rolex datejust (16??)

Enige tijd geleden heb ik in het zelfde dubio als jij gezeten. Dat ik een datejust wilde hebben wist ik zeker, echter was er zo ontzettend veel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik ben toen voor mijzelf een aantal zaken op een rij gaan zetten:

  • De bezel. Keuze uit een smooth, engine turned of fluted bezel. Ik vind de fluted (witgoud) de mooiste, dus daar voor gekozen. Kost over het algemeen wel wat meer, maar was bang dat ik er achteraf spijt van zou krijgen als ik het niet zou doen. De fluted bezel zal over het algemeen de duurste optie zijn.

  • De band. Keuze uit een oyster, jubilee of leren/nato band. Ik ben van mening dat de stalen banden van Rolex juist zo typerend zijn voor de uitstraling van het horloge. Daardoor valt voor mij een nato/leren band al af. Zelf vind ik de jubilee band eleganter dan de wat sportievere oyster band. Daarom dus voor een jubilee gekozen. De oyster band zal over het algemeen wat goedkoper zijn dan de jubilee.

  • De wijzerplaat. Hierin is ontzettend veel keuze, kies wat je mooi vind. Gangbare kleuren zijn een stuk betaalbaarder dan de speciale kleuren e.d.

  • Model. Voor mij bleven er 3 modellen over waar ik uit ging kiezen:
    1601, 16014 en 16234.
    De 1601 viel als eerste af voor mij. Dit kwam mede omdat een 1601 een folded bracelet heeft. Persoonlijk vind ik dit minder mooi dan een solide band en voelt dit voor mij minder degelijk aan. Ook is die band gevoeliger voor rek. Ik wilde het horloge dagelijks gaan dragen dus dit was voor mij een minpunt. Verder heeft de 1601 een plexiglas glaasje. Ziet er gaaf uit. Echter voor dagelijks gebruik komt een saffierglas mij beter uit, die krast vrijwel niet. Verder is er nog een verschil met de quickset (datum instellen), niet dat dit nou zo belangrijk is, maar als je nog wel eens horloges afwisselt is het wel prettig. Tot slot maakt de 16234 Datejust gebruik van het 3135 uurwerk. Dit wordt door kenners het beste uurwerk genoemd wat Rolex ooit heeft gemaakt, het zal ook wel niet voor niets zijn dat het nog steeds voor de huidige modellen Rolex horloges gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld de Submariner en Datejust.
    Uiteindelijk is de 16234 over het algemeen de duurste optie, daarna de 16014 en vervolgens de 1601.

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit waren afwegingen die ik voor mijzelf gemaakt. Die kunnen voor jou weer heel anders zijn.
Heel veel succes met het maken van je keuze! Oja, en geniet van de zoektocht, het kan maar zo voorbij zijn :wink:

11 likes

Dat is niet correct. Zat vintage gouden jubilee banden hebben een zichtbare sluiting.

1 like

Ah ja excuus, dat wist ik ook wel. Ik had beter kunnen zeggen; de gouden vintage jubilee banden zijn de enige die ook een verborgen sluiting kunnen hebben.

1 like

Goedemiddag heren en wellicht dames,
Bedankt voor alle tips.
Ik heb deze op het oog(zie link hieronder).
Mensen tips waarop ik extra moet letten?
https://langedykvintagewatches.com/product/rolex-oyster-perpetual-datejust-full-set-16234-1989/

Gr

Mooi safe. Geen koopje maar ook geen slechte prijs. Full set. Garantie. Algemene wijzerplaat ( makkelijker te combineren met kleding Kast ziet er goed uit. Band lijkt weinig rek.

1 like

In hoeverre is het mogelijk om een andere wijzerplaat in het horloge te zetten? Vind een champagne dial wel mooier dan de zilvere namelijk

Is niet moeilijk. Gewoon ergens zo’n wijzerplaat scoren en dan door een horlogemaker laten plaatsen

Wel even opletten dat je de juiste dj plaat hebt. En geen 4 digit

1 like