kortweg nee, zolang je er niet aan lekt, niet van eet, er niet aan snuift en je handen wast nadien kan dat geen kwaad. Verwijder je de lumen: altijd werkbank en gereedschap poetsen, handen wassen en vooral niet met je neus er boven op gaan zitten.
verders verwijs ik naar het antwoord dat ik hier boven gaf op een opmerking in dezelfde strekking
En ondanks dat deze Rolex niet zo speciaal voelt, is het wel speciaal om er eentje te zien uit de jaren '40 die nog zo origineel is. Voor zover ik kan zien heeft hij een 100% originele plaat, originele wijzers, originele kroon en een mooie, dikke kast. Alleen de wijzers zijn ooit gerelumed.
99% van de wijzerplaten uit deze tijd is opnieuw opgemaakt of gerelumed. Dat deze nog zo origineel is is vrij uitzonderlijk.
ik was er ook vrij van overtuigd dat ie behoorlijk origineel was, jammer van het formaat, is de reden dat ik hem niet vaak zal om hebben - hij is trouwens al uit ook
Wat niet authentiek is: 1 van de 2 pitonblok schroeven ontbrak, zie je op de beginfoto. Heb een exacte schroef qua lengte + diameter kop + schroefdraad uit de juiste periode gevonden in mijn schuiven met schroeven maar met platte kop ipv bolle kop, dat zie je op de foto van de balans hangend aan het pinnetje
en ook 1 van de vastzetplaatjes (plaatje om de mechaniek vast te zetten in de kast) ontbrak, de schroef niet maar die was helemaal glad, dus die schroef en het vastzetplaatje zijn ook vervangen en toen had ik wel nog 1 origineel vastzetplaatje maar had net een andere dikte, waardoor het geheel schuin kwam te staan, dus dat vastzetplaatje heb ik dan ook vervangen. Het is wat het is, op de pitonblok schroef en de 2 vastzetplaatjes na is t ie idd volledig origineel, denk zelfs dat het glas origineel is en had ik flink klamme handjes voor om het eruit te halen en terug te plaatsen nadien. De tube is door een rolex origineel uit de tijd vervangen, dus dat is wat mij betreft dan ook volledig origineel. de lume heb ik ook gedacht “die is ooit vervangen”, wel lang geleden al want er komt niets van licht meer af.
Maar t is idd een mooi horloge, nooit gedacht dat er een rolex in de verzameling zou gaan zitten, wel dus en fijn om lezen dat het idd eerder uitzonderlijk is dat ie met authentieke plaat, wijzers en kroon is, een speciaal horloge bij een speciaal (lees: met een hoek af) iemand, kan niet beter
PS: ik vergiste me trouwens van jaartal, t is eentje uit 1943.
Als het plexiglas origineel is dan zou je hazing verwachten. Dat betekent dat het glas helder is als je er recht op kijkt, maar dat er een soort craquelé effect is als je er schuin op kijkt.
De lume zou radium moeten zijn. Dit licht nog steeds op als je het beschijnt met een UV-bron, maar het zou nauwelijks tot geen afterglow meer mogen hebben. Als de lume helemaal niet oplicht na blootstelling aan UV, dan heb je waarschijnlijk te maken met tritium op basis van zinksilicaat (duidelijk teken van een relume).
Maar als ik de lume op de plaat zo zie, dan ben ik er vrij zeker van dat het radium betreft. Radium heeft de neiging om groenig/zwart te worden als er vocht bij komt. Dit lijkt hier het geval te zijn. Tritium is veel minder gevoelig voor vocht.
Het glas had idd die lichte craquele en die is met lichte schuurbewerking, gevolgd door polijsten en poly watch bewerking flink verminderd naar een niveau dat je nu echt flink schuin erop moet kijken met zonlicht om het nog te zien, maar t zit er wel nog. De klamme handjes betroffen het gecraqueleerde glas verwijderen en terug zetten zonder barsten te krijgen tengevolge de druk die gezet wordt op de uitgeharde plexi bij verwijderen / plaatsen
Wat met zo’n craquele glas wel eens wil helpen is met een aansteker vlammetje verwarmen zodat het weer “aan elkaar smelt” maar ook daar zitten risico’s aan
Iets te warm en alles smelt🥵
Je hebt eindelijk je eerste Rolex. Mooi om dit exemplaar weer werkend en in originele staat te zien. Heel veel plezier ermee en dank aan iedereen die heeft meegeholpen.
waarom? Omdat er Rolex op staat? de bijzonderheid van een horloge wordt hier eigenlijk niet afgemeten aan wat er op staat, zelfs niet aan de zeldzaamheid van dit of dat, wel aan het verhaal erachter. Ik heb nu eentje om die ik gekregen heb, is bij wijze van spreken nog niet 1/100 ste van de financ. waarde van de Rolex, maar ik heb hem gekregen van een goede vriend en dat maakt dit horloge voor mij meer waardevol en vooral meer bijzonder dan de Rolex. Wacht even ik maak een foto … wachtpuntjes …
@Techca : ik heb hem weer om hoor, joh wat zit dat horloge lekker en zelfs al mis ik het datumhokje, toch doe ik hem vaak om. De Nostra Favorit en t is ook daadwerkelijk Onze Favoriet
Dat zou ik volgen. In de vintage only zit er al spul van begin de jaren 90 intussen en zelfs 50 jaar begin ik zelf naartoe te gaan. Dringend nood aan een topic waarvan de horloges mij terug wat jong doen voelen