Rolex stopt met Baselworld - PP & Tudor ook

15 likes

Zo. Dat zou zo maar eens de doodsteek voor Baselworld kunnen betekenen.

9 likes

Daar heeft BW het zelf naar gemaakt.

2 likes

Ik ben bang van wel… :see_no_evil:

2 likes

Wat hebben Rolex, Tudor en Chanel met haute horlogerie te maken?

14 likes

Ja, doei. :wave:

Veel schiet er niet meer over zo. Swatch was al out en nu deze merken. Tenzij het een beurs wordt gericht op de kleinere fabrikanten, maar die hebben ook andere kanalen.

Maar de een zijn dood is de ander zijn brood, aangezien het wordt vervangen wordt door een nieuwe beurs en gelinkt aan Watches & Wonders.

Zolang wij maar weten wanneer de aankondigingen komen maakt het me eigenlijk ook niet uit :thinking::wink:

3 likes

April 2021…
Nog even geduld hebben dus :wink:

3 likes

Niks, maar dat maak ik hier ook niet uit op? Het is een samenwerking.

1 like

Dit zal er ook wel mee te maken hebben…

Zwitserse horlogemakers bedreigen «Baselworld» met het einde
De Zwitserse exposanten, waaronder Rolex, bedreigen de horlogebeurs. Ze willen hun geld volledig terug voor de geannuleerde editie van 2020. Dit is ondenkbaar voor de baas van “Baselworld”.

Andrea Martel
8 april 2020, 15:48 uur
Luister
Onthoud
Afdrukken
Delen
De toekomst van «Baselworld» staat op het spel.
De toekomst van «Baselworld» staat op het spel.
Arnd Wiegmann / Reuters
Nu is er eindelijk vuur op het dak van 's werelds grootste horloge- en sieradenbeurs «Baselworld». De commissie van Zwitserse exposanten stuurde de beursleiding een gepantserde brief. In de brief die voor de NZZ beschikbaar is, eisen de exposanten dat alle kosten voor de geannuleerde editie van 2020 aan hen worden terugbetaald. Anders, volgens de mooi geformuleerde, maar onverholen dreiging, “vrezen we dat dit gewoon het einde van” Baselworld "zal zijn.

Legalisme wordt niet op prijs gesteld
De reden voor de ergernis is een aankondiging van “Baselworld” van begin april, waarin de beurs aan haar Zwitserse exposanten verschillende modellen voorstelt hoe om te gaan met de reeds betaalde bedragen voor 2020. Ofwel 85% van het bedrag kan worden overgedragen naar de vakbeurs 2021, die in januari zal plaatsvinden (de resterende 15% werd gebruikt om de reeds gemaakte kosten in sommige gevallen te compenseren). Als alternatief kunnen exposanten een terugbetaling van 30% in contanten aanvragen. In dit geval zou 40% worden overgedragen aan Baselworld 2021 (en naar schatting 30% gaat naar de beursorganisatie).

Volgens «Baselworld» gaan deze voorwaarden veel verder dan de contractuele verplichtingen (algemene voorwaarden). Je bent veel genereuzer dan de overgrote meerderheid van vergelijkbare Europese shows die moesten worden geannuleerd of uitgesteld. Dit argument is in de verkeerde keel bij horlogemakers terechtgekomen, die momenteel ook heel erg lijden onder de corona-crisis.

In de brief stond dat de MCH-groep, die grotendeels tot de publieke sector behoort, meer had verwacht dan alleen maar vast te houden aan contractuele voorwaarden. Ten slotte hebben de Confederatie en de kantons herhaaldelijk verklaard dat het nu een kwestie is van handhaving van de economische structuur ondanks de Corona-crisis en dat het regelgevingskader of de wettelijke beperkingen moeten worden aangepast. Bovendien kondigde Ulrich Vischer, voorzitter van de raad van bestuur van de MCH Group, op 26 maart van dit jaar publiekelijk aan dat de MCH Group “voldoende liquiditeit” had.

De nieuwe data passen ook niet bij iedereen
De exposanten willen vooral hun geld terug. Maar ze lijken ook op andere manieren ontevreden. Er wordt vermeld dat de gekozen januari-datum voor 2021 niet geschikt was voor sieraden, edelstenen en parels. Bovendien is er sinds het uitstel geen afstemming geweest met de tweede belangrijke uurwerkenbeurs, Watches & Wonders Geneva (voorheen SIHH).

De klacht van het Zwitserse exposantencomité weegt zwaar, want zonder de daarin verzamelde bedrijven is er geen “Baselworld”. Dit wordt duidelijk wanneer u zich realiseert dat de voorzitter van de commissie, Hubert du Plessix, die de brief heeft ondertekend, de chief investment officer van Rolex is.

Rolex is - of was voorheen - een van de meest loyale supporters van «Baselworld». Een uitbreiding van de beursaanwezigheid was zelfs gepland voor 2020. Het dochtermerk Tudor, dat voorheen een hoekje van de Rolex-stand bezette, zou een eigen stand krijgen.

Vrijstelling voor baas “Baselworld” "ondenkbaar"
Voor de directeur van Baselworld, Michel Loris-Melikoff, is het ondenkbaar om af te zien van alle kosten in verband met de afgelaste beurs, zoals hij zegt in een interview met de NZZ. Het voorstel om 85% van de vergoedingen over te hevelen naar de volgende vakbeurs is al zeer genereus. Als alle exposanten deze variant accepteren, wordt maximaal een derde van de gemaakte kosten van ongeveer 18 miljoen CHF gedekt. Dit betekent dat «Baselworld» zelf ook een groot verlies zou moeten dragen. Het feit dat de kosten zo hoog zijn, heeft volgens Loris-Melikoff te maken met het feit dat de beurs eind april had moeten plaatsvinden. Alleen de laatste twee maanden van voorbereiding kon worden bespaard.

En wat is de volgende stap? Loris-Melikoff blijft optimistisch. Als ultimatum wil hij de brief niet zien. Hij was al in gesprek met het exposantencomité. «We moeten een gemeenschappelijk pad vinden, dat is duidelijk. Als er in het gesprek nieuwe oplossingsmogelijkheden zijn die voor beide partijen geschikt zijn, negeer ik ze niet. »

2 likes

Is dat ook nog in twee zinnen toe te lichten/ samen te vatten? Wat ging er mis?

Leek me wel leuk om er eens naar toe te gaan, dit jaar werd m niet meer, dan maar volgend jaar dacht ik.

Check maar de deelnemers aan Watches & Wonders Geneva wat hun organiseren. Grofweg de meeste zijn de eerdere afvalligen van BW. Gewoon alle grote merken die er toe doen keren BW de rug toe en gaan verder in Watches & Wonders. Een event dat zowel aandacht geeft aan de zakelijke kant (de AD, pers ed) als de eindklant. Lijkt mij ook betere opzet, voelde mij de laatste keer als liefhebber niet echt thuis op Baselworld.

1 like

Alles was te duur, zowel voor de exposanten als de bezoekers. De kosten voor de merken waren niet meer in verhouding tot de opbrengst. Er ontstonden steeds meer kleinere beurzen en het vertrek van de Swatchgroep was het begin van de grote uittocht.

2 likes

79 likes

Mijn reactie was natuurlijk bewust lekker suggestief :stuck_out_tongue:

1 like

dat doe je snel :slight_smile:

3 likes

Dank! :dancer:

2 likes

Ik heb hele tijd terug dit al voorspeld…

3 likes

We geven jou gewoon de schuld

7 likes