Roamer zakhorloge + onbekend? + prisma

Beste mensen,

Ik keek hier regelmatig maar had geen vintages! Ook maar eens gevraagd thuis of die beste opa’s geen horloges droegen. Ja dus!

Deze was van mijn opa, prisma quartz. Geen idee hoe oud, denk jaren 70? Uiteraard nieuw batterijtje nodig :wink: Er zat een ‘flixo-flex’ bandje aan, dat vond ik niets dus op leer gezet:

Dan een Roamer zakhorloge, was van mijn overgrootvader. Als het goed is van rond 1953. Even opwinden en tikt prima! Erg jammer van het glas. Wat voor uurwerk zit er in en hoe is de kwaliteit daarvan? Komt ie:




Dan ben ik nog benieuwd wat dit voor zakhorloge is. Slechte staat: stukje van de wijzerplaat er af, secondewijzertje weg, schroefje mist in uurwerk. Wel aparte achterkant:




Benieuwd wat jullie me kunnen vertellen. Alvast bedankt voor de info!

gr, HjR

Hallo HjR,

Leuke klokjes heb je daar! Mijn persoonlijke favoriet is de Roamer. Leuk merk, en dit klokje heeft een zeer mooi, strak design met prachtige wijzers.

De Prisma lijkt me inderdaad jaren 70. Leuk ding voor dagelijks gebruik.

De Roamer wordt aangedreven door een MST kaliber. Volgens meneer Ranfft van rond 1940 (
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&MST_293
)
Ik heb zelf nog niet een dergelijk uurwerkje in handen gehad, maar het lijkt me een zeer degelijk uurwerk: 17 stenen en gouden chatons (de steenzettingen) Dit gecombineerd met de verzorgde uiterlijk van de bruggen lijkt het me een mooi afgewerkt werkje.

Het laatste klokje is een cylindergang werkje. Dit waren in de 2e helft van de 19e eeuw en het begin de 20e eeuw de wat goedkopere alternatieven op de Zwitserse ankergang uurwerken. Ze zijn aardig slijtgevoelig omdat de balansas direct op het 4e rad zit. Je ziet ze zeer veel, en de waarde is niet er hoog.

Groeten,
Michiel

1 like

Michiel,

Erg bedankt! De Roamer vind ik ook het meest gaaf, ook al ben ik eigenlijk niet zo van de goudkleuren. Mijn overgrootvader kreeg dit zakhorloge als het goed is in 53, dus 45 zou goed kunnen. Als ik lees over het merk zie ik dat Roamer vanaf 1952 de toevoeging & co kreeg, dat is inderdaad ook wat op het uurwerk staat.

Ik baal erg van het glas, behalve de kras is het er ook zo uit te wippen omdat het een kleine opening heeft aan de onderkant. Is zoiets nog voor een redelijke prijs te vervangen?

Helaas mist het sleuteltje om het tweede zakhorloge op te winden, dus geen idee of het uberhaupt nog loopt.

Nog excuus voor de matige foto’s, enkel beschikking over de mobiel.

gr, HjR

Leuk hoor, deze familiestukken(tu)

Voor een ander glas voor de Roamer moet je even langs een horlogemaker, zal geen punt zijn denk ik.
Anders is er ook nog Horlogeglas.nl

Leuke vondst! (tu)

Op MP zag ik laatst een hele verzameling van zakhorloge-sleuteltjes te koop. Dus daar is nog wel aan te komen.

Glas is waarschijnlijk geen probleem om te laten vervangen.
Anders heb ik hier nog honderden vintage ‘glazen’ (acryl, zonder inkeping) NOS liggen. Waaronder ook een paar grote maten, misschien wel de juiste?

Hallo HjR,

Leuk om ook te weten wanneer je grootvader het klokje kreeg. Dat geeft net een extra stukje charme aan het horloge.
Een glaasje is eenvoudig te vervangen. Ze zitten onder exacte passing in de glasring. De glaasjes kun je her en der nog prima bestellen, en als je er zin in hebt kan je ze er prima zelf in zetten. Met een schuifmaat kun je de binnenmaat van de glaszetting opmeten en vervolgens heb je de glasmaat (bv. 34,5 mm = 345 glasmaat). Op Ebay kun je er nog genoeg krijgen.
Deze Ebay verkoopster uit Nederland heeft vaak een goed aanbod:

http://stores.ebay.com/Global-Watch-Straps

Kost je ongeveer een tientje inclusief verzendkosten.

Horlogesleutels kun je nog wel krijgen bij Hobbyklok:

http://www.hobbyklok.nl/

Succes ermee!

Groeten,
Michiel

leuke horloges, vooral het roamer zakhorloge. Uurwerk lijkt me inderdaad een degelijk, netje afgewerkt uurwerk. Glas vervangen lijkt me geen probleem. Mocht je het horloge met enige regelmaat wilt gaan gebruiken, zou ik het een keer laten schoonmaken.

Het andere zakhorloge is weinig bijzonders. Slijtagegevoelige, onnauwkeurige en zeer slecht afgewerkte uurwerken. Ze zijn een paar tientjes waard, niet veel meer. Overigens zal er aan zo’n schroefje wel te komen zijn, want er zijn vreselijk veel van deze horloges…

Groeten,
Koen