Ik zal er even wat licht dissonante tekst ingooien:
Als je houdt van groot en/of een grote pols hebt telt elke mm. Maar de Oyster Perpetual Date en de Datejust verschillen NIET veel in maat. Als je een bescheiden pols hebt ofwel gewend bent aan vintage maten kun je prima uit met een OP Date. Het verschil is namelijk NIET 2 mm maar 1 mm. De OP is inderdaad 34mm, maar de 16200, 16220, 16203, 16233, 16234, 16238, 16248 (allen Datejusts) heten 36mm te zijn maar meten 35mm!
bron: http://www.clockmaker.com.au/rolex_case_size.html
Je kunt met een 34mm zeker een bedrag besparen. (Of een mooiere OP kopen dan een Datejust voor hetzelfde geld).
Verder moet je je realiseren dat er nogal wat oudere modellen zijn die nog geen quickset hebben. Als je je horloge niet doordraagt en je van de datum gebruik wilt maken wil je echt een quickset. Begin jaren 80 was dat pas. Een kaliber 1570 is non quickset en een 1560 is non hacking. Dit uit mijn aantekeningen, ik weet het ook niet allemaal uit mijn hoofd. Je moet even naar een lijstje zoeken met kalibers.
Of je gaat no-date, niets mis mee en erg charmant. Als er Oyster Precision (ipv Perpetual) op staat hoort het een handopwinder te zijn. Zelf heb ik een geschroefde kroon liever op een automaat.
OP en datejust naast elkaar:
En leesvoer:
En als je van foto’s koopt, zou ik ook een foto vragen waar je de stretch van de bracelet op kunt beoordelen, hier op Jubilees: