Rolex 16710 insert gewisseld

Ik vind die faded erg mooi staan.

1 like

Ja, het is heel goed te doen. Als je hier zoekt op Rolex insert vind je in Archief>techniek een topic van XXoF hierover.

1 like

Ik weet niet wat ik mooier vind??

grt
Peter

Ik vind hem mooi en leuk ter afwisseling

1 like

Ik vind die faded insert mooier. Ik vind alleen je Rolex er te nieuw voor uitzien.

1 like

Ik ben benieuwd hoe het komt dat tritium lumen vergeelt in het donker?
Kan je dat uitleggen?

Tritium vergeeld juist niet in het donker.

Ik ben meer fan van Coke dan van Pepsi, maar klussen juich ik toe. Goed gedaan!

1 like

Nee. Niemand schijnt een goede wetenschappelijke verklaring te kunnen geven. Er wordt gezegd dat UV de rode fosfor component afbreekt waardoor de witte overheerst en de kleur wit blijft.

Ik heb threads gelezen van iemand die een Rolex met witte tritium na een halfjaar uit de safe haalde met mooie, gele lume, compleet met foto’s erbij. En van een horlogemaker met tientallen NOS en gebruikte tritium dials die iets soortgelijks opmerkte. En van mensen die het opvalt dat Subs en SD’s die jarenlang dagelijks worden gedragen vaker dan niet witte tritium hebben (terwijl de rest van het horloge verweerd is). Ik heb even geen links bij de hand, maar volgens mij op TRF.

De algemene consensus lijkt te zijn dat licht en luchtvochtigheid een invloed hebben op de verkleuring van tritium.

2 likes

Alleen al van het verkleuren van tritium kun je een studie maken :slight_smile:
Het tritium van de wijzerplaat van deze Rolex is mooi creme verkleurd, de wijzers zijn daarentegen nog bijna wit. Bij mijn ex-Explorer was alles nog bijna wit, bij mijn Tudor eveneens. Het lijkt ook sterk af te hangen van de samenstelling van tritium. Al deze voorbeelden komen uit begin jaren negentig: Tudor 1990, Explorer 1993, GMT 1991. Rolex/Tudor tritium doet ook niks meer in het donker terwijl mijn Enicar Sherpa uit 1968 gewoon nog licht geeft in het donker.