Op voorhand mijn excuus als ik hier een “zoveelste” draadje open voor het verwijderen van roest. Ik kon via de zoekfunctie eigenlijk niets vinden.
Foto’s komen nog in een ander draadje. Ik ben bezig een Paketa te servicen, maar dat zit nogal tegen. Kom helaas wat roest tegen. Een van de twee schroeven waarmee de tiretteveer vast zit zat helemaal vast. Ik wilde de boel niet met bruut geweld slopen omdat je dan verder van huis bent. Een lange adem wind uiteindelijk. Platine heeft 17 uur in de IMAL gelegen, maar kreeg het schroefje nog niet los. Daarna de soldeerbout op hoog vermogen erop gezet in de hoop dat het schroefje heet word, de roest kraakt en zo los komt. Tijdens verhitten hoorde ik wel tikjes, maar of dat dat vocht was van de IMAL wat aan de kook ging geen idee. Kreeg hem nog niet los. Uiteindelijk maar in de verdunde Dasty met water gekieperd en 10 minuten op 60 graden in de ultrasoon. Je moet toch wat en tata … kreeg de schroef losgedraaid. Heel erg blij mee.
Zo links en rechts zit er was roest. Waarmee verwijderen jullie de roest? Welk middel kan ik daar het beste voor gebruiken.
Zal morgen wat foto’s plaatsen als ik wat meer tijd heb.
Neemt niet weg dat de voordelen niet echt opwegen tegen de godvergeten plakboel die het oplevert. Er zijn speciale olievarianten die roest zeer effectief aanpakken en voor de hoeveelheden die wij nodig hebben, goed betaalbaar zijn
Ik klets geen onzin hoor. Heel soms maar, maar nu niet. Zeker bij grotere objecten zoals een oude granaat, lekker die bruisende cola er overheen. Kost ook geen drol bovendien.