Rolex met originele documentatie

Volgende zal ongetwijfeld al eens hier besproken zijn, maar ben toch benieuwd naar ervaringen en meningen. Ik ben al een tijd aan het kijken naar een nette tweedehands sub no date of sea dweller. Die wil ik dan wel aanschaffen inclusief papieren. In mijn zoektocht kom ik er wel een aantal tegen maar dan met documentatie uit Guam, Hong Kong of Japan of Zuid Korea. Aangezien ik wel eens lees dat je het beste gewoon de ‘West Europese’ papieren erbij kunt hebben, Wat is wijsheid?

Groet
Johan

Er hoeft niks mis mee te zijn. Ook daar kun je naar de juwelier om een rolex te kopen, maar je geeft al antwoord op wat jij belangrijk vindt.
Plus je koopt op basis van wat foto’s en info dat je maar voor waar moet aanmemen.
Niet doen dus :grinning:

Ja, dat is ook mijn gevoel eigenlijk wel :smiley:

Volgens mij heeft aankoop van een klok met papieren buiten de EU alleen te maken met eventuele controle bij de douane (btw). Voor de rest maakt het geen fluit uit. Service er aan verlenen bv is geen probleem.

Heb zelf ooit een Sea Dweller met landcode 430 gehad, prima klok.

Ik zou wel de klok zelf in handen willen hebben gehad voor aankoop en bijvoorkeur bij een van de vele betrouwbare grijze dealers.

Misschien heb je hier iets aan :wink:

Als het goed is vertaalt de exotische afkomst van de papieren zich ook in de prijs. Als het horloge zelf goed is zou ik me daar niet door laten afschrikken. Geen papieren is weer een heel ander verhaal…

Prijs maakt vrijwel nooit een verschil en een certificaat van echtheid wederom van een betrouwbare horlogier volstaat. Dat laatste drukt dan wel weer de prijs een beetje.

Dank je. Inderdaad wel handige info. Het ging hier ook om de betrouwbare grijze dealers. Misschien gewoon kijken, en aan de hand van die lijst kijken of het klopt.

Die van mij is ook naar een betrouwbare grijze horlogier gegaan, dus daar kan je imo bijna blind kopen.

En die meeste grijze dealers zitten in het Maastrichtse ? Of heb ik het nu mis.

Amsterdam… Naarden, Oldenzaal … zitten ze allemaal. (Kijk even op rolexforum. …)

Mijn explorer was van de Bahama’s. … als je een factuur erbij hebt, geen probleem!

Mis!

Enkele buiten Maastricht:

JK watches
subgmt
Precision watches
GK watches
Crownguard
Kroon watches
Rijmelink
Messink watches
Kleen watches
RH watches

Dank voor de tips van de grijze betrouwbare dealers… En dat Rolexforum is zeker interessant.

Het is niet onmogelijk dat als je van buiten de EU terug naar Nederland komt met een Rolex waarvan je niet kunt aantonen dat daarover in de EU BTW is betaald, dat je dat alsnog zal moeten doen. Dus niet meenemen naar buiten de EU. Een collega van me heeft het, terugkomend uit New York, moeten aantonen, maar had een kopie aankoopbewijs bij zich.

Zal ik zeker niet doen dan… :smiley:

Je mist http://www.local-time.nl, serieus de beste dealer van ze allemaal :smiley:

Hou er rekening mee dat de restwaarde van je klok ietsjes minder zal zijn bij non-EU papieren. Voor de rest maakt het niets uit. (Verhalen over BTW-afdracht als je buiten EU reist hoor ik al jaren…Ben echter nog nooit iemand tegengekomen die daadwerkelijk een heffing heeft moeten betalen)

Hoe zit dat eigenlijk met bouwjaren en serienummers. Het kan toch wel voorkomen dat de kast al in een eerder stadium gefabriceerd wordt en dat de complete klok pas veel later is afgeleverd? Of dat het horloge lang bij een juwelier ligt alvorens daadwerkelijk wordt verkocht? Dan komen de datum van Garantiekaart en serienummer niet geheel overeen. Dan kan er volgens mij wel een verschil in jaar (lees serienummer en bouwjaar) ontstaan. Zoiets meen ik ergens gelezen te hebben. Klopt dit?

Ik heb een Rolex, afkomstig uit Hong Kong, maar door mij gekocht van een andere Nederlander. Die heeft hem bij een vintage dealer in Duitsland gekocht, maar aankoopbewijs niet bewaard. Wel de originele garantiekaart heb ik er bij. Maar die is dus in Hong Kong gestempeld.

Kan ik gezeik verwachten bij terugkomst van vakantie bij de douane?

Geen idee. Als het een oude vintage is kunnen ze moeilijk verwachten dat je nog papieren hebt. Ik zou ze niet laten zien. Je kunt de bon laten zien van de vintage dealer. In dit geval begrijp ik opeens waarom als dat een marge factuur is, dat ook vervelend zou kunnen zijn. Ik zou sowieso nooit het risico nemen het horloge mee te nemen.

Ik heb even gebeld met de douane. Wat een stelletje autisten. Ik MOET de aankoopfactuur laten zien als ik weer terugkom in Nederland.

Ik geef aan dat het niet te verwachten is dat de factuur er bij zit als dat ding meer dan 15 jaar oud is. En bovendien, dat ik hem heb overgekocht van iemand privé.

Hebben ze geen boodschap aan. Geen factuur = importheffing betalen. Komt die gast ook nog aanzetten met een verhaal dat hij van alle dure dingen de factuur altijd in een brandkast bewaart. Ja, alsof ik daar wat aan heb. De vorige eigenaar/eigenaren hebben dit niet gedaan, alsof ik dat kan helpen.

Hoe kom ik aan een factuur? Ik zit er bijna aan te denken om zelf maar zo’n ding op te stellen.