Voor de liefhebbers nog even een familiefoto van de zoon en achter-achter-achter-achterkleinzoon van de 6542.
Via het Rolex forum mochten wij vorig jaar op bezoek bij Gassan in Amsterdam. Ik had toevallig de 1675 aan, waardoor er een vergelijkingsfoto in zat met de 126710BLRO.
Ter info: bezel inlay op de 1675 is een NOS red back uit de jaren 60, dus de originele kleuren zoals Rolex deze in gedachten had bij het uitleveren. Laat samen met de foto’s van de 6542 goed zien hoe Rolex de kleuren in de loop van 6 decennia heeft ontwikkeld.
Not sure. Zoals ik al aangaf, had deze van Nick Gogas gekocht. De bezel was zeker origineel gezien het font etc. Maar de structuur onder microscoop leek ook aangetast terwijl de bezel verder mint leek. Maybe door verhitting of chemische reactie
Die vintage aluminium inserts worden steeds prijziger, waardoor het ook steeds interessanter wordt om ze na te maken en, waar nodig, te verouderen. Ik ben een beetje bang dat we straks in de situatie zitten waarin de fakes zo goed zijn dat ze voor liefhebbers niet meer met zekerheid te onderscheiden zijn van het origineel.
Dat heb ik nu al met Blueberry inserts…
@anon23477325na: hoe zie jij dit? Voor jou is dit extra belangrijk.
Goed punt. De inlays worden zo kostbaar tegenwoordig dat het ook interessant is voor de rommelaars om dingen te simuleren etc.
Rolex bezel inserts zijn geanodiseerd aluminium. Dat wil zeggen dat de kleur er op een elektrolytische manier op aangebracht wordt. Er ontstaat een gekleurde oxidelaag die een poreuze structuur heeft. Om duurzaamheid te garanderen wordt deze “gesealed”.
Door middel van chemicalien en hitte (of een combinatie) kan je deze seal weghalen en de kleur aantasten. Maar onder de loupe of soms microscoop zie je wel dat de structuur aangetast is. Ruwer, matter en poreuzer.
De Blueberry bezel is een heel ander verhaal, daar heb ik ook een theorie over maar vind die nog te pril en niet onderzocht om te posten
Helemaal eens! Ik volg ze ook iedere week trouw! (De filmpjes). Goed in elkaar gezet en informatief! Komt wel erg veel drank in voor. Lijkt soms gesponsord door Gall en Gall.
@AmsterdamVintageWatches Zou je mening over de blueberry insert graag horen. Veel over gelezen/in verdiept maar de meningen verschillen behoorlijk. Origineel of niet, ik vind hem wel vet.