Rolex Datejust

Hallo Allemaal.

Vandaag kwam een collega naar mij toe met deze rolex, hij heeft hem uit een erfenis en weet er verder niks van. Het horloge heeft onderhoud gehad bij schaap en citroen en daar konden ze hem ook weinig vertellen over dit model.

Ik heb 2 fotos geschoten en hoop dat jullie me meer kunnen vertellen zodat mijn collega wat wijzer wordt over zijn horloge. Dit is geen vraag over waarde want hij wil hem helemaal niet verkopen. Maar hij zou het erg leuk vinden als hij er wat geschiedenis over zou kunnen achterhalen.

Ik heb geen fotos van de achterkant omdat deze vervangen is door schaap en citroen door een blanco versie, waarom weet ik niet, is dit normaal? Ze hebben er ook een andere band op gezet.

Hierbij de foto’s

Het is het nationale embleem van Saoedie-Arabië dus waarschijnlijk iets met het leger te maken of ooit een oplage geweest voor een bepaalde functie of verdienste wel een leuk ding

Ik vind het een interessant horloge. Rolex lijkt per definitie interessant, maar dit horloge heeft door zn print een sterkere band met onze (wereld-)geschiedenis.

Het vervangen van de deksel, zonder overleg, is niet normaal.
Het achteraf niet meegeven van de originele deksel na ongewenste vervanging is bijzonder abnormaal. Dit zal wel niet gebeurd zijn, toch?
In dit segment is er bijna altijd een heldere offerte, voor de service wordt uitgevoerd

Ik volg het draadje met aandacht, ben erg benieuwd naar de achtergrond. Werkte het familielid van je collega in de oliehandel?

Dat leek mij ook al een sterke draad in het verhaal

Het is het oude logo van Saudi Airlines. Rolex heeft een enorme hoeveelheid aan logo’s en dergelijke gehad op horloges, met name deze Datejust. Google maar eens ‘Rolex specialty dials’.
Wat betreft blanco achterkant: wat bedoel je daarmee precies? Op de achterdeksel van een Datejust staat aan de buitenkant niets, dat hoort zo. De enige manier om te zien of het de originele achterdeksel is, is om aan de binnenkant daarvan te kijken…

Ik zou met grote spoed de originele band en het achterdeksel terugeisen.
Misschien was het wel een oude oysterband met plaatjes aan de zijkanten…

Curieus hoor…

Het is waarschijnlijk ooit een relatiegeschenk geweest met deze logo-opdruk.

Bedankt voor de goede reacties, ik weet niet of hij de orginele onderdelen nog heeft dat zal ik even navragen.

Weer even een update over dit verhaal.

Het blijkt dus dat de orginele onderdelen niet bij hem terug zijn gekomen, hij wist niet dat dit normaal was en had er verder ook geen kennis van omdat het een erfstuk is.
Hij is bang dat hij ze ook niet meer terug kan vragen omdat het al een tijd geleden is dat deze service uitgevoerd is. Hij is op dit moment opzoek naar de factuur die er destijds bij zat, misschien dat daar nog wat info op te vinden is. Wel een blunder van schaap en citroen dus dat ze de onderdelen niet netjes hebben terug gegeven.

Er liggen geen connecties in de luchtvaart binnen zijn familie dus voor hem is het nog steeds een raadsel waar deze Rolex vandaan komt en hoe hij in zijn familie is beland.

Ik vind het best een interessant verhaal worden.

Eén tip: maak wat betere foto’s en leg het verhaal (in het Engels) neer op VRF (Vintage Rolex Forum). Daar krijg je alle informatie die je wilt weten (en meer).

Het is vermoedelijk een ref 1603 (aan de pie-pan wijzerplaat en engine turned bezel te zien). Mooie Saudi-wijzerplaat, levert altijd een premium op.

De jubilee lijkt een nieuwere te zijn idd (62510h), zou een ouder type folded moeten zijn. Dit is echter zeker geen ramp, een correcte folded is zo te regelen voor een vergelijkbare prijs als deze nieuwere. Zou mooi zijn als hij de originele doos en papieren nog had (waarde meteen +30% of meer).

Het ontbreken van het originele achterdeksel is echter vreemd te noemen. Het serienummer en de binnenkant van het deksel zouden een hoop ophelderen. Zonde om z’n klok voor service naar een RSC te brengen. Ironisch genoeg heeft Rolex doorgaans weinig eerbied voor ‘hun’ eigen vintage klokken, als je de spookverhalen op het internet moet geloven (en nu dus weer één). Zo is het volkomen gebruikelijk dat ze vervangen onderdelen NIET teruggeven aan de eigenaar.

Mijn Rolexen komen in ieder geval nooit, maar dan ook nooit binnen de muren van welke RSC dan ook (tenzij voor een taxatie o.i.d.).

Relatiegeschenkje. Rolex Arabische logo dials zijn gezocht MAAR alleen met militaire achtergrond. Dit soort logo’s brengen geen premie op. Waarde: 1500-2000E

“Rolex Arabische logo dials zijn gezocht MAAR alleen met militaire achtergrond.”

Ah, dat wist ik niet, dacht dat dit soort logo’s altijd enige meerwaarde hadden.

Ik kan me voorstellen dat het voor een luchtvaartfan wel meerwaarde heeft. Zoals een eerdere poster al voorstelde, zet de vraag eens op Vintage Rolex Forum, dan heb je een internationaal publiek.