Jij bent de curator van jouw collectie, niemand anders.
Mijn reflectie op bovenstaande, puur voor een andere invalshoek:
Wat eruit mag, gaat eruit. Maar even niets erin.
De twee horloges die je erin wilt zorgen voor extra onrust. Dat is geen verzamelen, dat is gewoon kopen om het kopen.
Hardop denkend adviseer ik:
Koop ooit een extra horloge als je niet op zoek bent, op een bijzondere plek of een speciaal moment. Eentje waar je echt verliefd op wordt. Dat heb je nu niet, althans dat haal ik er niet uit. Het zijn allemaal populaire “evergreens”, horloges waarmee je nooit in de fout gaat. Zelfs de VC is in de resterende collectie een grijze muis. En dat is jammer, want die is uniek.
Ik mis jóuw persoonlijkheid. Jijzelf ook? Ik ken je namelijk niet, maar je hebt nota bene een Avatar van iemand met meer borsthaar dan bos in het Amazonegebied. Kom op man, verras ons!
Wat ik bedoel: Open een gemiddelde verzameling van een liefhebber uit deze tijd en je ziet nagenoeg dezelfde “you can’t go wrong here” horloges. Totaal niets mis mee, maar mij raakt het nooit. Mijn interesse ligt namelijk niet in de waarde van een collectie, maar in de verhalen die verscholen liggen onder het oppervlakte. Bij populaire horloges is alles al uitgekauwd. Ook de limited editions.
Wat je wel moet kopen weet ik dus ook niet. Ha! Aan mijn gereutel heb je dus net zoveel als aan ChatGPT.
Je hebt GS geprobeerd, maar ook jij bent niet gepakt, zoals zovelen. Zij die wel geraakt werden, die blijven bij dat merk. Dat worden levenslange ambassadeurs. Vind je ze mooi maar saai? Dat is het nadeel van perfectie: een waar karakter zit buiten de gekleurde lijntjes, nooit erbinnen. Een ruw randje, een vibrato, de moedervlek van Madonna… mooi of lelijk? Het intrigeert!
Misschien moet je op zoek naar de échte makers. Microbrands bedoel ik niet. Echt een fanatieke, talentvolle maker van unieke horloges, waardoor je geraakt wordt door diens vakmanschap en creativiteit. Duik in het echte ambacht. Geen idee of je zulke ingangen hebt, maar stap eens dieper hun wereld in, verder weg van mainstream. Ik ben benieuwd waar je dan met jouw budget uitkomt. Dat zal vast erg verrassend zijn.
Jij vroeg om input, dus hopelijk waardeer je mijn inbreng. Je hebt mooie horloges, dus ik wens je daar sowieso veel plezier mee. En je zoons ook. Doe je goed. ![]()