Beste mede-forumleden,
Voor eenieder die graag een blik achter de schermen werpt: op YouTube is onder de zoekterm ‘Roger W. Smith’ een groot aantal filmpjes te zien van deze protegé en beoogd ‘erfgenaam’ van George Daniels, o.a. een serie van tien in HD (meer dan een uur kijkplezier!) over hoe de meester eigenhandig een setje stalen polshorlogewijzers vervaardigt. Wie een geëigend programmaatje (bijvoorbeeld MacTubes) heeft kan ze ook in highres downloaden.
Ook op deze site
http://watchmakingblog.com/2011/04/16/making-watch-hands-a-la-roger-smith/
zijn ze in lage resolutie te zien, maar in highres zijn ze mijns inziens nóg meer de moeite van het bekijken waard.
En mocht iemand het plan hebben een horloge van zijn hand aan te schaffen, dan kan dat natuurlijk ook. Maar vooral niet ongeduldig worden wanneer het ‘iets’ langer duurt en wel eerst even goed naar de bankrekening kijken… Een hypotheek nemen op een polshorloge lijkt mij lastig.
Vriendelijke groet,
Robbert
kheb met verbazing zitten kijken Robbert, bedankt
Beste mede-forumleden,
Roger Smith lijkt er een gewoonte van te maken ons regelmatig te laten meegenieten van het reilen en zeilen in zijn werkplaats. Persoonlijk vind ik dit een goede manier het stof dat het imago van het toch wat gesloten horlogemakersvak al jaren lijkt toe te dekken op leerzame wijze weg te blazen. Gezien de gestaag afnemende belangstelling voor deze studierichting een prima initiatief van deze vakman!
Opnieuw is er een drietal filmpjes van zijn hand op YouTube of op deze site
http://watchmakingblog.com/2011/10/12/a-primer-on-making-watch-wheels/
te vinden.
Vriendelijke groet,
Robbert
beste Robbert,
ik heb laatst een filmpje gevonden alwaar de voornoemde heer Smith zn horloge toonde. wat een klasse, wat een topproduct en wat geweldig gaaf en mooi en leerzaam om in dat filmpje bv de onderdelen terug te zien alwaar jij ons in eerder geplaatste revieuws op attendeerde!
geweldig en ik zal kijken of ik eea kan vinden.
wederom: bedankt
Beste Jaap,
Ik kende dit fimpje uiteraard en heb het al een tijdje geleden aan mijn collectie toegevoegd. Roger Smith maakt - en dat kan ook niet anders wanneer je per jaar slechts tien polshorloges produceert - deze fraaie kunstwerkjes voor liefhebbers die dol zijn op echt handwerk en hier een fors bedrag voor over hebben. Zijn leermeester, de wereldberoemde George Daniels, deed dat al veel langer. In eerste instantie maakte hij uitsluitend zakhorloges. Beiden zijn getalenteerde autodidacten en hebben nooit een opleiding tot horlogemaker genoten, dus er is nog hoop voor menig forumlid…
Rogers stijl is overigens een andere dan die van George Deniels, die voornamelijk in de traditie van die andere grootheid Abraham Louis Breguet werkte en de horloges van deze Franse grootmeester dan ook perfect kon restaureren. Daniels maakte werkelijk alles zelf, inclusief balansen en zelfs spiralen en lagerstenen. Ook de (gouden) horlogekasten en (meestal zilveren) wijzerplaten zijn van zijn hand en in zijn werkplaats staat dan ook een heel arsenaal aan machines die hij in een aantal gevallen letterlijk van de schroothoop wist te redden. En niet alleen de machines moesten gered worden, maar vooral ook de kennis die het werken met deze apparaten mogelijk maakt!
Voor de liefhebbers van het betere handwerk zijn de websites van beide heren (tik de namen maar in het zoekvenster) uiteraard verplichte kost en met name de standaard-boekwerken van George Daniels zijn een begrip onder de (aanstaande) handwerkers: duur, maar eigenlijk onmisbaar.
Vriendelijke groeten,
Robbert
Robbert, weet je dat je passie aanstekelijk werkt en dat daaruit opgemaakt mag worden dat je echte liefde voor het vak
hebt??
Top, kan ik alleen maar waarderen. Ik hoop nog veel van je en het forum te leren.
Sterkte verder en suk6.
groet Jaap