Rolex met originele documentatie

William Wien.

Mika

Mijn advies is altijd als je buiten de EU gaat, om een goedkoop quartz of vintage om te doen. Heb je geen ellende.

Ik kan het standpunt van de douane ook wel begrijpen. Als je voor EUR 1.000 naar New York kan vliegen, daar een BTW voordeel van EUR 2.000 op kan doen door een leuke Rolex of zo daar te kopen, en hier te zeggen dat je het horloge vorig jaar in Nederland heb overgenomen, zouden heel wat forumleden het tripje al gemaakt hebben. Ook de Nederlandse juweliers zouden er niet blij mee zijn.

Even voor alle duidelijkheid: we hebben het over een jong gebruikte Sub of Dweller?

Mijn ervaring is dat het voor een Sub van 15 tot 25 jaar oud (nog steeds categorie ‘modern’ wat mij betreft, maar niet ‘jong’) voor de waarde geen fluit uitmaakt of de papieren uit Azie of West-Europa komen. Bij jong gebruikt (zeg max. 5 jaar) ligt dat gevoelsmatig inderdaad anders. Dan zou ik ook de voorkeur geven aan EU-geleverd.

Zelf heb ik ook diverse rolex en gehad met lancodes uit Azië en Idd voor gebruik etc maakt het niks uit. Enkel met verkoop wat centen minder.

Als het je eerste Sub/Sd is vertrouwd kopen bij een handelaar. Goede prijzen en alles compleet.
Een handelaar geeft je vertrouwen over het product garantie en een mooie ervaring. In de regel een leuker contact dan bij een van de grotere juweliers.

Tsja, ik heb een Rolex met GMT-functie en het is natuurlijk belachelijk dat je daar niks aan hebt omdat de douane zo moeilijk doet! Ik heb ook weinig zin om te riskeren dat ze me er uit pikken en ik 21% (ruim 600 Euro) over dat horloge moet betalen. Hoop dat de oude eigenaar de factuur nog ergens op kan duiken.

Balen inderdaad.

Het is leerzaam voor de rest van het forum. Niet voor niets denk ik vermelden professionele verkopers waar het garantiebewijs is afgestempeld. Wil je buiten de EU reizen met het horloge, koop met papieren en factuur waaruit de betaalde BTW blijkt.

Ik blijf er bij dat de douane het mogelijk moet maken dat je een ‘export’-bewijsje bij zo’n product kan maken, desnoods met noteren van serienummer en foto van het product. Op vertoon van het product en dat bewijsje stempelt de douane het af. Dan toon je het product met het ‘export’-bewijsje als je weer terugkomt en bewijs je daarmee dat je het niet importeert na je vakantie, maar gewoon weer mee terug neemt naar huis.

Bureaucratisch gedoe.

Ik ben regelmatig met dure horloges naar andere landen gevlogen en nog nooit enige controle gehad bij de douane.

De kans op controle is erg klein.

Als je hem onder je mouw doet, zullen ze je er zeker niet uitpikken.

Photoshop doet uitkomst…
Meer zeg ik niet.

1 like

Zou mooi zijn maar het werkt inderdaad wat bureaucratischer:

[quote]De Douane kan u vragen te bewijzen dat de goederen in Nederland of een ander EU-land zijn gekocht met betaling van belastingen. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen (bijvoorbeeld foto- en filmtoestellen, muziekinstrumenten, laptops en sieraden).

Het is handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen.
■ U kunt bij vertrek uit Nederland de factuur van aankoop laten stempelen door de Douane. De factuur moet daarvoor aan een aantal voorwaarden voldoen. En u moet de goederen tonen aan de Douane. Bel voor de voorwaarden BelastingTelefoon Douane.
■ Vraag de Douaneverklaring voor u op reis gaat aan bij een douanekantoor in uw omgeving. Bel daarvoor met de BelastingTelefoon Douane.

De behandeling van deze aanvraag kan namelijk enige tijd vergen. Bij het douanekantoor moet u laten zien:
■ het aankoop-, betalings- of garantiebewijs
■ de goederen waarvoor u de Douaneverklaring aanvraagt
[/quote]

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik_geen_belasting_te_betalen_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting

Niet alleen omslachtig, zonder factuur simpelweg niet mogelijk.