Rolex Oyster of Explorer 1?

Vandaag ben ik in de Rolex Boutique in Amsterdam geweest om de Rolex Oyster 116000 te bekijken en te passen. Ik wilde de 116000 met de nieuwe “steel” wijzerplaat alsmede de “grapefruit” wijzerplaat zien. Op de foto’s vind ik het exemplaar met de steel wijzerplaat gaver, maar in het echt is het juist andersom. Het exemplaar met de steel wijzerplaat vervalt en daarom heb ik ook geen foto van dit exemplaar gemaakt.

In het echt is de grapefruit wijzerplaat prachtig. Het is niet te opvallend, maar toch weer wel zonder “kijk mij eens” te worden. Ik denk dat dit komt door de grootte van 36 mm en de rustige wijzerplaat. Verder is de afwerking zoals het verwacht mag worden van een Rolex. Ik moet zeggen dat de stalenbanden van Rolex een geweldige kwaliteit en verstelmogelijkheden hebben. Het voelt zeer fijn en natuurlijk aan als je het om de pols hebt.

Echter, nu kom ik bij het grote probleem. Ik dacht namelijk dat ik mijn keuze wel had gemaakt wat betreft welk model het zou worden, maar toch ben ik na het zien van de Explorer 1 39 mm erg gaan twijfelen. Dit model kende ik uiteraard al, maar ik had er nooit echt uitgebreid naar gekeken. Dit model is net als de 116000 prachtig, maar ook weer zo anders. De Explorer 1 is een sportiever en een groter model. De 116000 is wat klassieker.

Ik wil binnenkort een van deze twee horloges toevoegen aan mijn collectie, echter moet ik nog eventjes doorsparen:(!! Dit is het probleem niet, het probleem is dat ik echt niet weet welke ik moet nemen:S. Dit is een hele lastige keuze, welke ik voor het kiezen van horloges nog niet heb meegemaakt. Helaas heb ik ook niet het budget om te zeggen ik neem ze beide.

Wat vinden jullie ervan en kunnen jullie mij een beetje helpen??

Hier twee foto’s van de beide modellen om de pols.

Wijzers van die Expolorer zijn te klein. De oester dus.

De Explorer vind ik persoonlijk veel mooier (wat mij betreft één van de mooiste modellen van het merk), maar in dit geval ook vooral meer allround.

Ik denk dat de grapefruit wijzerplaat (die inderdaad erg mooi is) na verloop van tijd een beetje gaat vervelen en dat je aanloopt tegen ‘bij welke kleuren kleding past het wel of niet’. Denk aan rood, oranje, geel. Tenzij je altijd zwart draagt, dan heb je dat probleem niet :wink:

De Explorer is met zijn 39mm ook qua formaat wat meer ‘allround’ denk ik dan de 36mm van de Oyster. Bij bijvoorbeeld een spijkerbroek met t-shirt/polo staat de Oyster vrees ik wel wat klein en dressy.

Dat van die wijzers lijkt op de zelfgenomen foto denk ik meer dan het volgens mij is (door de positie van de wijzers (eentje op de lijn van de secondewijzer, de ander op de lijn van de datumaanduiding’.

Op deze foto van het web valt het weer reuze mee met die kleine wijzers:

Ik heb de Oyster laatst by CrownGuard in handen gehad en dat is toch wel een erg mooi horloge zeg!! In het echt veel mooier dan op foto’s.

De Explorer is ook mooi maar weer wat sportiever.

Wat Henkjan zegt.

Vind de bovenste het mooist!

De Explorer 39mm is lang niet zo mooi in balans als de 36mm versie.

Groeten,

Noel.

ik zou wel snel een beslissing nemen

prijzen gaan met minimaal 20% omhoog nu de CHF - EUR link is losgelaten

De Oyster is in het echt inderdaad vele malen mooier dan op de foto’s. Echter, Candide heeft wel een punt wat betreft de tijdloosheid van die grapefruit dial. Ik ben er nog niet over uit. Het blijft lastig. Ik bekijk meerdere keren de plaatjes en iedere keer blijf ik in het midden hangen8-)!

De meningen zijn ook erg verdeeld. Ik heb op dit moment wel veel horloges met een zwarte wijzerplaat. Ik zit te denken om mijn Longines Hydroconquest Automatic te verkopen als ik voor de Explorer zou gaan.

