Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Na een warme verwelkoming mijn tweede topic. Hopelijk wordt het een leuk draadje!
Zoals sommige al weten heb ik bij de laatste Rikketik beurs een Rolex Jubilee band gekocht. En wat voor één, ik heb nog nooit een verkoper zijn eigen producten zien afkraken, maar de Duitser beschreef het in één woord als ‘‘shit’’. Tja dat is het misschien ook, maar voor mij een leuke uitdaging die ik graag op het forum wil delen. Het bandje lijkt nu op het fietsenrek gebit uit mijn jongere jaren, maar het zal leuk zijn als dit ik dit bandje weer strak krijg en de rek eruit gaat.

De jubilee band is flink gerekt en je kunt er aardig doorheen kijken, maar na wat succesvolle Rolex banden restauraties hoop ik dit bandje ook weer strakker te krijgen.

We gaan het meemaken, hieronder mijn prachtige aankoop :yum:



40 likes

Allemachtig man, je kan hem in deze staat ook als beugel gebruiken voor een kind :joy:

14 likes

Succes! Mooie uitdaging

1 like

Kleine update. De pinnen zijn goed versleten en je ziet hoeveel vuil er in de band zit. Vuil tussen je schakels is slijtage. Een ultrasoon badje zal dit bandje goed doen! Pinnen maar vervangen voor nieuwe en hopelijk wordt het bandje weer draagbaar.

Ook de sluiting pinnen zijn goed ingesleten (links), deze vervang ik maar voor een nieuwe pin (rechts). Het op de millimeter nauwkeurig op maat maken is een lastig klusje, maar met de juiste tools goed te doen. Ik merkte dat de sluiting niet goed sloot door spelling, maar dit zal het probleem verhelpen. Nieuw pinnetje erin tikken en de sluiting kan weer een tijdje mee.

20 likes

Heb je nog tips om een jubilee schoon te houden/maken?

1 like

Interessant om eens te zien en lezen! Ben benieuwd naar het eindresultaat :grinning:

2 likes

Paar x per jaar in de ultrasoon!

3 likes

Ik laat mijn banden altijd een tijdje weken in de Dasty en spoel ze daarna flink uit.

Dat werkt uitstekend voor mijn banden, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat het met een jubilee niet zou werken. Juist met een kwaliteitsband met solid links zou het zelfs beter/eenvoudiger moeten werken dan bij de gevouwen rammelband van de Seiko. Lijkt mij.

2 likes

Oei dasty lijkt me riskant, das sterk spul. Misschien wat verdund

3 likes

Volgens mij kan het op RVS geen kwaad, maar ik zou het verre houden van messing en van je pakkingen. Dus niet de kast, hoe waterdicht ook, en geen veerpennen. Maar alle losse RVS delen lijken me geen probleem. Overigens zijn mijn spullen ook niet bijster kostbaar, dus kan ik betrekkelijk vrijblijvend wat experimenteren.

2 likes

Leuk projectje zeg. Hier hou ik van!!!
Succes en hou ons op de hoogte., ik ga het zeker volgen.

1 like

Hoe kan het dat die Rolex banden altijd zoveel rek gaan vertonen. Vind het niet echt van kwaliteit spreken zo.

Dit heeft met de constructie van de jubilee te maken. Helemaal in combinatie met gouden midden schakels, wat zachter is dan metaal. Rolex heeft door de jaren heen wat verbeteringen doorgevoerd, zoals solide midden schakels. Maar ook deze slijten en elke band gaat op ten duur rekken. Draag je bandje daarom strak en maak hem af en toe schoon. Dat vertraagd het slijtage proces aanzienlijk.

Rolex heeft wel vaker wat mindere kwaliteit onderdelen gemaakt. Zie de bakelite gmt, die werd terug geroepen. @AmsterdamVintageWatches heeft een leuke video gemaakt, over blunders bij Rolex.

5 likes

Dank voor deze oprechte info…vooral van die jubilee banden sta ik te kijken.

Hoi Chris, welkom op het forum!
Leuk dat je dit en er is nog iemand op het forum die dit doet, @Ronald doet dit ook meesterlijk.

Altijd leuk om dit soort topics te zien en mee te kijken. Dit is voor jou dan ook een heel erg leuk topic van bovengenoemde Rolex Jubilee restauratie

Veel plezier hier op het forum en succes met je project(en).

3 likes

Yes, dit topic heb ik gezien en met veel plezier gelezen. Ik waardeer het werk van @Ronald.
Dankjewel, hopelijk snel een oyster band restaureren. Nu deze jubilee en de eerste resultaten komen binnen een uurtje.

5 likes

Goed bezig Chris.

Ben benieuwd naar het resultaat!

3 likes

De kaas word duur gegeten hier.
:joy::joy:

2 likes

Eerste linkerhelft is af en wat een verbetering! Van rek op de band naar strak en elegant :sunglasses: Soms vindt je toch nog wat moois op Rikketik :yum:. Ben zeer tevreden over het resultaat.
Heb ondertussen ook de sluiting van zijn speling verholpen, die sluit weer perfect en zijn originele finishing teruggeven met het juiste schijfje.




41 likes

Jeetje, dat lijkt me n wereld van verschil. Chapeau!

Maareh… hoe is het verschil als je even beide kanten buigt? Nu zien we alleen de rek vd ouwe zijde, maar tov je herstelde.

2 likes