(Rolex) uurwerken opwinden

Vraag mbt dagelijks gebruik (modern) Rolex uurwerk, ervan uitgaande dat Rolex in het boekje zegt ‘bij stilstaan, geef 20 slagen’

  • Mag je het uurwerk na bijv 5 / 10 / 20 uur stilliggen opwinden, of is dit niet goed voor het uurwerk? Heeft het zin om na 20 uur stilliggen een paar slagen te geven of is dit onzin?
  • Kan je een (modern) Rolex uurwerk oneindig opwinden en zo ja, wat doet het uurwerk dan waardoor dit teveel opwinden geen effect meer heeft op het uurwerk / spanning van de veer?
  • Kan het kloppen dat een stilstaand uurwerk zeer soepel opwind en na opwinden of met voldoende spanning het uurwerk bij opwinden een fijne ratel / tikje geeft?

Het “moderne” steeds tussen haakjes gezet omdat ik niet weet of het anders is geworden ten opzichte van de oudere uurwerken.

Bedankt voor de informatie!

Het is waarschijnlijk niet goed om een uurwerk vanuit stilstand door middel van de rotor tijdens het dragen op te winden. Ik neem aan dat de veer nog niet genoeg kracht heeft opgebouwd om het uurwerk goed en nauwkeurig te laten lopen. Vandaar het 20 slagen advies na stilstand. Ik denk dat de gangreserve dan wel voor meer dan de helft is opgebouwd.

Een automatisch uurwerk heeft altijd een vrijloopmechanisme wanneer deze volledig is opgewonden. Vanaf een bepaald punt heeft opwinden dus geen invloed meer.

Opwinden gaat in het begin meestal lichter, bij een handopwinder is dit beter merkbaar dan bij een automaat, omdat de laatste dus een vrijloop kent.

2 likes

Dus vanuit stilstaan heeft het zin en geef je 20 slagen om op te starten. Een lopend uurwerk hoef je niet extra spanning te geven en teveel kan eigenlijk geen kwaad, want het vrijloopmechanisme zorgt daarvoor. Oke duidelijk ! Dank je

Nou ja, de veer gaat slippen in de veerton, waar het uurwerk op is berekend. Het automatische opwind mechaniek gaat vrolijk door met opwinden zolang je beweegt. Maar dat is dus de bedoeling.

Bij mijn Seiko’s, een Monster en een SHZH53, is dit de enige manier om vanuit stilstand op te winden…nou ja, op gang brengen door de kast te schudden…

Rolex wind je inderdaad op met de kroon…als ie niet stilstaat is opwinden niet nodig en moet je hem gewoon dragen…

1 like