Rolex Datejust kopen

Hoi,

Ik ben aan het kijken voor een nieuw horloge en twijfel over een aantal horloges. Ik ben nu serieus aan het kijken naar een vintage Rolex Datejust. Dit zou mijn eerste vintage horloge worden dus het is voor mij lastig om te bepalen wat een “goed” horloge is. Mocht ik voor een Datejust gaan zou ik hem alleen op leer of nato gaan dragen, omdat ik staal niet mooi vind.

Mijn twijfel zit nu vooral of ik een volledig originele wil kopen ( mogelijk met doos & papieren ) of dat ik geld wil besparen en alleen voor het losse horloge wil gaan. Vooral met het oog op wat ik hier later mogelijk nog voor terug krijg mocht ik het horloge ooit nog wil verkopen. Natuurlijk speelt de huidige aanschaf prijs ook mee.

Wat zijn jullie tips en adviezen hierin?

Alvast bedankt!

Groeten,

Boy

PS. Mijn andere keuzes zijn momenteel een Meistersinger no 3 of een Fromanteel Pendulum, echt iets anders dus :wink:

Ik denk dat je hiermee een volledig complete set bedoelt. Opzich is dat leuk, maar het heeft niet veel invloed op de prijs of toekomstige verkoop. Ik zou een mooi exemplaar niet laten liggen omdat er geen doos of papieren bij zitten. Als je daar waarde aan hecht kun je altijd later nog de doos en accessoires erbij kopen (papieren natuurlijk niet)

Mijn mening: ik denk dat je beter iets lager kan inzetten voor een -eerste- vintage horloge. Dan kan je eerst even je teen in het water houden om te kijken of vintage iets voor je is.

Koop er een die je echt bevalt en waar je elke dag blij mee bent.
succes!

1 like

Koop deze op staal. Mocht je hem ooit verkopen dan Flip je hem denk ik makkelijker dan op leder.

Zeer goede staat en een recente service. Goed als start.

2 likes

Dit is totale onzin. Tuurlijk heeft dit invloed en dit zal in den toekomst alleen maar meer waarde krijgen. Je zal alleen meer moeten betalen wil je dit bemachtigen, oftewel het kent nu al een flinke meerwaarde. Of dit ook een meerwaarde voor de koper is, dat is per individu verschillend, maar er is een grote groep die hier een meerwaarde in ziet en dus ook meer voor wil betalen.

2 likes

@Flipperkast ik zeg niet dat het geen invloed heeft. Maar een paar €100 euro verschil op een bedrag van 4k noem ik niet veel

1 like

Ook op leer te koop als je wil :wink:

1 like

Neem ik je 5251h band graag over :grinning:

Pb :grin:

Blijft een paar €100, dat is altijd even veel.

Mensen zijn snel geneigd alles relatief te zien. Dat is de snelste weg naar armoede.

1 like

Bij aankoop betaalt men extra voor papieren, bij verkoop kan men extra rekenen voor papieren.

Bij aankoop zonder papieren betaalt men iets minder, bij verkoop zonder papieren vraagt men tevens iets minder.

Wat (verder) wél een substantiële invloed heeft op de prijs(initiële premium voor papieren niet meegerekend) is onderandere de staat, eventuele unieke eigenschappen (wijzerplaten, beperkte oplagen van een bepaalde serie, etc).

Vintage Rolexen in uitmuntende staat worden er niet minder om verkocht als ze geen papieren hebben. Deze papieren zijn bij vintage horloges vaak niet meer aanwezig, omdat ze door de tijd heen niet zijn bewaard of vroeger simpelweg weg zijn gegooid.

Voorbeeld van true vintage en geen papieren


Geen haan die naar papieren kraait hier
En nu hou ik op :joy:

Met papieren was ie 35k geweest :joy:

Zeker, maar zoals ik zei:

Serieus?
Wat denk je dat de vraagprijs zou wezen met papieren…

Denk je dat dit grote verschil vroeger ook zo groot was, of zal dit enkel groter worden omdat de vraag meer omwikkeld in verhouding ten opzichte van het aanbod met de jaren…

Ik stop deze discussie, heeft geen nut.

1 like