Rolex GMT-Master 6542 "Bakelite Beauty"

Sure. Inderdaad slechts een mening, geenszins eis ik monopoly op de waarheid bij zulke kwesties van Rolex. Sterker nog, niemand kan dat (zelfs Rolex weet het denk ik niet meer). Wel denk ik juist dat dit bijdraagt aan de verhalen en zweem van mysterie omtrent Rolex.

Anyhow, over naar de inserts. Rolex produceert inlays door aluminium te anodiseren: een elektrolytische oppervlakte behandeling. Hierna wordt de laag gesealed. Dit geldt goor alle alu bezels die Rolex ooit gemaakt heeft. Die blueberry bezels zijn niet zo geproduceerd en geven zodoende icm chemicaliën af. Daarnaast is de scherpte van het font en de serifs anders, en het heeft nog een vreemd fenomeen wat waarneembaar is onder de loep in het juiste licht. Het best te zien in de driehoek, maar ook alle nummers hebben een soort dubbele lijntjes.

Ook is er nooit een officieel Rolex document geweest met een blueberry.

Bovenstaand doet mij vermoeden dat het nooit geproduceerd is. Ik sprak iemand anders die dacht dat het een “Study” was; prototype if you will, die vervolgens afgewezen zou zijn. Maarja in hoeverre is het dan officieel Rolex. Bijvoorbeeld de dialstudies van Singer voor Rolex die Rolex nooit in productie heeft genomen worden nu geschaard onder “prototype” terwijl ik dat bullshit vind. Tevens hebben deze platen geen dialfeet dus worden ze letterlijk op de uurwerken geplakt.

10 likes

Maar al zou het een prototype zijn, of special order. Dan is de markt nu al verzadigd door fakes. Kijk naar veiling resultaten; ze doken pas voor het eerst op in 2006. Maar als je nu googelt vind je er duizenden… en €15k oremium voor die discutabele bezel :crazy_face:

Heb er ooit 1 gehad omdat een klant van mij hem oer se wilde, heb hem mijn mening verteld maar boeide hem niet zoveel.

5 likes

Dank voor je reactie. Het viel me inderdaad op dat er tegenwoordig wel heel veel zijn. En waarbij de zogenaamd “echte/originele” zelfs door kenners moeilijk/niet meer te onderscheiden zijn… wat mij eigenlijk bij een volgende vraag brengt (die je enig zins al beantwoord hebt).

Zelf denk je dat ze niet origineel zijn. Je hebt er een verkocht destijds waarbij je je mening gaf aan de koper maar in dit geval specifieke geval heb je dus niet kunnen garanderen dat het wel een echte was. Zou je ze tegenwoordig nog verkopen in je winkel? Ik weet dat er een bedrijf is die de blueberry oh zo schaars verklaard maar er inmiddels wel een twintigtal verkocht heeft… desondanks dat andere kenners/liefhebbers beweren dat met sommige van die inserts gerommeld zou zijn. Mits waar, nogal een smerige marketing truc…

zelf denk ik niet dat ze origineel zijn maar ik ben helemaal geen kenner en dit is puur gebaseerd op de meningen van mensen die er wel verstand van hebben, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar jou mening. Bedankt !

1 like

Goeie vraag. Ik zou in eerste instantie zelf nooit een Blueberry 1675 kopen omdat ik er zelf niet echt in geloof en ik het way overvalued vind. Als het een paar K premium is vind ik t nog wel leuk (zoals de discutabele “All-Red GMT hand).

2 likes

Volgens mij heeft er iemand kerstvakantie nodig… maak je niet druk om @AmsterdamVintageWatches die mannen kunnen wel tegen een grap.

Kwam deze laatst GMT master tegen op insta. Betreft het hier ook om een insert van bakeliet?

Nee, dat is aluminium.

1 like

Thanks. Is het platgeslagen tijdperk van de SWISS only platen?

Dit bedoel ik met die dubbele lijntjes…

8 likes