Mijn welgeerd collectioneurs-panel. Concullegae in de vintage horloge flipper wereld.
Nu ik finaal besloten heb een groot deel van de vintage sport-chronocollectie te verkopen (Ja,zelfs de Autavia!) en in de plaats een dagelijks tool-klok te kopen zit ik met een Explorer II in het hoofd.
Zwarte plaat, prachtig en toch ruw. Elegant, tijdloos en toch bruut.
Nu is de vraag. Uitgaande van een budget van een 4000EU (met B&P) is een nieuwere Explorer out of the picture (of toch niet?).
Een 216570 dus.
Zouden jullie dan voor een 16550 of een 16570 gaan?
Tritium vs luminova vs super luminova.
Dan toch voor een post-2004 16570 met Super Luminova gaan?
Nog significante verschillen die ik over het hoofd heb gezien bij de oudere explorer II´s?
Mooie klok inderdaad. 4k voor een fullset 16570 is mogelijk. Zou zelf gaan voor de versie >jaar 2000 met SEL en SWISS MADE of SWISS ONLY dial met luminova. Lugholes? daar opgelet? de 216570 heeft geen lugholes!
Een 216570 is ook prachtig maar dan komt 5k eerst. dit is overigens een 42mm.
Succes met je keuze.
Inderdaad. SEL en SuperLuminova dial zijn vereisten dus dan zit ik zeker >2004 denk ik.
Deze zouden ook geen lugholes hebben ( einde van Y-serie).
Dan kan ik evengoed zoeken naar een M serie of V serie met vroege 3186 ipv de 3185. Of zijn die problemen met de vroege 3186 een reden om net met een M of Z serie te blijven met 3185?
Ik heb een full set P-serie gekocht uit 2000 met lugholes/SEL en een 3185 caliber. Ik ben niet op de hoogte van problemen met de vroege 3186…?? Z of M serie zit je al in 2006/2007. Wil je ook rolexrolexrolex op de rehaut? Da’s geloof ik begonnen na 2003 in de F-serie. Denk dat 4k budget met B&P dan lastig wordt. Suc6
De enige die blijven is de Wittnauer 7004A, De Heuer 980.006L en nog een duikertje of twee. Hierbovenop uiteraard mijn collectie mechanische klassieke chronografen van 1920s-1950s die ik schik uit te breiden ook
Voor de rest vertrekt onder andere:
Oa. Speedy MkII , Roamer Stingray VJ72 , Roamer Chronodiver, Heuer Autavia 11630MH, 2 vintage nautilus Quartz Submarin Duikers (zwart op zwart en een nightdiver met ghost bezel), vintage ZRC Spatiale 300M s/n 00092 een van de eerste 100 ooit gemaakt dus, Seiko Bullhead ‘rootbeer’ 6138
Hier een overzicht van de gebruikte dials;
Of Luminova nu beter of slechter is dan SuperLuminova weet ik niet en boeit mij ook niet. Beide kleuren groen.
Gezien onze gezamenlijke tik voor vintage zou ik toch nog even op de 16550 willen terugkomen. De bezel van een authentieke is naar mijn smaak zeer bruut en maakt echt verschil tov de 16570.
Gaat voor 4k niet lukken maar ik wilde het toch even delen
In het ons kent ons circuit wisselen mooie complete pakketten (tritium) voor rond de 4k. Lumi zal iets hoger liggen maar het is een ondergewaardeerd horloge dus een mooie deal zal best lukken.
Ik heb onlangs een 16570 gekocht. Uiteindelijk bewust voor een witte gekozen; de zwarte vond ik te weinig een eigen smoel hebben tov de GMT Master II.
Wat voor mij belangrijk was, is de vintage uitstraling (lug holes) en niet zo’n rammelige band (solid end links). Explorer II’s zijn van 2000 tot en met 2002 (oid) geleverd met lug holes en SEL band. De rehaut heeft geen Pokémonsyndroom (ben ik blij mee) en onlangs is bij service een nieuw saffierglas geplaatst (met laser-etched logo). Voor mij is het zo de mooiste uitvoering.
Na een paar maanden zoeken heb ik de mijne gevonden, met garantiebewijs er bij uit 2001, P-serial. Helaas geen doos, maar ik geef daar persoonlijk niet zo veel om.