Rolex Datejust 1601 Black dial & authenticiteit

Goedemiddag Beste Forumleden!

Enkele dagen geleden heb ik op Chrono24 een prachtige zwarte Datejust gespot bij een Amerikaanse Handelaar (Pure Watches). De handelaar lijkt goed uit de recensies te komen, maar toch zou wat extra zekerheid altijd fijn zijn om mezelf te verzekeren van een goede koop.

Sinds mijn kennis van horloges nog niet goed genoeg is om te spotten of een horloge volledig origineel is ben ik benieuwd naar jullie mening betreffende de staat en originaliteit van het horloge. Verder ben ik ook benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze handelaar, ook al is de kans hierop klein.

Ten slotte heb ik geen foto’s van het uurwerk van het horloge, het beleid van het bedrijf is de foto’s van het uurwerk en het serienummer pas te sturen na aankoop i.v.m. privacy. De verkoper heeft ook vermeld dat het horloge professioneel gepolijst is, wat de bijna volledige absentie van gebruikssporen e.t.c. verklaart. Ik vraag me daarbij ook af of het horloge ook enigszins waardevast is i.v.m. het feit dat het horloge dus gepolijst is.
Niet dat ik rendement op een horloge wil, maar waardevastheid is altijd fijn!

Anywho, hier volgen de foto’s:

Alvast bedankt voor jullie meningen/observaties :smile:

2 likes

Ziet er volgens mij goed uit. Zie geen gekke dingen behalve inderdaad dat hij volledig onder handen is genomen. Dat doet wat met de waarde maar als dat geen probleem voor je is dan kun je een in goede staat verkerende DJ rocken.

Vergeet niet dat er kosten bijkomen als je vanuit Amerika koopt…

1 like

Dankjewel voor je feedback, @Drebin! Ben van de kosten op de hoogte, gelukkig is het horloge kwa prijs een goede deal dus is er ruimte voor extra kosten!

1 like

Import kosten zijn 21 procent over de waarde Plus verzendkosten. Plus inklaringskosten. Plus verzendkosten zelf. Kan aardig aantikken.

Hou er ook even rekening mee dat de band nauwelijks te resizen is omdat het van die gevouwen linkjes zijn.

3 likes

Meestal kom je op de 25-30% extra uit…

1 like

Aii, oké dat is toch iets hoger dan ik had verwacht…

Flink maar prima gepolijst, ziet er goed uit. Gave DJ :ok_hand:t2:

2 likes

De flutes op de bezel zijn ook mooi scherp. Die polijstbeurt is idd niet door een pannenkoek gedaan.

2 likes

Volgens mij van een aanbieder met heel veel Rolexen op ebay, toch? Als ik hun versies voorbij zie komen vind ik ze eingelijk altijd iets “te nieuw” voor een 1601 of 1603. Superwitte lume, print en geen stipje corrosie op de wijzers of indices.

2 likes

Ik zie niet in waarom je deze zou pakken, of hij moet 2000 euro zijn.

1 like

Bij iets courants als een DJ zal dit vrijwel nooit het geval zijn en al helemaal niet bij een dealer vandaan.

1 like

Hij is van de extra kosten op de hoogte zegt hij. Dus de prijs moet inderdaad erg goed zijn.

2 likes

@Andamanen klopt, de handelaar zit ook op Ebay. Hun horloges, net zoals deze, lijken inderdaad allemaal best nieuw voor de leeftijd. Om die reden heb ik wel wat twijfels over de echtheid, vandaar deze post.

Plaat en wijzers zijn niet origineel zo te zien

Viel me ook al op. Of een overbelichte foto, of foute boel (redial?). Tritium moet, zeker bij een ouwe 1601 wel Ă­ets van verkleurd zijn.

1 like

Nou… eigenlijk 3300 euro omgerekend (excl. kosten)…
Toch niet zo’n goede value bespeur ik? :sweat_smile:

Nee.

Voor je hem thuis hebt liggen ben je meer dan 4k kwijt. Dat slaat nergens op.

1 like

Nee.

Waarom wil je een horloge van meer dan 40 jaar oud?

Omdat het een DJ is of omdat je per se zo’n oudje wil? Een 1601 met een zwarte wijzerplaat, dikke kast en orginele staat is zo lastig te vinden.

Als het om Rolex of om een DJ gaat zeg ik; iets geld erbij en voor een 16014 of 16234 gaan. :ok_hand:t2:

2 likes

De lume is ook wel verdacht wit. Op plaat en wijzers. Zou je niet mogen verwachten bij zo’n oude tritium set.

1 like

Je moet het helemaal zelf weten hoor, maar ik zou toch voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Bedoel je niet origineel Rolex of bedoel je niet origineel voor het oorspronkelijke horloge, of bedoel je een re-dial?

2 likes