Het is uitkijken geblazen, beste mede-horlogeliefhebbers! Er worden de laatste tijd dure Rolexen van de pols gerukt in Amsterdam. Ik durf nog best met mijn Tudor over straat in ons mooie Amsterdam, want dat merk kennen die scooterboefjes toch niet
29 berichten zijn samengevoegd in een bestaand topic: Rolexrovers actief in Amsterdam : acht overvallen in ruime maand
Eens.
De daders krijgen dus altijd gevangenisstraf heb ik van een expert geleerd, en terecht !
Lik op stuk.
De straffen in ons land zijn veelste laag , en ze hebben altijd een moeilijke jeugd gehad .
@SybrenAnne. Je voorbeeld betreft iemand die volgens jeugdrecht is veroordeeld.
Maar ik kan ook cherrypicken hoor. Ervan uitgaand dat dit daders zijn die meerdere roven plegen:
ECLI:NL:RBAMS:2012:BY9377: zes jaar gevangenisstraf voor vijf straatroven.
Weet je Toontje, dat ze âveelsteâ laag zijn mag je vinden, dat is een waardeoordeel en daar is niks mis mee. Maar ik heb in mijn leven meer dan 500 strafvonnissen geschreven, en nog nooit, en ik bedoel echt nooit, heb ik daar de woorden moeilijke jeugd in opgeschreven. Dat is een feit.
En advocaten brengen van alles te berde, dat is ook hun vak, maar het jaren '80 clichĂ© âmoeilijke jeugdâ heb ik nog nooit gehoord.
Geweldig, al die strafrechtdeskundigen op het forum. Ga eens een keer naar een zaak kijken en geef dan pas je mening.
Weet je ook iets over het percentage opgeloste straatroven, vanuit je ervaring ?
En welk gedeelte van de âstrafâ daadwerkelijk âgezetenâ wordt ?
Krijgen hier toch bijna geen straf SybrenAnne.
Percentage opgeloste straatroven weet ik niet. Maar die krijgen dan ook geen straf want worden niet gevonden.
Kijk, die tweede vraag is nou eens een goede vraag.
Als een gedeelte van de gevangenisstraf voorwaardelijk wordt opgelegd moet de veroordeelde het onvoorwaardelijk gedeelte volledig uitzitten.
Een geheel onvoorwaardelijke gevangenisstraf van minder dan een jaar wordt volledig uitgezeten.
Bij een geheel onvoorwaardelijke gevangenisstraf van tussen de één en twee jaar komt de veroordeelde voorwaardelijk vrij nadat hij één jaar plus een derde van resterende gedeelte heeft uitgezeten.
En bij een gevangenisstraf van twee jaar of meer wordt tweederde van de straf uitgezeten voordat men voorwaardelijk in vrijheid wordt gesteld.
Vroeger heette het vervroegde invrijheidstelling. Tegenwoordig zitten er allerlei op de veroordeelde toegespitste voorwaarden aan vast. Wanneer hij die overtreedt kan de rechtbank bepalen dat hij de rest ook moet uitzitten of een gedeelte daarvan. Dat heet herroeping.
En de voorwaardelijke invrijheidstelling kan ook worden uitgesteld of achterwege gelaten wanneer men zich niet gedraagt in de nor.
Bij jeugdrecht gelden die bepalingen niet, daar kan de rechter altijd bepalen dat een jeugdige eerder los komt om het zo maar te zeggen.
Nogal off topic allemaal⊠maar Blauwbeer heeft gelijk Toon. Sla eens een wetboek van strafvordering open. Of vraag een strafrechtdeskundige eerst eens, zodat je genuanceerd kunt reageren. Overigens laten wetenschappelijke onderzoeken zien dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen zwaar straft. Maar nogmaals: off topic en sluiten maar.
Even de politie zelf aan het woord mbt het percentage opgeloste straatroven:
"Zet je de aangiftes af tegen de opgeloste zaken die ingestuurd worden naar het Openbaar Ministerie, dan kom je uit op een oplossingspercentage van 33%.â
Onderzoekers komen op twintig procent.
Wat zegt dat over de hoogte van de straffen die opgelegd worden?
Hiero!
+1
Je leest alleen de Telegraaf? /politiek mag hier niet, dus ik doe verder geen aannames/
Kranten kiezen en âkleurenââŠ
Geen fluit meer met het onderwerp te maken, de genoederen lopen op en in off topic is al een dergelijke discussie aan de gang. Gesloten dus.