Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Hoe Michael Young het precies doet weet ik niet, maar versleten pinnen gaan bij mij eruit. Klokkeland heb ik ook gezien, maar hij maakt zijn bandjes op foto’s erg strak, wat denk ik ten kosten gaat van de beweegbaarheid van de band.

3 likes

Wil je je op termijn ook gaan richten op gouden president banden @Chris_EU?

2 likes

Ja zeker! maar dat is voorlopig een brug te ver.

4 likes

Leuk dat ik nu drie two-tone jubilee banden met rek op mijn werktafel heb liggen, in alle drie de maten. Aardig groot verschil in formaat tussen de ladies en men’s jubilee banden :smile:

Hieronder drie jubilee banden voor de volgende kast maten.

  1. Men’s case 36mm

  2. Midsize case 31mm

  3. Ladies case 27mm

De één heeft meer rek dan de ander, maar het uiteindelijke resultaat zal op alle bandjes vergelijkbaar zijn. De moeilijkheid zit hem in custom made oplossingen voor de drie verschillende maten. Gelukkig heb ik mijn werkprocessen zodanig geoptimaliseerd, dat ik elke jubilee band met rek kan restaureren.

Jubilee banden met rek

Wat ik naast de foto’s ook in de praktijk ervaar, is dat ik erg gerekte dames banden binnen krijg. Ik weet niet of dit puur toeval is, maar volgens mij rekken smallere banden sneller dan bredere banden.

De Jubilee banden gerestaureerd

12 likes

Chris, je bent een topper.

1 like

Ambachtsman Chris :+1:t2:

1 like

Fraai! :ok_hand:

Wellicht dat die banden wat meer te verduren hebben, omdat dames vaak - zo is mijn ervaring - het horloge wat losser dragen, meer als een armband en daarmee dus wat meer beweging/speling etc. dan een band die strak om de pols zit. Toch?

Ik verzin het ter plekke, maar het zou een verklaring kunnen zijn … :wink:

1 like

Omdat vrouwen er minder voorzichtig mee omgaan misschien? Zoals met alles eigenlijk…

7 likes

:rofl: :joy:

3 likes

Mooi werk :+1:

2 likes

:joy: Ik doelde eigenlijk op de middenschakkels, die dunner en langer zijn t.o.v. 36mm banden. Ik denk dat er op de dunnere en langere middenschakels meer frictie ontstaat, waardoor het proces versneld wordt.

Maar ook in vintage winkels en op het internet tref ik vaak 26mm Rolexen met banden aan als in de bovenstaande staat. Het restaureren is een enorm gepriegel met al die kleine schakeltjes en pinnetjes, maar heb het ondertussen al goed onder de knie gekregen. Zelfs de super uitgerekte dames banden, krijg ik weer netjes.

1 like

Zelfs met het warme weer lekker doorwerken :muscle:
Een helft al gedaan, nu nog de andere helft en daarna is het tijd voor een koude duik met mijn Rolex submariner :smiley:

10 likes

Hoi Chris repareer je ook de rivet banden die met een veertje

1 like

Doe je ook oyster banden restaureren?

Mijn oysterband op 16610 kan ook wel een opknapbeurt gebruiken namelijk:

2 likes

Helaas niet Rob. Excuus voor mijn late reactie, ik was op vakantie.

2 likes

Ben er momenteel mee bezig, nog even geduld en hou mijn topic in de gaten.

4 likes

Nieuw jubilee bandje met rek binnen van een Horlogeforum lid :smiley:. Alle bandjes geef ik bij aankomst een ultrasoon behandeling, zodat het vuil eruit gaat. Vuil veroorzaakt rek in de band en dit moet dus als eerst worden verwijderd. Een kwalitatief goede ultrasoon werkt 10x beter dan één uit China. Daarnaast is de frequentie en temperatuur erg belangrijk om doeltreffend te reinigen. Het reinigen van een carburateur vereist een andere behandeling, dan in dit geval een Rolex jubilee band. Ik heb mijn ultrasoon proces zo geoptimaliseerd, dat het zelfs het fijnste vuil verwijderd :ok_hand:

Voor de ultrasoon reiniging had ik net het water met receptje ververst.

Helaas was ik iets te laat met filmen, maar uit deze band kwam extreem veel vuil!

Filmpje van het ultrasoon proces.

Behandel je bandje goed! Bij een banden restauratie krijg je een ultrasoon schone band terug. Dit is niet alleen hygiënischer, maar verlengt ook de levensduur van je band.

Hier het resultaat van vier banden tegelijk reinigen

Dit is het vuil wat achterbleef van de vier banden in het ultrasoon apparaat.

16 likes

Van wat voor vloeistof (reinigingsmiddel) maak je gebruik in zo’n ultrasoon?

2 likes

Ik maak gebruik van de Tickopur producten. Tickopur is een hoog aangeschreven ultrasoon vloeistoffen fabrikant. Ik heb heel wat vloeistoffen, maar voor bandjes zijn de R33 en RW77 effectief.

2 likes