Rolex Oysterdate: Authentiek of toch niet, graag advies

Advies vragen aan Chatgtp, vervolgens kopen, en dan vragen stellen op het horlogeforum.

Ik weet niet hoor :joy:

2 likes

Ach. Living on the edge. Kan het wel waarderen, zien we nog eens wat voorbijkomen.

2 likes

Het is tenslotte morgen vrijdag :rofl:

ik begreep dat het horloge inmiddels was terug gestuurd door de koper, ik zag even geleden eenzelfde verhaal langskomen van dezelfde TS…vind het allemaal een beetje vaag, veel gepraat over een redial, prints die niet helemaal zouden kloppen…Rolex heeft in de early days best veel variatie gehad met de druk van wijzerplaten… Kijk hier maar eens
ik zag laatst bij een horlogemaker een oude sub waarvan de wijzerplaat opnieuw was opgemaakt door een professionele refinisher…het ging dus om een originele wijzerplaat, markers waren vervangen, niet meer de originele lak…tja…ik vond het er top uit zien. Kijk eens bij V. Soni, vakwerk. of Chris Bill& Sons in de UK. Die maken jouw originele wijzerplaat in de custom kleur die je wil, is het dan nog origineel?

Nee, dan is het troep.

5 likes

donald-trump-not-a-chance

Dan is het Ʃn niet meer origineel Ʃn plots maar een fractie van de originele waarde meer waard. Leuk als het je eigen ding is, je geen moer geeft om authenticiteit en niet van plan bent ooit te verkopen. :man_shrugging:

1 like

Dankjewel Sander, ik heb er nooit zo naar gekeken :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Dat begrijp ik, ze zijn gewoon heel mooi en ook een beetje onder de radar.

Maar is het niet beter wat meer geld uit te geven bij een betrouwbare grijze dealer voor een goede gebruikte Rolex waarvan de geschiedenis 100% aantoonbaar is?

En mocht het budget het (nog) niet toelaten dan gewoon naar andere mooie merken kijken?

2 likes

Zeker. Ik ben een autodidact van nature en leer met vallen en opstaan.

Daarnaast vind ik het zoeken, speuren, leren en ontdekken een mooi onderdeel van deze leuke hobby. Door veel te zoeken, kijken, lezen, praten, vragen en vergelijken heb ik ook ontzettend veel over Seiko’s geleerd. Ik heb een paar leuke weten te bemachtigen en zelfs bij Seiko wat terug moeten sturen in verband met namaak, gerommel of ā€˜Frankenwatch’ gevallen.

Ik vind het dan jammer dat er hier wat mensen zijn die net doen alsof ik maar gewoon wat doe. Nee, dit is een zoektocht waar ik van leer. En ik heb tot op heden geleerd dat Rolexen een nog groter moeras zijn dan andere merken. Begrijpelijk ook wel omdat het zo’n begeerd merk is, er een bepaalde waardevastheid in zit en veel kopers het om iets anders doen dan pure horloge passie. Het loont gewoon om te rommelen en dingen beter voor te doen dan ze zijn.

Ja, dat zou natuurlijk mooi zijn. Ik ben wel eens bij grijze dealers geweest en dan betaal je inderdaad een flinke premie. Ik begin steeds beter te begrijpen waarom, en ook daar heb ik wel eens horloges gezien waar je niet 100% bij vast kan stellen of er geen service wijzerplaat of andere service onderdelen bij zitten.

Eerlijk gezegd vind ik de zoektocht ook wel mooi. Mooier dan gewoon nu een nieuwe kopen. Ook vind ik de langzame opbouw naar mijn ā€˜grail watch’ leuker dan hem nu direct te kopen. De reis is de bestemming.

Jazeker. Doe ik ook. Ben tijdens deze Oysterdate zoektocht op het spoor van de Omega Constellation 168.005 gekomen. Na een deep dive is er eentje onderweg dus mijn honger is even gestild :wink:

5 likes

Gefeliciteerd met de NA! Volgens mij is dit ook weer mijnenveld vol heropgemaakte platen, overgepolijste doglegs en namaak. Ben benieuwd! Heb je toevallig al een plaatje?

Dankjewel!

Ik heb inderdaad ontdekt dat dit ook een behoorlijk mijnenveld is inderdaad. Zeker de Pie Pan wijzerplaat, ā€œontzettend populairā€ dus weer lonend om te rommelen.

Ik ben voor de ā€˜veiligere’ variant gegaan, de Dome dial. Ook heel erg mooi al vraag je het mij en ook wel een beetje de underdog positie waar ik wel van houd als het gaat om horloges.

Zoals gezegd, hij moet nog binnenkomen dus ben benieuwd of alles klopt :wink: feedback zeker welkom. Mijn gevoel is goed bij deze…

3 likes

Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat de kroon volgens mij niet origineel is. Volgens mij moet die 6/8-zijdig zijn. Maar ik durf er geen uitsluitsel over te geven.

Dat idee had ik inderdaad ook ja

Heeft dit model dan ook underdoglegs? :wink:

1 like

:point_up:

Dit is het beste advies.

1 like