Rolex heeft het, Seiko heeft het, Citizen heeft het

maar wat is het nut ervan ?

Misschien heb ik dat nog al eens gevraagd, maar ik kan het niet meer terugvinden.
( Misschien al een beetje Alzenheimer…) Dus sory moest dat het geval zijn.

Nu eerst effe raden, dan verder uitdiepen :wink:

Verticale koppeling van de chronograaf (had Seiko tenminste vroeger wel)

De drie voorbeelden die je noemt zijn allemaal een Manufacture.

Een Manufacture gebruikt eigen design uurwerken. De meeste onderdelen zijn ook binnen het eigen concern geproduceerd.

Het nut daarvan?

Allereerst ben je in zeer grote mate onafhankelijk van de grollen van andere bedrijven (toeleveranciers).
Je hebt de kwaliteitskontrole volledig binnenshuis
en de consument is bereid om een extra prijsbonus te betalen voor een Manufacture.

Overigens hulde aan Seiko en Citizen die de prijzen ondanks de Manufacture status meer dan schappelijk houden.

Eén “e” in de naam ?

Neen hoor,

dit:

OOPS verkeerde link ! :smiley:

Ik bedoel een PEPSI bezel.

Het nut van de “pepsi”-bezel is simpel: oorspronkelijke bezel (Rolex) gaf de GMT aan, waarbij de volledige omwenteling van de gmt-wijzer (360 graden per 24 u) op de draaibare bezel werd ingedeeld in “dag” en “nacht” -uren.

Om een onderscheid te maken tussen dag en nacht werden “6” uur en “18” uur gekozen.
De dag-uren werden “rood” ingekleurd en de nacht-uren “blauw”. En de GMT functie werd stilaan secundair.
De naam “pepsi” was een fantasie-naam omdat rood en blauw de “Pepsi-Cola”-kleuren waren.

Zie ook http://www.rolexreferencepage.com/gmtmaster2review.html bvb…

De twee meest gebruikte varianten van de “pepsi”-kleurtjes zijn de “dag/nacht” en de “15 minuten” aanduidingen.

Met Coca Cola Groeten,

Morse.

Dag - nacht is mij volkomen duidelijk, maar dat heeft dan toch alleen nut met een tweede uren-wijzer ?(gmt-wijzer).

Maar ik heb hier een Citizen met de op de bezel volgende verdeling:

  • driehoekje
  • 10
  • 20
  • 30
  • 40
  • 50

waarbij vanaf het pijltje tot de 20 rood is en vanaf de twintig in wijzerzin alles blauw.

Dat zijn dan toch geen nacht-uren ?

Alhoewel, voor mij kan dat bijna kloppen: van 12.00 tot 4 am = nacht :smiley:

Ik dacht dat dat met duiktijd te maken had. 20 minuten is een lengte die iets te betekenden heeft, zal wel voor je gezondheid zijn :smiley: