Rolex Oysterdate servicen ?

Mijn vader’s Rolex Oysterdate is, na zijn overlijden, nu in mijn bezit.
Ik wil het gaan dragen en er goed voor zorgen.
Het horloge liep, vertelde mijn vader, een minuut per dag verkeerd ( ik weet niet meer voor of achter )
Als ik het opwind, dan houd het nergens op. En als ik het , na een slag of 40, wegleg, dan stopt het uurwerk na een paar uur. Pak je het weer op, dan loopt het weer een poosje.
Als jullie dit zo aanhoren, is het dan naar verwachting, weer goed te krijgen door te laten servicen? ( ik heb al gelezen hier dat je moet rekenen op een 500 euro voor een servicebeurt en dat heb ik er echt wel voor over )

Wat kan ik het beste doen?
En vooral ook: bij wie kan ik terecht. ( liefst in de buurt van Groningen )

2 likes

Dat is potverdrie een mooi horloge zeg en prachtig de connectie met je vader. Ik zou zeker acht slaan op het bericht van @Chlorophyl in je voorsteldraad. (edit:) Zoals gezegd, er is maar één beunhaas nodig om hem te verkrachten.

Mooie foto’s heb je gemaakt ook. Ik hoop dat je er nog een paar maakt voordat ie de ultrasoon in gaat, en later een paar afters. Maar dat is egoïstisch van me, het belangrijkste is dat je zelf de herinnering aan je vader levend houden kunt en met trots het horloge kan dragen.

Heb je nagedacht over in hoeverre je de kast wil laten bijwerken en de wijzerplaat? De verzamelaars zouden zeker gaan voor behoud van het origineel en hij heeft nu nog mooie strakke lijnen, maar het is jouw/je vaders horloge dus eerbied aan jullie eigen gedachten daarover is het eerst gebodene naar mijn inzicht. Ik zou zelf gaan voor schoonmaken en alle uiterlijke slijtage mooi laten zitten.

1 like

Als je 't er voor over hebt, dan inderdaad via de Rolex-dealer. Elke Rolex-dealer heeft een gecertificeerde horlogemaker (of 2) in dienst, dus als 't goed is, kan 't ter plekke gedaan worden - dus zonder opsturen.

Zo te horen is in elk geval je opwindveer gebroken.

Zo te zien is de wijzerplaat ooit opnieuw opgemaakt, ik heb eigenlijk wel meer twijfels… In elk geval geen slecht plan om de officiele weg te bewandelen. Kans bestaat wel, dat ze de wijzerplaat niet zullen accepteren en je zullen verplichten een vervanging te kopen. Ik hoop dat er meer specifieke kenners nog iets zinnigs over de wp kunnen zeggen…? Ik noem 's - @Crownguard en @AmsterdamVintageWatches , als ze zo goed willen zijn? :slight_smile:

2 likes

idd even Ramon van Crown Guard contacten.
hij kan je wel verder helpen

Ik zou willen gaan voor zo veel mogelijk behoud van het origineel.
Maar wel een betrouwbaar en nauwkeurig horloge. En dus vervangen van de kapotte onderdelen als de opwindveer.

Weten jullie hoe nauwkeurig zo’n horloge, uit begin jaren 60, als hij een goede servicebeurt krijgt, kan zijn?

Zou ik bv. In Groningen bij de Rolex dealer ( meen ik ) Schaap en Citroen, goed terecht kan? Of zou het forumlid dat hier wordt aanbevolen, mij beter kunnen helpen?

1 like

Die forumleden zijn (beroepshalve) zeer vertrouwd met (vintage) Rolex. Ze zijn geen horlogemakers, echter - maar weten er vaak wel veel meer van af! :+1:

Wat mij niet zint, is de typografie van het ROLEX embleem. Maar ik kan er naast zitten. En sterk uitvergroot zie je, dat die wijzerplaat-kleur niet de originele lijkt.

1 like

Ben even Google ingedoken en kom op Rolex 6294 en zie ze dan wel vaker met dit opgelegde logo…

Voor de rest…ik zou alleen een uurwerk service uit laten voeren…misschien te onderhandelen bij S&C of andere AD, maar volgens mij is het uurwerk geen rocket science en door een vakkundig reperateur goed te herstellen…die kan ook de band en kast wel schoonmaken…

De herinnering aan je vader zit 'em neem ik aan ook in de gebruikssporen en hoe het horloge er nu uitziet…

2 likes

Op Chrono24 kom je de wijzerplaat met dezelfde opmaak meer tegen. Dat geeft geen zekerheid over de authenciteit, maar volgens mij is dat voor de topicstarter ook niet de vraag.

Ik zou het horloge persoonlijk nooit naar een AD brengen (en al helemaal geen S&C). In mijn ervaring weet men amper wat de specificaties zijn van nieuwe horloges, laat staan van vintage.

Mijn advies; breng het horloge zelf naar het Rolex SC in Brussel of Keulen en geef expliciet aan wat je wel en niet gedaan wilt hebben. Voor je het weet krijg je het horloge gepolijst en voorzien van allemaal nieuwe service onderdelen terug! :scream:
Andere optie is Wesselink en Vreeker in Alkmaar (zeer zeker ook kundig vwb Rolex) of Nico Rijsman (Culemborg).

Een schoonmaakbeurt zal dit horloge sowieso geen kwaad doen. :grimacing:

Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

5 likes