Rolex prijs

iemand die 56K ‘officieel’ geld nodig heeft ?

1 like

Dat is de enige logische verklaring

Ik ben zelf een van de twee veilingmeester horloges werkzaam bij Catawiki en verantwoordelijk voor de woensdagveiling.

Wat je zegt over de biedingen…Tjah, had je denk ik toch wat beter moeten lezen. Biedingen bij ons zijn wettelijk bindend. In het geval van niet betalen van de gemaakte bieding is het zelfs zo dat er een incassobureau wordt ingeschakeld. Het is ook zeker niet zo dat je je even snel kan inschrijven met een random forumnaam of wat dan ook. Om te bieden moet je je persoonlijke gegevens noteren en ook op een andere manier bevestigen dat jij dit echt bent (denk aan overboeken van 1 cent).

Deze 56.000 was inderdaad een ‘neppe’ biedoorlog tussen twee mensen, maar wel tussen twee mensen die niet goed onze voorwaarden door hadden gelezen… De echte waarde van het horloge ligt naar mijn idee een heel stuk dichter bij de schatting gegeven door mijn collega.

Wat je zegt over de veilingmeesters en hun schattingen… Rest assured dat er uiteraard hogerop een oogje in het zeil wordt gehouden met betrekking tot onze schatting. Deze moeten wel enigszins realistisch zijn. Soms zitten we er inderdaad compleet naast, maar ja, dan is er net die ene liefhebber voor dat ene speciale horloge. Een horloge dat zonder die liefhebber zo 50% minder had opgeleverd. Over de hele veiling gezien zijn de schattingen meestal akelig accuraat.

Laatst was er nog een standaard Seiko Monster bij ons verkocht voor een dikke 500 euro. Toch geen peil op te trekken? Haha.

Overigens werd deze ook dezelfde dag nog betaald.

Komt vaker voor dat er niet wordt betaald…
Incassobureau in andere landen? Ik wens je succes.

Slimme actie van deze twee. Maar als deze gasten in het buitenland zitten kan het incasseren een lastig verhaal worden. Ik heb dit zelf meegemaakt met een kavel Chinees porselein dat niet betaald werd door een Amerikaanse koper.

Heb ik gelukkig niets mee te maken, hele andere afdeling :wink:

Moet er zelf ook niet aan denken hier achteraan te moeten gaan.

Mag je als veilingmeester ook verkopen op Catawiki?

Dat betekent nog niet dat er wordt betaald. Catawiki maakt deze incassokosten (neem ik aan) uit haar provisie, maar als er alsnog niet wordt betaald is de verkoper meest gedupeerd? Een rare situatie. Het verlies voor verkoper kan veel groter zijn dan het verlies (van provisie) voor Catawiki, terwijl laatstgenoemde eenzijdig kan besluiten de vordering af te schrijven. Als verkoper blijf je dan met je product zitten.

In de praktijk vermoed ik dat er vooral met incasso wordt gedreigd, maar weinig vorderingen daadwerkelijk uit handen worden gegeven.

Ik zou het vooral om het ínkopen interessant vinden…

Enkel en alleen onder het veilingmeester account, zodat het voor iedereen duidelijk is dat je zelf aan het veilen bent. Uiteraard ook een bepaal maximaal aantal.

Verkopers verliezen niets als er niet wordt betaald door de koper, ook niet als er een incassomaling komt of traject wordt gestart. Ze ondervinden enkel het last dat er niet wordt betaald. Meestal komt het horloge na een tijdje gewoon weer terug in de veiling, en probeert men het nog een keer.

Hoe het incassotraject werkt? Geen idee eigenlijk. Maar goed, allemaal beetje offtopic gegaan nu, waarvoor excuses!

Dat doet mij enkel meer vermoeden dat er slechts zelden, behoudens een dreigend mailtje, echt moeite wordt gedaan (lees: incassobureau) geld voor de koper te incasseren.

Bottom line is dat Catawiki ergens lijkt te zweven tussen Marktplaat en eBay i.c.m. Paypall, maar zich wil profileren als een écht veilinghuis.

Is vaak de keuze van de verkoper zelf, geen zin om te wachten :wink: Heb zelf geen idee hoe lang incassotraject duurt, maar kan me voorstellen dat je het liever nog een keer probeert als je uit was op een ‘quick buck’.

De meeste veilingmeester zijn zelf handelaar/ verzamelaar, het zal dus veelvuldig voorkomen. Vraag me af of dit handig is. Een veiligmeester zou onpartijdig moeten zijn.

Ik heb een gevalletje lopen waarbij ik een horloge heb verkocht dat niet wordt betaald. Ik heb van Catawiki begrepen dat ze er werk van maken. Ik hoor het wel. Het maakt mij overigens niet veel uit wat de uitkomst is. Het horloge heeft minder opgebracht dan verwacht.

Ik werd niet gehoord toen Catawiki besloot er geen werk van te maken…

Het is ook opvallend dat veilingen gedomineerd worden door een paar verkopers. Dat riekt naar vriendjespolitiek/ belangenverstrengeling. Je ziet op de horloge afdeling steeds dezelfde horlogeboeren terugkomen.

2 likes

Stuur me even een pb, dan kunnen we wat dieper op dingen ingaan en het iets meer ontopic houden :smile:

Hier ben ik het hartgrondig mee eens!!!

Ik heb dit met een boek gehad, niet betaald en ik had geen stem in het vervolgtraject. Na 4 maanden kreeg ik van Catawiki het bericht dat de vordering niet te incasseren was. Dus uiteindelijk opnieuw geveild, uiteraard tegen een lagere opbrengst.