Rolex veer in 100 stukjes gebroken

Kom je zelden tegen

1 like

Dat is waarschijnlijk de veer van de wat minder bekende Rolex Mikado

3 likes

Bladveer geworden

1 like

Ongelooflijk . :open_mouth:

What The Freddy?!
Uit welk horloge komt dit?

Ja, dat heb ik wel eens gezien bij een bij een partij zakhorlogeveren die ik op ebay had aangeschaft.
Ze zaten nog in de verpakking, maar een paar waren helemaal in kleine stukjes gebroken.
Ze beginnen te breken aan de buitenrand, gevolgd door de windingen onder de breuk naar het midden toe…
Ik heb nog een foto van een veer waar dit proces is begonnen.

[URL=http://s223.photobucket.com/user/baldinette/media/PICT0109.jpg.html][/URL]

Wat is nou de verklaring van zoiets?
Is een materiaalkundige in huis die dat uiteen kan zetten?

Met m’n boerenverstand:

ik denk dat er ooit een breuk ergens in het centrale deel is geweest
deze breuk is daarna i.d.d. als een soort bladveer gaan uitstaan
( langwerpig ) waarbij de uiteinden van die breuk als scharnierpunt de overige windingen hebben gebroken.
een beetje alsof je om een bezemsteel te breken je er een knie tegenaan zet om vervolgens de uiteinden naar je toe te trekken.

m.a.w. deze breuken zijn in gedeelten opgetreden waarbij een domino effect de boel verergerde.

Edit: de foto van @Diashock hierboven doet overigens het omgekeerde vermoeden, daar zitten de eerste breuken juist aan de buitenkant.

Het lijkt er op dat de veer zeer lange tijd geen natuurlijke spannings-ontspannings cycli heeft gehad.

Kabaalstra, waar ben je, kom er maar in. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Oei, Freddy, da’s die van mij toch niet…??? :flushed:

Ik hoef mij geen zorgen te maken. Geen Rolex(en) hier.

Met al jouw ervaring, zou dat ervoor kunnen zorgen dat het horloge niet meer zo prettig opwindt, Freddy?

http://vorige.nrc.nl/krant/article1637220.ece

1 like

Neen Marc, de jouwe is momenteel nog uit Ă©Ă©n stuk. :smile:

Spaghetti is niet gemaakt om te buigen, als deze nog niet gekookt is natuurlijk. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Een veer wel en hier heeft het te maken met de staallegering.
Met de nieuwere veren breken ze meestal op Ă©Ă©n plaats.De oudere veren waren blauw van kleur en braken zeer makkelijk.
Gebeurt door staalmoeheid.

Oef ! Ik begon al schrik te krijgen. :smile:

Toch is het principe het zelfde. Zoals je zelf al aangeeft: metaalmoeheid. Door de constante spanning waaronder de veer zich bevind treedt op den duur metaalmoeheid op. (Zeker bij staallegeringen) Daarna zal de veer breken op het zwakste punt en door de golf die door de veer gaat zullen ook de andere zwakken plekken het begeven. Het wordt, met een beetje fantasie, dus een bros stuk ongekookte spaghetti. Zoek maar eens op: breukpropagatie.

Heel apart dit…
Ik zou als metalen veertje nooit moe worden van een verblijf in een Rolex veertonnetje :wink:
Is toch als wonen in een luxe chalet hahaha

Dan is dit een ouwetje toch zeker? Ik neem aan dat Rolex snel is overgestapt naar de “onbreekbare” Nivaflex veren.