Ik heb het inderdaad gelezen over de CHF Frank, maar dit gaat dan toch gelden voor alle horloges uit Zwitserland? Ik heb sowieso vernomen dat de prijzen van de Rolex horloges ergens in februari 2014 geindexeerd zullen worden en als dit er nog overheen komt dan wordt zo een Oyster of een Explorer ineens wel veel duurder:(

Echter, is mijn spaarpot voor mijn horloges nog niet dusdanig gevuld om tot aanschaf over te gaan. Als ik het overige spaargeld wil gebruiken heb ik een probleem met mijn vriendin ben ik bang>X. Ik moet dan toch maar snel een manier vinden om het op een subtiele wijze bij haar over te brengen, zodat ik het horloge eerder kan aanschaffen. Alleen dan nog blijft de vraag welke??

De explorer vind ik ook n goeie allrounder en denk n geweldige bandenswapper http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2246572,2246572
Ik zou daar de meeste fun mee hebben.

Wel ben ik t eens dat ik de wijzers wat iel vind bij deze forsere kast. Als ze op de ouwe zaten, dan beter. Of de maxi subwijzers erop.

Maar als je 36mm wel n chique maat vind en de explorer ook wel mooi, zou zn ouwere doch kleinere broer niet iets voor je kunnen zijn? Het leuke v dit model tov de nieuwe, is. Dat ie ook lume in dee cijfers heeft zitten.

Hier staat er een voor een (volgens mij) scherpe prijs:

http://crownguard.com/shop#1349

Dat is inderdaad ook een optie die ik serieus ga overwegen. Qua formaat is 36 mm wel een perfecte maat voor mijn pols. Alhoewel ik ook grotere horloges heb zoals die ook prima staan. Het verschilt sowieso per horloge.

Gr. Emre

Bedankt voor de tip, ik had het horloge inderdaad al zien staan. Als ik de keuze zou maken voor de Oyster zal het hoogstwaarschijnlijk degene zijn die bij Crownguard te koop staat. Het verschil qua prijs, zelfs na de korting in de boutique verschilt een aantal honderd euro. Dat is het me niet waard om het in de boutique te kopen.

Gr. Emre

marnix.moed Schreef:

De explorer vind ik ook n goeie allrounder en denk
n geweldige bandenswapper
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2246572,2246
572
Ik zou daar de meeste fun mee hebben.

Wel ben ik t eens dat ik de wijzers wat iel vind
bij deze forsere kast. Als ze op de ouwe zaten,
dan beter. Of de maxi subwijzers erop.

Maar als je 36mm wel n chique maat vind en de
explorer ook wel mooi, zou zn ouwere doch kleinere
broer niet iets voor je kunnen zijn? Het leuke v
dit model tov de nieuwe, is. Dat ie ook lume in
dee cijfers heeft zitten.

http://www.jamesbondlifestyle.com/forum/attachment
.php?attachmentid=1420&d=1361931255

Nee hoor,geen lume in de cijfers,die lichten niet op!(36mm)

Explore leonardus68

.

Explorer… Without a doubt!

Interessant topic, ben ook met de zelfde afweging bezig voor een toekomstig aankoop. Mijn voorkeur tot nu toe de Explorer!
Succes met beslissen. :wink:

Explorer…! Maar ik hou van nette klokken met een wat sportievere look. Stukje groter ook beter…

Explorer.
Vanwege de mooiere 3, 6, 9 indexen en wijzers.

Ook hiermee eens. Zag toevallig de nieuwe (39mm) versie van de Explorer I recentelijk in het echt en het viel me op hoe klein de wijzers waren ten opzichte van de wijzerplaat. 36mm versie was/is mooier.

Ik heb de Explorer 36mm een aantal jaren en ik moet zeggen dat ik er steeds meer aan gehecht ben.
Ik heb ook een submariner en er lijkt bijna geen verschil in grootte van de wijzerplaat tussen beide.
Echt een fijne en mooie klok om te dragen naar mijn mening…

.

.

Leetje Schreef:

Nee hoor,geen lume in de cijfers,die lichten niet
op!(36mm)

Whoops, my bad. Ik zag wat wits in de cijfers, dus dacht lume te zien.

marnix.moed Schreef:

Leetje Schreef:

Nee hoor,geen lume in de cijfers,die lichten
niet
op!(36mm)

Whoops, my bad. Ik zag wat wits in de cijfers, dus
dacht lume te zien.

Niet vreemd gedacht hoor,voordat ik me in de Explorer verdiepte dacht ik hetzelfde…