Rolex en Supra zakhorloge?

Beste horlogekenners,

Sinds kort bezoek ik dit forum met enige regelmaat maar nog zonder zelf iets te posten, dit is dan ook mijn eerste topic. Afgelopen weekend was ik bij mijn ouders op bezoek en kwam ik, opgeborgen in een doos, twee zakhorloges tegen. Het gaat om de volgende twee exemplaren:

1.Klein zakhorloge met een Rolex logo, mijn overgroot oma in 1925 als cadeau gekregen maar exacte aanschaf datum onbekend. Zoals jullie kunnen zien op de foto is het horloge ongeveer ter grote van een vingerkootje. helaas niet de diameter kunnen meten en ik durf het horloge ook niet open te maken om het uurwerk te bekijken aangezien het zo klein is en ik hier geen ervaring mee heb. het horloge liep na het opwinden weer, alleen niet getimed hoe secuur. Waarschijnlijk is het bandje later aangeschaft aangezien mijn moeder zich dit denkt te herinneren en er nergens een (rolex) logo te bekennen is.

1. Een zakhorloge dat van mijn overgrootvader was, ik heb een foto terug kunnen vinden waarop hij het zakhorloge droeg en mijn vader dacht dat deze foto rond 1919 is gemaakt. Helaas ook hier niet de diameter gemeten en ook hier niet getest op afwijkingen wat betreft de tijd (het horloge liep wel). De wijzerplaat geeft “Supra Chronometer” aan.

Nou ben ik een absolute leek op het gebied van horloges -laat staan zakhorloges- vandaar dat ik ook om jullie om hulp vraag, zelf kon ik namelijk niks online vinden. Kan iemand mij verder op weg helpen met mijn zoektocht? Ook vroeg ik mij af wat de logos op de achterkant van de horloges betekenen, aangezien ik soortgelijke logos ook bij andere zakhorloges ben tegengekomen. Ik heb begrepen dat zakhorloges (met name als ze zo klein zijn) niet veel waarde hebben, dus daar gaat het mij niet perse om; ik zou het erg leuk vinden om meer te weten te komen over de historie van deze horloges.

Alvast bedankt!

PS: graag had ik meer dan 3 foto’s willen uploaden, maar helaas is dit niet mogelijk bij mijn eerste topic.

3 likes

2 likes

Nu ben ik geen zakhorloge kenner,maar ik heb nog nooit een Rolex zakhorloge gezien waar ‘‘Rolex’’ op deze manier gedrukt is.
Op Google ook even gekeken en in mijn eigen boeken,maar ook daar nikste vinden over deze stijl van bedrukking.

Edit
Toch wel

2 likes

Ik kom tot dezelfde conclusie, maar ook ik ben slechts liefhebber en geen expert :slight_smile:

Edit: er zijn hier verschillende experts; wellicht weet iemand het. @koen misschien ? :relaxed:

Dit zou één van de eerste zakhorloges van Rolex moeten zijn

2 likes

Benieuwd wat dit oplevert.

Is die er ook met arabische cijfers?

Yep

Deze komt aardig in de buurt van die van TS. Behalve de ‘traintracks’ rondom de dial.