Roest

Hoi Allen,

als er roest op het horloge en de band zit, is dit er met een ‘badje’ of ultrasoon reiniger van af te krijgen, of gaat roest in het metaal zitten en moet het dan opnieuw worden gepolijst oid? En hoe funest is roest voor een (kwarts) uurwerk?

Bedankt

Roest is geen vuil of zoiets wat op het metaal ligt, maar een verandering van het materiaal door inwerking van vocht en/of lucht. Dat zit dus in het metaal. Ultrasoon reinigen helpt dus niet. Voor b.v. zwart uitgeslagen zilver (dat is ook “roest”) heb je van die middeltjes die het zilver weer ‘schoon’ krijgen, maar dat werk op het zilver"roest" in zodat het weer zilver wordt, of het “roest” weg etst. Of er zoiets ook voor ijzer/staal is, dat weet ik niet. Voor welk soort uurwerk dan ook lijkt roest mij niet goed.

Bedankt voor je reactie Tom, ik had al zo’n vermoeden dat het erin zou gaan trekken. Je bedoelt zeker zo’n zilverbadje voor bestek enzo.

Via Ebay kan ik een mooi horloge kopen, alleen zit 'ie wel flink onder de roestplekken, en dat is slechts de buitenkant! Ik weet nu al wel dat ik er niet teveel aan ga besteden omdat er ook nog een behoorlijke restauratie volgt vrees ik zo. :frowning:

Iss het trouwens ook mogelijk, als het uurwerk té verroest is, er een ander,soortgelijk uurwerk in te plaatsen? Iemand daar weet van?

Als je precis hetzelfde werk kunt vinden/kopen/krijgen kan dat uiteraard gebruikt worden als vervanging. Moet je het denk ik wel naar de horlogemaker brengen.
En wie weet wat die dan nog ziet/vindt/aantreft.
Wil je niet liever kijken of je een exemplaar van dat horloge zonder oxidatieverschijnselen kan vinden. Lijkt me minder bewerkelijk en uiteindelijk goedkoper.

Dag Maurits,

ik zal het zoiezo naar de horlogemaker brengen, en reken vooraf al op een fikse rekening. Als het het niet meer waard is en als total-loss wordt beschouwd laat ik het denk ik voor wat het is.

Een ander exemplaar zoeken is idd een optie, alleen is het een vintage en deze komt ook niet langs iedere dag. Ik heb nog een dag om er over na te denken.