Rolex 1500, 1970 tot 1980

Beste Rolex kenner,

Ik ben een beginner horloge verzamelaar en op zoek naar een low cost Rolex voor dagelijk dragen.
Ik wil graag kat in zak vermijderen.
Graag, vraag ik het advies van jullie voor deze horloge.
Is het een goed deal of niet.
Alvast dank ik jullie allen.

Gr,
Tim

2 likes

Mooi, alleen hij lijkt wel splinternieuw en dan gaan bij mij snel de alarmbellen rinkelen. Zie zelfs de sticker nog zitten en de dial lijkt mij ook niet behorend bij het horloge of hij is opnieuw opgemaakt? Ter vergelijk de mijne (36mm, en die is al niet heel groot) uit ‘73, zie je het verschil met name in de kleur van de wijzerplaat?

Welke horloges heb je nog meer?
Deze is 34 mm.

Ik zou dan opzoek gaan naar een moderne met meer water resistance, saffier glas etc. 34mm is ook wel vrij klein.

@SuperC heeft vast wel iets zinnigs te melden over de staat :grin:

Bij Uhrenfreund zie ik dat ze een aantal van deze type hebben.

Uhrenfreund is wel OK. Ze polijsten er wel vrolijk op los, maar aan de originaliteit hoef je in principe niet te twijfelen. Uurwerk wordt ook geserviced ter plekke. Mijn DJ 1601 uit '73 komt er ook vandaan.

Die stickers met rood randje zijn voor een habbekrats met tientallen tegelijk te koop bij o.a. Cousins. De originele groene sticker zou een heel ander verhaal zijn… Dit is alleen ter bescherming.

1 like

Toch vind ik het verschil in kleur van de lume tussen de wijzerplaat en wijzers wel apart.

Ik bedoel eigen collectie. Of wordt dit de eerste?

Ik had een aantal vintage al gekocht:
-Enicar
-Bovet Landeron 51 (van HF moderator overgenomen)
-Eterna '60
-Breitling chrono 1998
En nog een aantal andere merken nieuw gekocht.

1 like

Als je opzoek moet bent naar een ‘low cost’ Rolex, denk ik dat je beter even door kan sparen of geen Rolex moet kopen. Rolex is geen goedkoop merk.

Geloof me, je loopt veel liever rond met een datejust 36mm dan met een 34mm date.

3 likes

Denk ook aan door sparen voor een nieuw Perpetual instap model <5k.
Maar die vintage is koel voor 1/2 prijs van Perpetual nieuw.

De staat is iig als nieuw. Daar heeft iemand iig zijn best op gedaan met de polijst/schuurmachine :wink:

1 like

Had al zo’n flauw vermoeden maar wilde me niet aan een mening wagen :wink:

Het is wel redelijk gedaan hoor, dus zo slecht vind ik deze niet. Vind hem alleen wel wat duur.

Ik zal er even wat licht dissonante tekst ingooien:

Als je houdt van groot en/of een grote pols hebt telt elke mm. Maar de Oyster Perpetual Date en de Datejust verschillen NIET veel in maat. Als je een bescheiden pols hebt ofwel gewend bent aan vintage maten kun je prima uit met een OP Date. Het verschil is namelijk NIET 2 mm maar 1 mm. De OP is inderdaad 34mm, maar de 16200, 16220, 16203, 16233, 16234, 16238, 16248 (allen Datejusts) heten 36mm te zijn maar meten 35mm!
bron: http://www.clockmaker.com.au/rolex_case_size.html

Je kunt met een 34mm zeker een bedrag besparen. (Of een mooiere OP kopen dan een Datejust voor hetzelfde geld).

Verder moet je je realiseren dat er nogal wat oudere modellen zijn die nog geen quickset hebben. Als je je horloge niet doordraagt en je van de datum gebruik wilt maken wil je echt een quickset. Begin jaren 80 was dat pas. Een kaliber 1570 is non quickset en een 1560 is non hacking. Dit uit mijn aantekeningen, ik weet het ook niet allemaal uit mijn hoofd. Je moet even naar een lijstje zoeken met kalibers.
Of je gaat no-date, niets mis mee en erg charmant. Als er Oyster Precision (ipv Perpetual) op staat hoort het een handopwinder te zijn. Zelf heb ik een geschroefde kroon liever op een automaat.

OP en datejust naast elkaar:

En leesvoer:

En als je van foto’s koopt, zou ik ook een foto vragen waar je de stretch van de bracelet op kunt beoordelen, hier op Jubilees:

4 likes

50 euro verzendkosten vanuit Duitsland??

Onverzekerd kan het ook vast voor twee euro. Of met de Deutsche Post voor een bedrag er ergens ertussenin.

Hierbij wil ik iedereen dankbaar zijn voor input, ik ben nu pas wakker van al die type en betrouwbaarheid.
Ik ben meer horloge drager dan kenner.
Doordat ik in mid jaren '90 een Rol datejust gekregen van familie en daarna aan mijn oom als kado gegeven.
Mijn oom is al jaren overleden en niemand wist waar die horloge is.
Ik sliep toen vaak met die Rol naast mijn oor om naar die getikte te luisteren en vond toen prachtig,
maar had toen 0,0 met horloge.
Nu wil ik een hebben voor dagelijk gebruikt.Nieuw is tegen 5k, maar die vintage voor 1/2 prijs vergelijk met de nieuw.
Ik heb kleine pols 15,8mm dus 34 of 36mm is oke.
Groetjes,
Tim