Nu de laatste dagen Roemenië en Roemeense oude kunst volop in de belangstelling staat, heb ik besloten om eens een oud Roemeens horloge onderhande te nemen.
Orex was een merk dat niet heel lang bestaan heeft nl.van 1978 -1999.
From 1978–1999, Mecanica Fina was the only watch manufacturer in Romania. The company was based in Bucharest and produced wristwatches under the commercial names Optimef, Cromef, Clasic, and Orex. Early watches were powered by Chinese Sea-Gull movements, while later production used Soviet watch calibers, including Slava (2414, 2628, 2428, 2356, S2358) and Zaria (2009).
Ik heb op de rikketik zo’n Orex gekocht omdat ik van aparte dingen hou.
Zoals je ziet kun je allerlei uurwerken aantreffen, maar die ik gekocht heb heeft een Seagull ST5 onder de kap en dat blijkt dus een vroege Orex te zijn.
Het uurwerkje zit wel leuk in elkaar en ik heb een aantal foto’s gemaakt tijdens de montage na alles keurig schoongemaakt te hebben.
We beginnen uiteraard met de kale basis platine. De Seagull krijgt van mij al bonuspunten omdat de veerton arbre gelagerd is in een robijntje.
Hier zit het centrumrad gemonteerd onder zijn eigen brug.
De rest van de tandwielen en de veerton zit op zijn plaats.
De brug over de veerton met ook weer een robijnen lager gemonteerd.
De tandwielen voor het opwinden gemonteerd.
We draaien het uurwerk om en monteren het opwind- en wijzer verzet mechanisme.
Nog een paar tandwielen meer en een borgplaatje. We zijn er bijna.
Weer het uurwerk omdraaien en het anker en de balans monteren. We hebben meteen een hartslag.
Wijzerplaat en wijzers er op
En in de kast die lekker in de ultrasoon reiniger heeft liggen spartelen
Er zit nog een anti magnetisme deksel over het uurwerk.
Een bandje er om en om de pols.
Deze Seagull is een fijn uurwerk om aan te werken. Er zitten geen gekke dingen in en het valt bijna vanzelf in elkaar. De afwerking aan de balans zijde is best leuk. Volgens de verhalen deden ze dit met de hand.
De afwerking van de rest is een beetje ruw.
Hij loopt mooi, maar ik laat hem eerst een paar dagen inlopen om dan de eindtiming te doen. Hij zit nu op 296° amplitude, een beat-error van 0,2 ms en +10 sec. Zo recht van de service. Maar zoals gezegd ga ik dit na een paar dagen nog eens checken.
Roemeense oude kunst wil ik dit Orex horloge niet noemen, vooral ook omdat het hart uit China komt. Of ze de wijzerplaten en kasten wel zelf maakten is niet bekend. Wellicht was het alleen een fabriek die horloges in elkaar zette. Wie zal het zeggen.
Bedankt voor het kijken.