Rolex Datejust

Dag mensen. Ik kan eventueel een datejust 16234 met blue dial op de kop tikken. Afgelopen twee maanden heb ik me wat verdiept. Onder andere door met twee gewaardeerde forumleden de “sparren” (waarvoor dank). Ik wil m nu ook eens “in de groep gooien”.

Ik wil het liefst voor een youngtimer gaan. Met saffier glas en superlume. De prijzen rijzen de pan uit dus ik zal concessies moeten doen. Ik vind een gebruikt model niet erg, maar hij moet niet afgeragd zijn. Ik heb er nu 1 gevonden die flink gedragen is. Serienummer en serienummer van de band matchen qua jaartal. Lijkt een nette verkoper. Daar maak ik me niet zo’n zorgen over. Alles lijkt te kloppen. Ik heb vooral twijfels over de staat van het horloge. Ik heb het idee dat ie niet zo zeer gepolijst is maar vooral veel gebruikt. Huidige eigenaars geeft zelf aan dat ie een paar keer met een “ijzerdoekje” het horloge schoon heeft gemaakt. Dat zou de glans kunnen verklaren. Ik overweeg eventueel om bijvoorbeeld bij Tempus eenmalig de kast te polijsten/reviseren. Kast ziet er inderdaad gebruikt uit. Glas ziet er netjes uit. De beste man lijkt het niet voor elkaar te krijgen om goede foto’s te maken.

Vragen die ik heb:

Zien jullie rode vlaggen?
Is de kast voldoende “dik” of is ie kapot gepolijst?
De band lijkt niet helemaal lekker aan te sluiten. Is dat normaal?
Wat vinden jullie van de rek van de jubilee?
Klopt het dat de de cyclops een klein beetje naar onder is geplaatst?
Heeft iemand overige opmerkingen?

Behoorlijk, misschien kun je de band meteen bij @Chris_EU brengen, want die heeft ook zijn beste tijd gehad.

Ik zie zelden een jubilee waarvan de endlinks wel exact passen bij dit soort Datejust’s

4 likes

Het is ongetwijfeld allemaal weer op te knappen met een beetje welding en polijsten, maar de vraag is of je uiteindelijk voordeliger uit bent.

Tempus kan (dacht ik gelezen te hebben) ook de band wel doen, was niet heel duur meen ik.

1 like

Band vind ik nog best ok voor de leeftijd eigenlijk.

Kast kan wel nieuwe brush gebruiken

3 likes

Gevouwen endlinks sluiten zelden perfect aan, vind deze nog OK. Ik had een 1601 met 55-endlinks, was ook zoiets qua gap.

2 likes

In dit geval denk ik dat een nieuw setje springbars wonderen doet voor de fitment.

2 likes

Die kunnen ook ver heen zijn ja! Heb ze van andere DJ’s wel plaatselijk volledig doorgesleten gezien.

4 likes

Verder nog iemand?

Als je het horloge even recht zet, zie je past echt hoe de band is:

Screenshot 2022-02-13 190916

3 likes

:roll_eyes:

5 likes

Bij deze zou ik wel adviseren om de springbars binnen één á twee jaar te laten vervangen.

2 likes

Dan blijf je wel bezig zeg :joy:

Is dat echt zooo nodig?

Ik schat dat dit soort slijtage in de loop van decennia plaatsvindt. Maar elke pakweg 5 jaar, bij intensief dragen, och. :man_shrugging: Is bij de dealer een handjevol euro’s. Heb wel eens gehoord dat iemand ze gewoon kreeg - de betreffende springbars kreeg ik een tijdje later onder ogen hier; maar die waren beslist niet splinternieuw vanuit de AD. :grin:

Hoe oud is het horloge? Geen rode vlaggen maar het is geen nieuwe haha! Een beurtje doet wonderen. Als je die jubilee om hebt merk je er niks van :wink:!

1 like

Ik vraag me wel eens af, als je een beetje olie op je band doet, zou dat de slijtage verminderen?

Ik vindt het nog er mee vallen band heeft wel wat rek zo te zien had na het lezen 10x erger verwacht als de prijs juist is zou ik zekker de band op laten maaken en de kast effe laten doen bezel is wel oke
Plaat ziet er erg mooi uit
De clasp daar in tegen :grimacing: die houd van surfen denk ik