Rolex 116610 LN of Omega PO

Beste,

Naar aanleiding van toekomstige inkomsten wil ik me alvast oriënteren op een luxe horloge… ik zit namelijk te twijfelen tussen een Omega Planet Ocean 45.5mm of de nieuwe Rolex Submariner 116610LN. Het zijn twee duikers, maar de PO haar concurrent is de Sea-Dweller. Toch wil ik deze vergelijken met elkaar.

Het gaat hier wel om een uitgave die ik niet elke dag maak. Dus vandaar aan jullie de vraag wat jullie ervan vinden…

Wat vergelijking…

1. Is het het waard? Zijn de 5k de Rollie waard en de 2,5k de Omega

2. Wat zijn de gevolgen wat betreft de onderhoudskosten? En om de hoeveel tijd moet ik dat doen met deze horloges?

3. Is het nou echt zo dat de Rolex geheel krasvrij is… (pluspunt) door haar nieuwe 904L staal, Ceramic bezel en saffier glas

4. Uurwerk? Zijn er nou echt verschillen? Ik begreep de Rolex is iets beter, maar merk je dit…

Ben ik nog wat vergeten? :sunglasses:

Persoonlijk ervaringen zijn zeker welkom! :smiley:

Rico

PS: Ik heb al heeel veeel gezocht op internet en al heel veel gelezen, maar echte serieuze vergelijkingen zijn er niet… en wil je een video review wordt je plat gegooid met die irri reps…

Aan je nickname te zien heb je je keuze al gemaakt RicoSUB:slight_smile:

Volgens mij ook een goede keuze(tu)

Groet

Marc

Zijn gewoon twee verschillende horloges.

Beide onderhoud nodig 3-5 jaar volgens de fabrikanten. Of ze het geld waard zijn, kun je enkel zelf bepalen! 904L is geen nieuw staal en gewoon een standaard legering net zoals 316L en nog velen anderen. Daarbij is het niet krasvrij.

Als je een dergelijke uitgave gaat doen zou ik gewoon eens wat lezen over beide horloges. Een review van bijvoorbeeld het uurwerk, het model. Er staan er genoeg!
Een “vs” review vind ik bijna nooit zo interessant omdat de schrijver vaak toch een voorkeur heeft.
Ga ze vervolgens, zo ver je het nog niet gedaan hebt, beide ook eens passen, want dat lijkt me nog het meest zinvol.

Persoonlijk zou ik iig niet voor de sub gaan. Ik vind het maar een lelijk ding met die grote lugs. De verhoudingen zijn zoek en de oude sub is 10x mooier.

Succes

Het 904L staal van Rolex is zeker niet krasvrij hoor, maar dat wordt ook nergens gezegd. Ik heb zelf momenteel de 116710LN (de GMT met ceramische bezel dus) en de bezel is wel krasvrij (tot nu toe dan) en sterker dan zijn aluminium voorganger. Ook sterker dan de Planet Ocean, deze heeft ook een alu bezel, tenzij je voor de nieuwe Liquid Metal versie gaat maar daar heb ik geen ervaring mee.

Beide hebben saffierkristal wat in de praktijk zo goed als krasvrij is.

De omega heeft een co-axiaal escapement en OMEGA claimt daardoor een langer onderhoudsinterval te hebben. Maar de Rolex heeft daarentegen een hairspring van parachroom wat zo goed als niet magnetisch is.

De waarde blijft bij een Rolex doorgaans beter behouden dan bij een Omega.

Heb ze allebei in mijn collectie gehad, ik zou voor de Rolex gaan maar het is en blijft een persoonlijke keuze.

Leuk dillemma, maar mijns inziens appelen met peren.
Ontwerp,afmeting,afwerking,historie en uurwerk zijn geen van allen met elkaar te vergelijken. Let inderdaad eens op het verschil tussen de oude en de nieuwe sub.
In ieder geval veel succes bij je keuze.

Als ik een advies mag geven op basis van eigen ervaring…
De Rolex. ik heb er zelf een al heel lang en nog steeds een top gevoel erbij.
Overigens heb ik ook een aantal prima Seiko´s.
grt
Peter

Komende week ben ik afwezig, daarna kom ik op dit topic terug…

Echter zou ik eerder met de Rolex meegaan. Mensen in mijn omgeving zeggen, joh je bent nog jong dus waarom geen Omega… :stuck_out_tongue:

Zodra ik de films en commercials van 007 en Omega zie, loop ik hier ook voor warm…

Ik wens jullie de komende week veel horlogeplezier!

Ik overwoog vorig jaar deze nieuwe Sub-date, de ouwe sub-date, de sub-no-date en de seadweller (niet de deepsea).

De no-date viel af, omdat ik toch wel de datumfunctie wilde.
De twijfel tussen de oude sub-date en de dweller kwam door de (in mijn ogen lelijke )loep en de dikkere dweller kast. De loep deed em uiteindelijk de das om.

En toen was het toch nog twijfelen tussen de nieuwe sub-date en de oude dweller. Jaja, die nieuwe heeft nog steeds de loep, maar ik werd wel aan het twijfelen gebracht door de ceramische bezel en bovenal de vernieuwde sluiting. Maar de opgeblazen kast deed me er uiteindelijk niet voor gaan. Ik vind het de elegantie missen van de oude modellen.

En verder vind ik de PO wel mooi, dus in dit geval zou ik voor de PO gaan.

Om op je 5 punten in te gaan:

1. Tja, als ik iets heel graag wil, dan vind ik het vaak al waard.
  2. Co-axial service kan bij veel minder horlogemakers dan Rolex uurwerk. Omega claimt dat door verminderde slijtage er ook minder onderhoud is. Maar de andere onderdelen blijven wel hetzelfde.
  3. Staal blijft krassen. Bovendien is die ceramische bezel gevoeliger voor barsten.
  4. Wat is beter uurwerk? Kwa nauwkeurigheid ontlopen ze (bij mij) elkaar niet zo veel. Ongeveer 1 a 2 minuten per maand.

