Kan iemand mij iets vertellen over deze Rodania: jaartal, kwaliteit, veel voorkomend? Het is een handopwinder!
Rodania, volgens mij een Belgisch merk, dit horloge komt waarschijnlijk uit de jaren 60.
AS uurwerkje???
Lume in minutenwijzer brokkelt wat af, de uurwijzer lijkt ooit opnieuw gedaan.
Verder wel leuk, redelijke kwaliteit zoals destijds vele merken, maar mijn inziens niets aparts…
Geen verkeerde kwalificatie maar om daar op in te gaan:
“kwaliteit zoals destijds vele merken”, klopt wel hoor.
“mijn inziens niets aparts”, niets tegen in te brengen.
Paar weken terug wat over Rodania gezocht, ze hebben meer kalibers dan AS gebruikt. Swiss made met kantoor in België, goed verkocht in NL en daarmee doet het wat denken aan Pontiac, waar toch wel wat liefhebbers voor zijn.
Het is weer nieuw leven in geblazen, er staan er aardig wat op ebay. (Nieuwe horloges dus, eenvoudige kwaliteit quartz)
Maar wat ik op wil merken: AS hebben toch echt wel kalibers gemaakt die beter dan “redelijk” waren. De veel Rado’s hadden vroeger AS. Sommige Enicar’s. Te veel merken om op te noemen eigenlijk. AS is een van de merken dat is opgegaan in ETA.
Ze hebben ook 36.000 bpm kalibers gemaakt. En hier een met zwanehals en geschroefde balans:
Op ranfft vind je dat Rodanias er ook waren met Felsa en Bidynator, ook niets mis mee.
Ik denk dat het getoonde horloge van eind jaren vijftig is, hooguit begin jaren zestig.
Mee eens is niet voor niets mijn favoriete uurwerkmerk om aan te werken, maar…
weten we al wat voor uurwerk er in de Rodania zit dan?
Uurwerk foto graag
Dat is een AS 1686 waarschijnlijk.
Het gaat hier dan niet persé over AS maar over Rodania, maar ik kwam net een Girard Perregaux op ebay tegen:
met een kaliber 03
Dat is eigenlijk een AS 1130.
In de Rodania zit inderdaad en AS 1686 daar heb ik er een aantal van en ééntje is al een maand onderweg, ik ben bang dat die is zoekgeraakt bij de post.
Zowel de GP als de Tourist hebben een AS 1130 uurwerk want deze komt voor met diverse vormen van de bruggen. Daardoor lijkt het om verschillende uurwerken te gaan maar ze verschillen alleen uiterlijk van elkaar.