Rolex: welke zijn echt goed?

Hoe je het draait of keert, Rolex is een “massaproduct”…

Als ik dit las moest ik toch wel even slikken:

Maar wellicht kan je niet alle Rolex’en over dezelfde kam scheren.

Dus - zonder vooroordelen - welke zijn nu echt goede en superlatieve Rolex-types…???

Een vriend van mij heeft een submariner. Het blijft een van de mooiste horloges. Maar ik weet dat het klokje nooit op tijd loopt, om de paar dagen moet hij 'm verstellen, een keer heeft er zelfs vocht achter het glas gezeten. Dus voor dat je zo’n groot bedrag uitgeeft aan zo’n klokje zal ik er maar eens goed over na denken. Trouwens ik ga er bij voorbaat al uit dat het horloge niet echt is als men rolex of breitling draagt.

Deze test heb ik al eens eerder gelezen en tuurlijk, het is en blijft veel geld. Maar vergeet niet dat dit slechts 1 model was van de vele duizenden die ze per jaar maken!! Stel dat hij er hierna nog 5 andere had getest die wél goed waren, zou je hierdoor meteen geen Rolex meer kopen als je het mooi vind? :wink:

Ik heb te maken met machinaal gemaakte (en geassembleerde) producten en mijn ervaring is dat een dergelijke productiewijze eigenlijk nooit leidt tot slechts één verkeerd product. Als de productielijn niet op orde is, zullen alle producten niet geweldig zijn. Bij handwerk is dat juist andersom. Let wel, ik heb het niet over slecht, iets kan goed werken en toch kan de afwerking (kwaliteitsindruk) matig zijn. Dat is denk ik in dit geval ook het issue, van een Rolex verwacht je perfectie voor die prijs. De door hem beschreven spaanders in het huis mogen in mijn beleving in een dergelijk product niet voorkomen. Het is een teken van matige kwaliteitscontrole.

Jaap-Wim, wordt het toch een JLC! :wink:

Groet,

Guus

trader Schreef:

Een vriend van mij heeft een submariner. Het
blijft een van de mooiste horloges. Maar ik weet
dat het klokje nooit op tijd loopt, om de paar
dagen moet hij 'm verstellen, een keer heeft er
zelfs vocht achter het glas gezeten. Dus voor dat
je zo’n groot bedrag uitgeeft aan zo’n klokje zal
ik er maar eens goed over na denken. Trouwens ik
ga er bij voorbaat al uit dat het horloge niet
echt is als men rolex of breitling draagt.

Huh ? Ik heb enkele Breitlings en ik draag ze ook !
Wat heb je er aan als ze in een kluis liggen om door te geven aan de volgende generatie ???

Om in de tuin te spitten draag ik ze natuurlijk niet…

Ik wil zeker en vast Rolex niet afbreken; ze hebben imho wel enkele mooie modellen, maar voor die prijs verwacht
ik wel kwaliteit.

Maar daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag…

Qua prijs/kwaliteit verhouding zou ik zeggen een mooie vintage Rolex :slight_smile:

een Thunderbird Datejust en een Tudor Day-Date beide uit de sixties en beide automaat=perpetual

de Thunderbird is een ““Superlative Chronometer Officially Certified”” wat betekent dat ie
aardig op tijd loopt , de Rolex Tudor loopt trouwens net zo goed op tijd:)

Dat is een model van voor de verbeteringen. Kijk eens naar de nieuwe GMT II en nieuwe DJ en DD; gewoon perfect, foutloos. Juist bij handwerk moeten de alarmbellen gaan rinkelen, mensen kunnen het nooit perfect maken, machines wel. Ik heb liever een plaat waarbij de indexen er op gezet worden door de machine (lasergestuurd) dan een werknemer: gaan die getallen en indexen er vaak scheef op als je goed kijkt (Ik noem geen merknaam waarbij dat vaak gebeurt…)

Het is zeker zo dat machinaal beter kan zijn dan handwerk. De randvoorwaarde is dan wel dat men het proces op orde heeft, anders is het eindproduct nooit goed. Ik heb verder geen mening over welke Rolexen op dit moment echt goed zijn. Dat advies laat ik liever over aan juweliers of andere kenners van het merk.