Het waard zijn zal het zeker, maar het prijsverschil tussen deze 2 en het gerelateerde kwaliteitsverschil…

Echter droom ik meestal meer over de Rolex…

Ik zal het allemaal moeten uitproberen bij een juwelier… suggesties? Liefst beide merken in huis…

Ik woon in Zeeland(miss handig om te weten)

En is ‘afdingen’ mogelijk? Ik hoor vaak mensen zeggen dat je voor veeel minder een horloge hebben dan de werkelijke prijs…

Ik zal direct aan de juwelier vragen hoe het zit met onderhoudskosten… hoeveel zo iets kost ongeveer… (dit weegt ook mee in mijn aankoop) vindt het namelijk belangrijk.

Voor mij is dit geen keuze, ROLEX!

De nieuwe Sub-date heeft de glidelock sluiting en de kast is net iets grover dan zn voorganger wat het een hele brute klok maakt. Sta op het punt om hem zelf te kopen, twijfelde nog tussen de GMT-Master II en de deap sea (maar die valt buiten het budget), maar de Sub is gewoon een klassieker en daardoor een zeer waarde vaste klok. Kijk eens op chrono24.com en kijk wat er nog gevraagd wordt voor een sub uit 1998 of 2002 om maar een jaartal te noemen.

Onderhoud is eens in de 5 jaar nodig en is een kleine 400 euries. Afdingen is zeer zeker mogelijk tot zo’n 15 a 20%. Zeker bij Diamond point in Adam, maar op schiphol is het ook fijn shoppen en afdingen…

En laten we eerlijk zijn, een Rolex is toch niet te vergelijken met een Omega? Als je dan toch een grote (44 mm oid) klok wilt hebben, kijk dan eens naar een Panerai (luminor marina).

Succes en veel plezier met de aankoop van je sub :wink:

Welkom op het forum, een echte Rolex liefhebber, laat ook eens een paar foto’s zien.

Afdingen op een Rolex bij de officiele Rolex dealers is welhaast verspilde tijd. Veel gedoe en misschien een paar procent. Kijk eens naar de forumsponsoren (banners) op het Rolexforum. Daar ben je als snel een heel stuk goedkoper uit en ze zijn zonder uitzondering betrouwbaar.

hans cp

hcptdg Schreef:

Afdingen op een Rolex bij de officiele Rolex
dealers is welhaast verspilde tijd. Veel gedoe en
misschien een paar procent. Kijk eens naar de
forumsponsoren (banners) op het Rolexforum. Daar
ben je als snel een heel stuk goedkoper uit en ze
zijn zonder uitzondering betrouwbaar.

hans cp

Ligt eraan of je er vaker komt! Ik heb tot nu toe altijd korting gehad op mijn horloges; ook op daytona’s.

Liefst heb ik ze beide ghehe… ^^

Maarja moet nog maar ff sparen en de Rolex is 2x zo duur…

Ricosub Schreef:

Liefst heb ik ze beide ghehe… ^^

Maarja moet nog maar ff sparen en de Rolex is 2x
zo duur…

en 3 x beter… :slight_smile:

En waar baseer je dat op? Welke punten exact? (positieve vraag:))

Bidle Schreef:

hcptdg Schreef:

Afdingen op een Rolex bij de officiele Rolex
dealers is welhaast verspilde tijd. Veel gedoe
en
misschien een paar procent. Kijk eens naar de
forumsponsoren (banners) op het Rolexforum.
Daar
ben je als snel een heel stuk goedkoper uit en
ze
zijn zonder uitzondering betrouwbaar.

hans cp

Ligt eraan of je er vaker komt! Ik heb tot nu toe
altijd korting gehad op mijn horloges; ook op
daytona’s.

De meesten van ons komen er niet zo vaak. Korting op een Daytona is alleen voor Maffialeden:D

Gewoon een degelijker en constanter merk. Geen wilde probeersels in de calibers (doorgaans in het begin een ramp bij Omega). Veel betere technische service. Meer ‘status’ in de markt (wat je daar ook van moge vinden). Omega heeft in de loop der jaren vaan gezwalkt in hun modellijnen en talloze Ltd editions. Rolex kun je niet betrappen op al te veel wilde probeersels. Tikje saai, maar oer degelijk. En de verkoopcijfers zeggen genoeg.

hans (Speedmasterfan, maar niet van al die Ltd’s)

Ik zou voor de Rolex gaan. Als hij nu al in je hoofd zit en je koopt de Omega, zal je volgens mij minder genieten van de Omega.

De keramische sub is net op veel punten aangepast wat hem juist extra mooi maakt. Het uurwerk van Rolex staat bekend om zijn robuustheid en het uurwerk van de PO (coaxiaal) wil wel eens gebreken vertonen welke niet al te best verholpen worden. Daarnaast is de nieuwe Rolexband een meesterwerk ten opzichte van de voorganger. De voorganger was bijna niet kapot te krijgen maar rammelde als blik. De nieuwe voelt veel luxueuzer aan

Als je in Zeeland zit, is Rotterdam volgens mij de dichtstbijzijnde stad waar je Omega en Rolex kan kopen (Heetman en S&C). Afgelopen maand heeft Rolex een prijsverhoging doorgevoerd waardoor een keramische sub rond de 6K kost. Je kan het best proberen om de prijs af te dingen naar de “oude” prijs.

Plaatje!

hcptdg Schreef:

De meesten van ons komen er niet zo vaak. Korting
op een Daytona is alleen voor Maffialeden:D

:smiley: