Het draagt erg fijn, het gewicht is even wennen maar na 5 minuten voel je het gewicht niet meer. Het geheel is erg goed afgewerkt, geen scherpe randen. Met de RVS schakelband moet je een beetje geluk hebben of het past i.v.m. ontbreken van fijnafstelling. Bij mij is dat perfect in orde, na een enkele schakel verwijderd. Speling op de pols bij kou, draagt prima, vaster op de pols bij warmte, ook prima. En bij alles daartussenin ook prima.
Ondanks mijn onbekendheid met het merk, was het heel snel een horloge naar mijn hart. Geschenk van een bevriend stel, die mij goed kennen.
Alles is PVD zwart, satijnglans. Zwart met donkerbruin wijzerplaat , varieert bij andere lichtinval naar helemaal satijn zwart. Het PVD is buitenshuis donkergroen, zo zie ik een horloge van deze soort het liefst. Dit donkergroen samen met de zware kwaliteit, maakt dat ik met een leger horloge in mijn handen sta. Het verbaast mij niet, als dit horloge aan de leger specificaties voor polshorloges voldoet. Dat zeg ik niet zomaar, bovengenoemde kwaliteiten kan ik namelijk aanvullen met saffier glas, 10 atm, en een schroefkroon die zich zeer soepel laat bedienen.
Het schroefdeksel heeft een mooie verfijnde afwerking met het logo in relief en de specificaties.
Het uurwerk: na lang zoeken kom ik uit bij waarschijnlijk Miyota JS25.
Ik draag het horloge dagelijks, nu 2 maanden. Ik heb geen manco’s kunnen constateren. Een pracht DING uit één stuk.
Alles massief RVS
Volledig PVD
Saffier glas
10 atm
Schroefkroon
Te koop op diverse websites met hommages van allerlei merken. Geen technische gegevens te vinden.
Aan welke leger specificaties denk je dat dit horloge voldoet?
Vroeger pikte ik zo enkele pdf’s op over bijvoorbeeld “mil spec watch strap”. Nu vind ik ze niet. Op de volgende site staat een algemene, hier door mij ingekorte beschrijving. Deze evenaart voor mij mijn Bobroff specificaties. Pragmatisch benaderd: Ik denk dat een infanterist met mijn Bobroff om zijn pols, een hele missie kan uitdienen zonder merkbare schade op het functioneren van de Bobroff. Ik benader dit als een non chronograaf horloge. Het gebruik van de chronograaf uitgesloten.
Wat is een Mil-Spec horloge.
Als het gaat om stevige en duurzame uurwerken, zijn er maar weinig soorten horloges die te vergelijken zijn met een mil-spec horloge. Deze horloges zijn ontworpen en gebouwd om te voldoen aan strenge militaire specificaties, zodat ze bestand zijn tegen extreme omstandigheden en betrouwbaar werken in de zwaarste omgevingen.
Militaire horloges zijn ontworpen met verschillende doelen voor ogen. Functie gaat voor op vorm, en deze horloges moeten kunnen overleven in de strijd. Hun minimalistische ontwerp en robuuste constructie roepen een gevoel van taaiheid en betrouwbaarheid op.
Ik kan niet oordelen over dit merk maar je bent er zelf nogal lyrisch over en het gaat erom dat jij er blij mee bent.
Persoonlijk zou ik een G-Shock omdoen.