Ik een Rolex? Nee, het is die van mijn vrouw!
Een paar weken geleden draaide ik de veer van mijn vrouws Rolex kapot. Mijn vrouw laat het opdraaien van haar Rolex altijd aan mij over…Let wel, de Rolex Precision is een handopwinder. Voor zover ik weet de laatste handopwinder uurwerken die Rolex gemaakt heeft. Een korte en onverwachte bibbering tijdens het opdraaien en het was gebeurd. Het horloge liep nog wel. Een paar uur. Maar daarna was het voorbij.
Goede raad is duur en bij Rolex zeker… Opsturen naar Richard Askham durfde ik niet, vanwege de onbetrouwbaarheid van de Britse businesspartner van onze TNT. Van een medeforummer hoorde ik eerder al over Jan Ubels in Bredevoort en vorige week schreef ik al iets over hem en hoe hij mijn Sinn 142 in no-time van de juiste wijzer voorzag. De Rolex had ik toen ook bij me en Jan vertelde me dat hij daar wel raad mee wist!
Toen ik gisteren (dus een week later - maar eigenlijk was hij in 4 dagen al klaar) het horloge op kwam halen, lag het nog helemaal uit elkaar. Na een korte verbazing werd het plezier des te groter: Jan begon onder mijn ogen het hele horloge stap voor stap, met uitleg, weer op te bouwen. En hij had ook nog tijd om mijn vragen te beantwoorden. Een vakman aan het werk. Ik tegenover hem met een kop koffie. Met de grootst mogelijke precisie werd alles teruggemonteerd en iedere vraag die ik stelde werd uitgebreid beantwoord, met voorbeelden, afbeeldingen enz. Voor een horlogeliefhebber wordt het niet vaak nog beter!! Jan Ubels vertelde dat hij liefhebbers op afspraak bij hem komen met een aantal horloges. Deze eigenaren gaan dan een dag zitten kijken hoe hij de horloges stuk voor stuk servicet of repareert.
Even in het kort de werkzaamheden: de veerton was uitgesleten. Die is opnieuw opgebouwd, de veer is vervangen, het horloge is geserviced, de kast is opnieuw opgemaakt en de kastbodem opnieuw gebrusht. Daarna is het horloge op waterdichtheid getest. Kosten? Ongeveer de prijs van Seiko Atlas. Inclusief een jaar garantie!
Ik ben er blij mee, mijn vrouw nog blijer en Jan Ubels heeft er een vaste klant bij.
Een paar -klein- foto’s van de werkzaamheden (let op de kapotte veer naast het horloge)
Menno