Rolex Explorer II

Al geruime tijd zit ik stiekem te kijken naar een Rolex Explorer II (witte dial).

Zijn er hier mensen die deze hebben en wat zijn de algemene ervaringen er mee ? Ik weet dat er eentje te koop heeft gestaan een paar maanden geleden (tegen een aanvaardbare prijs voor mijn budget :wink: ) en ik sla mezelf nog steeds tegen het hoofd dat ik toen de knoop niet heb doorgehakt.

Zijn er bepaalde zaken waar ik meer op moet letten bij een tweedehands aanschaf ? Wat zijn de algemene ervaringen met deze klok qua nauwkeurigheid en eventuele verborgen kosten ?

Ik zie / hoor het wel …

Hoi,

Ik had hem te koop staan :+1:

Heerlijk horloge. Mij viel op dat bijna niemand hem als Rolex herkent, dat kan een voordeel zijn. Enige wat ik bij de Explorer II miste was dat hij niet de sluiting heeft van de Submariner. De Easylink kan een half linkje verstellen en de Glidelock in veel kleine trapjes. Met mijn polsen, die gek genoeg soms tot wel een hele link extra nodig hebben, droeg dat niet altijd perfect qua comfort. Nou kun je die natuurlijk wel los aanschaffen maar dat is gelijk honderden €€ extra.

Verder klopt alles imo aan deze. En Prins Harry heeft hem ook :clock7::clock9::clock6:

Succes met zoeken :+1::+1:

1 like

Ik heb hem recent ook nog gehad maar dan met een zwarte plaat, en in het verleden met een witte plaat maar daar was ik snel op uitgekeken.
Voor mij is het een zeer prettig horloge om te dragen i.v.m. de kleine sluiting en de kleine kroon die geen plek op je hand veroorzaakt.
Denk een ondergewaardeerde Rolex.
Succes met een eventuele aanschaf.

Over welk model hebben we het hier? De oude 40mm of de huidige 42mm? Rode of orange gmt wijzer dus.

Vandaar de vraag. Ik zie dat er rond een bepaald jaartal een aantal wijzigingen zijn gebeurd (solid end links, ander uurwerk) maar weet niet goed wat de voor- en nadelen tussen die wijzigingen zijn.

Het exacte model maakt mij niet veel uit gezien mijn redelijk smalle polsen, ik kan met een 40mm of een 42mm (max) leven. Als de oudere modellen even goed zijn maakt het mij niet uit …

Ik heb in beide gevallen de 40 mm gehad.
Volgens mij is die in geen enkel opzicht te vergelijken met de huidige 42 mm.
Weet alleen dat er bij de oudere 40 mm modellen ook nog verschil zit in het gebruikte uurwerk en dus ook de prijs.

Indien wit zou ik de oude kiezen. De nieuwe heeft te dikke, bijna cartooneske, wijzers. Bij zwart past alles beter bij elkaar.

Bij de oudere (5-digits 16570 modellen) zijn er kleine verschillen zoals Swiss Made (nieuwste variant met super luminova >2001), Swiss -t25 (oude modellen met tritium) of Swiss (overgangs wijzerplaat met luminova, circa 1999-2001) onder op de dial.

En solid endlink vs folded endlink, zie foto (via google). Rechts de solid endlink, de eerste link vanaf de kast is steviger en heeft een iets ander model.

Explorers van de laatste serie, na 2002 even uit m’n hoofd hebben een iets verbeterd uurwerk. Maar volgens mij merk je daar in de praktijk niets van.

Ik vind de nieuwe 116570 helemaal niks. Uit proportie. Ik had eerder een 16570 en dat is werkelijk een prachthorloge. Perfecte afmetingen, niet snel herkenbaar als Rolex en prachtige looks. Met name de 2000-2003 versie met lug holes en een SEL band zijn top. De zwarte Exp II vind ik teveel lijken op de GMT. Wit heeft een mooi eigen karakter.

Uiteindelijk ben ik zelf uitgekomen op een 16710 GMT, omdat die bezel prachtig is en veel karakter meegeeft. Kast,band en uurwerk zijn gelijk aan de Exp II.

Ik heb het oude en huidige type gehad in wit en zwart.

Als tweede klok is de witte prachtig in de zomer, het huidige type vind ik mooier dan de oude en juist wel in verhouding itt de huidige Submariner.

Als het je enige klok wordt zou mijn keuze het huidige type zijn en dan met de mooie zijdeglans zwarte dial.

2 likes

Het wordt niet mijn enige klok, maar ik ga wel uitdunnen bij aankoop van deze. Hoe meer klokken, hoe moeilijker de keuze 's morgens …

Nu heb ik er 5 die effectief nog draagtijd krijgen, daarvan gaan er wss 3 weg. Om dan naar een 3 rotatie te gaan. Voorlopig ben ik aan het kijken voor een 40mm model, dus de oudere.

Dan is de witte - als het zonnetje schijnt - erg mooi en (waarschijnlijk) wat anders dan de gangbare zwarte dials…

Overigens vind ik de witte Milgauss véél mooier (zomerklok) dan de Explorer II, zou ik absoluut ook overwegen.

2 likes

Is een mooie, maar ik heb een zwak voor gmt’s :wink:

Ach, met geen van beide maak je een misser!

Waarschijnlijk heb je dit plaatje al lang gezien maar zo zie je oud en nieuw mooi naast elkaar. De keuze hangt imo met name van je polsmaat af, ik denk dat de verhoudingen namelijk ook bij de 216570 erg goed kloppen:

1 like

Ik heb smalle polsen. Beide gaan qua maat.

Ik vind de wijzers van de oude mooier.

1 like

Leuk hoe smaken verschillen :slight_smile: Ik vind de nieuwe variant véél mooier dan de oude. De nieuwe is wat mij betreft een dikke klatser, de oude wat ieletjes

1 like

Absoluut een lekkere die milgauss, maar is wel dik en je moet je niet gaan storen aan de pcl’s (daarom ging ie bij mij eruit)

Oude witte 2x gehad, echt heel mooi! Stiekum kijk ik nu naar de nwe witte. Die zou ik wel willen hebben.

1 like

Mmm, bij nader inzien zou ik wel eens een zwarte kunnen overwegen. Reden, ik heb een witte Breitling Shark chrono. Dan zou de afwisseling wat groter zijn.

Pfffff, keuzes keuzes …

Witte Explorers +1
Zwarte Explorers -1

4 likes

Of een witte turn o graph… (Maar twijfel over 36mm)

1 like