Groet,

Guus

volledig mee eens andre

Qua prijs/kwaliteit verhouding zou ik zeggen een
mooie vintage Rolex

een Thunderbird Datejust en een Tudor Day-Date
beide uit de sixties en beide automaat=perpetual

de Thunderbird is een ““Superlative Chronometer
Officially Certified”” wat betekent dat ie
aardig op tijd loopt , de Rolex Tudor loopt
trouwens net zo goed op tijd

Ed Schreef:

Dat is een model van voor de verbeteringen. Kijk
eens naar de nieuwe GMT II en nieuwe DJ en DD;
gewoon perfect, foutloos. Juist bij handwerk
moeten de alarmbellen gaan rinkelen, mensen kunnen
het nooit perfect maken, machines wel. Ik heb
liever een plaat waarbij de indexen er op gezet
worden door de machine (lasergestuurd) dan een
werknemer: gaan die getallen en indexen er vaak
scheef op als je goed kijkt (Ik noem geen merknaam
waarbij dat vaak gebeurt…)

Ja ED, ik droom van een DD ( of als dat niet lukt, een Breitling Headwind ), maar die DD’s zijn allemaal in goud…wat ze ( voor mij ) onbetaalbaar maken…

Mooi Rolex’s Andre.
Alleen vintage Rolex’s spreken mij aan. Mijn twee Bubblebacks die uit het jaar-50 lopen altijd gelijk.
Rolex heeft een prachtige geschiedenis, het 1e horloge met datum/day, voor 100% waterdicht, voor diepzeeduiker, op Mt Everest en expeditie Noordpol. Geen andere merk als Rolex in de verleden zo veel Swiss COSC certificaten heeft gekregen. Over de services belooft Rolex bij elke nieuwe model die na 25 jaar nog de onderdelen kunnen leveren, zelfs Patek Philipe kan dit niet.
Over de precisie van een uurwerk
http://www.chronocentric.com/watches/accuracy.shtml

Massa-product of niet, deze Rolex is al meer dan een jaar mijn favoriete horloge. Hij loopt sinds ik 'm heb consequent 1 sec per dag voor, en als ik 'm met loupe bekijk voldoet de afwerking ruimschoots aan mijn qualiteits-criteria…

Dat blijft inderdaad een erg mooi en bijzonder horloge!

Groet,

Guus

welke Rolex is goed?? geen idee…heb zelf geen ervaring met dit merk.
Wat wel een feit is dat er bij alle gerenommeerde merken wel eens iets fout kan gaan.
Heb ook verhalen gehoord over IWC en Breitling die klachten vertoonden…
Rolex maakt per jaar heel veel horloges(een miljoen…?), dus ook meer kans op klachten?

Bestaat er zoiets als een "maandag"horloge??
Maar je vraag is nu nog niet beantwoord. Misschien door iemand van het Rolex-Forum.

Groet Arno.

Hi Yuen,

Misschien een picture van de 2 Bubblebacks naast elkaar ?

groet, André

Ok Andre,
gr.

Yuen Tai

Prachtige exemplaren Yuen (tu)
en die bandjes passen er ook heel goed bij. zitten de orginele sluitingen er nog aan ?
deze gemerkt Rolex SA 585 zit aan mijn Tudor uit plm 1960.

groet, André

Is die test van TZ wel betrouwbaar ?

Volgens mij is dat een “nepperd” (td) :D:D

Nog meer foto’s!
gr.
Yuen Tai



Prachtig Yuen (tu) het is net of we hier even op het Rolex forum zitten :slight_smile:
groet, André