n eerste opwindbare klokje :smiley:

Kan er nog steeds niet over uit dat het nog steeds vlekkeloos loopt na al die jaren stil te hebben gelegen. Wünderbar :wink:

Het uurwerk is Waarschijnlijk van het caliber nummer: MST 470 of MST 471 , omdat joun horloge 44 jewels bevat, & een automaat is. Dat datteert het uurwerk op ca 1965 tot 1970.

Hier een link die ik voor je heb opgezocht, dan kun je het uurwerk ook zien.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&MST_470

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&MST_471

veel plezier er mee!!

Dank!
Dat plezier gaat wel lukken.

Overigens maakt het horloge een prachtig tikkend geluid maar dat even terzijde :wink: