Rolex USA jubilee 14K

Hallo horloge vrienden,

Even een stukje over Rolex USA jubilee banden, specifiek de gesp:

Er zijn 2 soorten staal / goud gemaakt in Amerika, deze:

En deze, met de gouden kroon erop gesoldeerd:

*** Picture: ebay / Nefertem5 ***

De tweede is iets vroeger qua productie en meestal erg versleten / te koop met heel veel rek.

De eerste band is gemaakt door de firma JB Champion, een Amerikaanse bandenfabriek. Deze banden zijn ook wel bekend bij de Speedmaster freaks (tu)
Hier het teken op de gesp:

Omdat er haast geen goud ingevoerd mocht worden Amerika in, moesten dit soort banden ter plekke gemaakt worden, dit was trouwens destijds ook veel goedkoper. De ovale links zijn door JB ook bij andere banden gebruikt, dus niet alleen voor Rolex.

Het jaartal van de eerste band is circa 1970, de tweede is iets eerder. Soms staat er bij het scharnier een jaartal, meestal 1970-1975.

Deze banden hebben niets te maken met de Zwitserse banden. Er zijn verkopers die bovenstaande ook een “Big logo” noemen in hun advertentie. Big logo’s zijn namelijk zeldzaam en veel gevraagd:

Het verschil is echter dat deze USA banden alleen aan staal/gouden datejusts geleverd zijn, en niet aan de echt dure modellen, de 1959 Zwitserse Big logo’s wel.

Als bovenstaande info je niets doet, sorry voor je tijd dan… :)o

Ik had de foto’s toch al gemaakt (voor een verkoop topic) en op m’n zoektocht kwam ik via een relatie achter bovenstaande info. En dus dacht ik dat het leuk zou zijn om dit hier te delen.

M’n tekst is waarschijnlijk niet volledig en m’n onderzoek oppervlakkig. En ik pretendeer er verder niets mee. Puur fun :~

Groet, Roel

Edit; typo

Leuk stukje! :slight_smile:

Goed verhaal gozer!!

Enne fantastische disclaimer. (tu)

Mooi stukje. Ik wist niet dat er ook zoiets bestond als een Amerikaanse uitvoering. Sterker nog, de versie met grote kroon zou ik absoluut als nep-exemplaar bestempeld hebben…

Bidle Schreef:

Goed verhaal gozer!!

Enne fantastische disclaimer. (tu)

:D:D:D

Gr. Roel

P.s.

De Z1000 staat weer op marktplaats… levensgevaarlijk ding in combinatie met een niet competente rijder. Ondanks je prachtige literatuur toch niet kunnen voorkomen dat er paar stevige akkefietjes plaats hebben gevonden :wink:

Bert1 Schreef:

Mooi stukje. Ik wist niet dat er ook zoiets
bestond als een Amerikaanse uitvoering. Sterker
nog, de versie met grote kroon zou ik absoluut als
nep-exemplaar bestempeld hebben…

Hallo Bert1,

Ik volg je gedachten; Dat oude spul ziet er soms vreemd uit, met name de kroon heeft zeer verschillende vormen. Zeker als je het afzet tegen de moderne strakke producties van tegenwoordig.

Dit vond ik ook zo’n les. Een jaren 40 chronograaf, een vriend van me kocht dit op marktplaats voor een bedrag ter waarde van een nieuwe (kleine) auto. Ik dacht dat hij volstrekt gek was geworden:

Het bleek een briljante aankoop (tu)

gr. Roel

Edit; typo.

Het bleek een briljante aankoop (tu)

Zo blijkt maar dat je met verstand van zaken ook op MP mooie dingen kunt scoren. Heb je ook een foto van het geheel voorhanden toevallig??