Mijn vriendin staat op het punt dit horloge aan te kopen .
Is deze correct? Of moeilijk te beoordelen op foto?
Volgens mij ziet alles er oké uit, maar ik wou het toch even horen van een kenner in dit domein.
Waar moet ik op letten qua band, sluiting, scherpte van de kast (hoor hier veel over praten, maar waar wordt juist naar gekeken bij “scherpte”?).
Zelf heb ik al wat horloges aangekocht, maar voornamelijk recentere modellen en nooit eerder een “ouder” type.
Waar moet ik vooral op letten en in bijzonder dit model? Alvast bedankt voor jullie feedback.
Ik heb de prijzen van dit model opgezocht via chrono, maar hoe correct zijn die juist?
Band ziet er strak uit kast ook wel zie wel wat krasjes de kroon lijkt wel flink versleten
Achtkant deksel ziet er ook prima uit
Alleen dan de vraag wat is de prijs daar kunnen we meer mee
Dat lijkt een prima prijs voor een relatief recente 36mm Datejust (no lug holes), al is het een minder gewilde variant zonder fluted, jubilee en met roman numerals. Hij heeft in ieder geval wel de juiste wijzerset voor bij deze numerals.
Staat lijkt prima te zijn, maar kan natuurlijk altijd scherper.
Een kroon is te vervangen, daar zou ik me niet heel veel zorgen om maken. Volgens mij zijn deze kronen prima te krijgen op de onderdelenmarkt. Reken alleen niet op tientjeswerk, al is het staal.
Wel echt ***-belichting op deze foto’s, dat maakt het moeilijker om deze te beoordelen.
Mocht je weinig servicehistorie hebben dan zou ik het liefst direct een service doen bij dit horloge om problemen te voorkomen. Hou hier rekening mee.
De matige foto’s maken het moeilijk om bepaalde aspecten te beoordelen. Ik mis een foto die recht voor de wijzerplaat is genomen om de aansluiting van de band op kast te checken. Op de overige foto’s lijkt dat niet helemaal perfect aan te sluiten, wat doet vermoeden dat het horloge behoorlijk gepolijst is. Verder lijkt de kast een beetje rond (gepolijst) en is het kroontje op de sluiting ook al redelijk vervaagd.
Bedankt!
ivm servicehistorie; Dit horloge wordt verkocht door een handelaar en die zegt dat het uurwerk een service krijgt voor verkoop. Mag je hun op woord geloven of is het vanzelfsprekend dat ze een bewijs meegeven?
Foto van de voorkant.
Ik merk wel op aan de achterzijde dat er papier geplaatst werd. Precies of ze de aansluiting beter willen laten lijken dan in werkelijkheid.
Dat is niet vanzelf sprekend dat ze een bewijs mee geven. Of het te vertrouwen is zal van de handelaar afhangen.
Het is inderdaad niet het strakste exemplaar. Polijsten lijkt niet geweldig gebeurd te zijn. Maar hoeveel dat uitmaakt als iemand het koopt om dagelijks te dragen en het koopt omdat het een rolex is.
Normaliter leggen ze hem zowat alleen op een timegrapher. Beetje bijsturen en dan is het net alsof alles goed loopt. Ik zou wel om bewijs van die service vragen.
Edit:
Oei als ik die foto hierboven zie dan hebben ze er inderdaad iets van papier tussen gedaan om de aansluiting te verbeteren. Bij dit soort partijen zou ik dus al niet kopen. Eerlijkheid moet bovenaan staan.
Op dit soort aankopen moet je niet proberen te besparen, daar krijg je spijt van. Ga naar een gerenommeerde partij! Ook dat geeft natuurlijk geen 100% zekerheid, maar het helpt wel.
Maakt ons/haar wel degelijk uit dat het een goed exemplaar is.
Zie afbeelding: Is dit een voorbeeld van een strakke 16200? Kijk je dan voornamelijk naar het uiteinde van de lugs?
Die ziet er erg netjes uit ja! Pro tip: probeer NOS foto’s te zoeken bij een gerenommeerd bedrijf, vergelijk het daar mee. Heerlijk toch, dat internet.
Als je voor een 16200 gaat let dan op de hoogglans bezel, deze hoort een facet te hebben. Vaak is dit waaraan je kunt zien dat hij vaak gepolijst is.
In het echt bekijken is misschien de beste tip, foto’s limiteren de beoordeling heel erg.
Maar natuurlijk wil je wel al snel kunnen filteren of een horloge het waard is om in het echt te bekijken.