lijkt me de enige oplossing , wel jammer dat het niet zo al duidelijker zou zijn…
In dat boek van John Brozek ““the Rolex Report”” staat de geschiedenis van o.a. de Submariner beschreven,
bij de eerste series in 1954 waren exemplaren niet alleen zonder de tekst chronometer etc. maar ook zonder het opschrift Submariner.
vanaf 1960 stonden beide opschriften wel op deze modellen, in 1962 waren er 2 calibers één met chronometer specificatie,caliber 1560 en één zonder, het 1520 caliber.
op deze submariners van 2002 staat nog wel de chronometer specificatie.
is het misschien een kwestie van styling om dat chronometer verhaal weg te laten,zodat de sub wat meer verschilt met de sea dweller ?
of is uit kostenoverweging om de calibers niet meer aan te bieden voor de chronometer test,
Groet, André
hoi andre,
van de oudere modellen weet ik niet veel van, ik weet wel dat de submarine-date nog steeds gewoon cosc is samen met de sea-dweller , alleen de submarine-no-date niet.
en het gezien het plaatje wat je toegevoegd hebt neem ik aan dat je het over de sub-date hebt.
wel seamaster,
niet echt, hier een seamaster uit de sixties, no date model, wel COSC vermelding op de wijzerplaat.
ik kan me dan ook niet voorstellen dat Rolex anno 2006 calibers van ““mindere”” kwaliteit zou inbouwen in sommige van haar modellen die de test van een COSC niet zouden doorstaan,
en al helemaal niet voor hun Submariners date of no-date.
Groet, André
van de oudere modellen weet ik niet veel , dat had ik al eerder aangegeven, en ofdat rolex uurwerken heeft van mindere kwaliteit ? lijkt me wel mee te vallen is dan natuurlijk maar net waar je dat mee vergelijkt. ( voor mij is het al redelijk snel oke , als je vaak van horloge wisselt merk je de afwijking toch nooit)
maar vreemd is het wel de de submarine zonder datum geen cosc heeft , want uit kosten besparing voor rolex lijkt mij een beetje zielig.
mijn omega kost +/- de helft en heeft het ook.
en om nu met een budget rolex te gaan lopen … zou mij eerder laten beslissen om een sub met date of een seadweller te nemen.
Ik vind persoonlijk de submariner zonder dat verhaal over Superlative enz op de wijzerplaat mooier en strakker.
dat er een nauwkeurig caliber in zit ,neem ik zonder meer aan.
de juiste definitie van een chronometer is : een uurwerk dat beter op tijd loopt (vlgs bepaalde normen bepaald door de instantie die het uurwerk test), dan andere uurwerken in een tijdsperiode.
een chronometer uit 1940 was dat in 1940, maar anno 2006 niet meer vlgs. de normen van vandaag.
de chronometer status word daarbij ook nog bepaald of het een Quartz of een mechanisch caliber is.
Groet, André
Dit is de definitie van een mechanische Chronometer (tekst gepikt van de COSC site):
A chronometer is a high-precision watch capable of displaying the seconds and housing a movement that has been tested over several days, in different positions and at different temperatures, by an official neutral body (COSC).
ISO 3159 provides the definition of a wrist-chronometer with spring balance oscillator.
Only movements which meet the precision criteria established under ISO 3159 are granted an official chronometer certificate.
Movements are tested for 16 consecutive days according to a tests panel.
Hallo Seamaster,
De Submariner is niet C.O.S.C getest zit ook een ander uurwerk in namelijk caliber 3130.
De Submariner met datum zit een caliber 3135 in.
Groet Peter
De sub zonder datum, 14060, 14060m danwel 5513 is méér dan de subs mét datum de liefhebbers keuze. Leken hechten meer aan de COSC dan kenners; immers kenners weten dat Rolex sowieso staat voor kwaliteit. Mijns inziens is het juist dáárom dat Rolex ervoor heeft gekozen de sub no-date niet extra te “testen” om het COSC certificaat te behalen. Geen kwestie van slechter uurwerk, slechter afgeregeld of iets van dien geest, maar gewooon een kwestie van logisch nadenken.
Wat is de adviesprijs van een submariner zonder datum en een sea-dweller? Is er bij Rolex ook nog een 10-tal % af te krijgen zoals bij andere A-merken?
wrcveen Schreef:
Wat is de adviesprijs van een submariner zonder
datum en een sea-dweller? Is er bij Rolex ook nog
een 10-tal % af te krijgen zoals bij andere
A-merken?
Submariner : € 3.530
Submariner Date: € 4.080
Sea-Dweller: € 4.225
Er zijn op andere fora nu geruchten dat op zeer korte termijn de adviesprijzen weer omhoog gaan. Laatste wijziging was in november, mogelijk komt er dus een tussentijdse…
Korting krijgen is afhankelijk van het model, vooral de Sub Date is erg populair… ‘they sell like hot cakes’. Ik weet dat S&C Utrecht de fantastische korting van € 80 wist te brengen als eindbod, hahaha. Gewoon wat verder zoeken op dit forum, er staan genoeg tips hier!
Is het nu al bekend vanaf wanneer de submariner no date zónder certificering geleverd wordt? Als het niet heel lang geleden is vind ik het wel interessant om een een juwelier te zoeken die een nieuw “oud” model kan leveren met COSC certificaat dus.
Submariner : € 3.530
Submariner Date: € 4.080
Sea-Dweller: € 4.225
Ik ben inmiddels in Zwitserland en zag de submariner no date voor 4850 frank > 3292 euro in de vitrine liggen.
het lijkt ook steeds duurder te worden zeg.
Zit hier naar die prijzen te kijken en denk bij mezelf, hier klopt iets niet. Een Sub no date heeft een adviesprijs van 6900€ bij de AD. Waar komen die bovengenoemde getallen vandaan. Heb ik iets gemist?
10% korting krijgen bij een AD op een stalen “sport” Rolex, dat kan je vergeten. Tenzij je natuurlijk bijzonder goede klant bent, en dan nog.
Zo’n 12 jaar aan marketing en prijsbeleid van Rolex.
Prachtig, nu zie ik het. Was in 2006.
Dit is een zombie threat. Bericht met de prijzen stamt van 2006.
Maar in dit geval best gaaf (of triest…) om de oude prijzen te zien. 4000 euro voor een Sub Date?! En dat is een AD-prijs, dus grijs nog voordeliger. Dat is vlot gegaan in 12 jaar…
Ehm. Ja dat is wel gebeurd geloof ik.