Medeliefhebbers,
Ik heb een leuke Universal Geneve gekocht op ebay. Hij is al naar de lokale horlogemaker geweest voor een servicebeurt. Het gaat om een jaren 70 UG met een cal 42. Het uurwerk loopt goed en cosmetisch is het horloge ook “in orde”. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van het compacte formaat.
Helaas zitten er 2 roestplekjes op de wijzerplaat die me blijven storen. Het lijkt alsof ze tussen het glas en de kast in zitten. Ik vermoed dat het gaat om een gelijmd glaasje. De lokale horlogemaker gaf aan dat hij het niet voor elkaar kreeg om deze weg te krijgen. Toch wil ik niet in 1 keer opgeven, eerder heeft een second opinion op een reparatie ook geleid tot succes na afwijzen van een ander. Ik zoek een horlogemaker of hobbyist in de omgeving van Amsterdam/Haarlem/Utrecht die dit een leuke uitdaging vind. Wie kan mij helpen?
1 like
Volgens mij zit het in de kast en niet op de plaat, in de rand waarin de lijm van het glas zit.
Ik zou het laten losmaken, kasje laten reinigen en zo nodig heel licht laten polijsten met een stokje met wat fijn schuurmiddel erop. Daarna glas opnieuw laten plaatsen/lijmen.
3 likes
Ja, dat zou ik ook denken, zit in de lijmtang en niet op de wijzerplaat zelf. Zou dus niet zo een probleem moeten zijn.
En toch vond de originele horlogemaker dat dit niet mogelijk was.
Wat zag hij door zijn loupe dat wij niet op de foto zien? Ik neem aan dat hij een kundig hersteller was.
Ik moet mijn eerdere bericht even herstellen, het lijkt me inderdaad ook dat het tussen het glas en de kast zit, niet op de wijzerplaat.
Ik heb al een keer eerder een horloge bij een horlogemaker gebracht die bepaald werk gewoon niet de moeite waard vinden.
Eerst bij Puttmann Juweliers in Diemen, die hadden in eerste instantie succes met mijn Hamilton handopwinder uit de jaren 50. Daarna kwam ik aan met een Zenith automaat, hier op het forum uitvoerig besproken. Ze hebben eerst het werk wel aangenomen maar daarna konden ze eigenlijk niet leveren en informeerden ze slecht. Ze hebben me wel beloofd dat het horloge ettelijke keren uit elkaar is gegaan om te zoeken naar problemen maar achteraf heb ik daar mijn twijfels bij. De smoes bij het ophalen was dat repareren van het horloge misschien wel €1000 kon kosten en dat het allemaal te ingewikkeld was.
Na dit gedoe ging ik naar Jungen in Amsterdam. Hij had succes met een Pontiac handopwinder. Daarna heb ik hem de Zenith automaat gegeven en in een relatief korte tijd wist hij me te vertellen dat het er zeker niet op leek alsof Puttmann echt goed werk geleverd had, veel slijpsel in het uurwerk en gebruik van verkeerde schroeven. Hij kreeg het horloge in ieder geval aan de praat en redelijk accuraat. Ook heeft hij me geïnformeerd over de staat van bepaalde onderdelen.
Nu dus de universal geneve, het uurwerk loopt mooi na een bezoekje aan Jungen en ik heb ook de standaard prijs betaald voor een servicebeurt handopwinder. Ik denk alleen niet dat Jungen trek heeft in dit cosmetische klusje alhoewel ik hier wel om gevraagd had. Hij zei dat hij voorzichtig geprobeerd had maar dat het moeilijk was om weg te krijgen.
Ik kom in Amsterdam alleen geen andere horlogemaker tegen waar ik veel vertrouwen in krijg, misschien door eerdere tegenvallende resultaten? 
Het lijkt me daarom leuk om een uitstapje te maken naar een hobbyist of misschien een horlogemaker uit een andere stad voor deze klus. Alle aanbevelingen zijn welkom!
1 like
Glaasje en uurwerk eruit, met wat diamantine fijn “opgelost” in olie op een haaks aangesneden pennehoutje poetsen in het kozijntje. Ik denk dat het daarmee wel weg te krijgen is. Daarna glaasje (en uurwerk) weer in het kastje en je hebt weer een knappe jongen.