Zijn Rolexen van begin af aan handmade of is het ook massa productie zoals bij de meeste merken8-)
Massa-productie… De horloges doorlopen op een soort ‘treintje’ de productie en per medewerker wordt een bewerking uitgevoerd… (bron: meesterhorlogemaker Frederique Constant, de buurman van de Rolex fabriek (een gigantische reeks hallen, wel imposant))
Wat versta jij onder handmade?
Kasten en onderdelen, alles wordt machinaal (maar wel in eigen beheer) vervaardigd. Dat het grotendeels met de hand in elkaar wordt gepriegeld is bij veel horlogemerken zo.
Gelet op aantallen mag je Rolex echt wel massaproductie noemen, maar de kwaliteit hoeft daaronder niet automatisch te lijden.
Ik bedoel dat het hele uurwerk dus elk onderdeeltje door één persoon in elkaar wordt gezet en gecontroleerd dus geen lopende band werk dat versta ik onder handmade. Dus zo’n man of vrouw met een loep;) Geloof dat het bij Seiko zo gebeurt met de Seiko Spring-Drive.
Hier wat foto’s. Oordeel zelf. In mijn optiek niet echt handmade:
http://forums.watchuseek.com/f23/inside-rolex-behind-scenes-427742.html
Oh. zo’n man of een vrouw met een loep ;). Dan is mijn R.O.1 iig een manufactuur
:)-D
lijkt wel een glas fabriek
Als, zoals waarschijnlijk, Rolex niet aan jouw ideaalbeeld voldoet, waar leg je dan de grens?
Het door Dreski in het video geposte filmpje over Blancpain is natuurlijk erg mooi, maar ook hier is het niet één en dezelfde persoon die de platine, de bruggen, de veer, de onrust, de tandwielen, de wijzers en de kast fabriceert.
Alleen de echt hele kleine manufacturen komen dicht bij het/jouw ideaalbeeld.
ijzergieterij(
Nee, ff serieus, zal wel een gouden kastje uit komen.
En waar zit dan het verschil tussen het uurwerk wat Rolex gebruikt en een Eta uurwerk wat Rolex zo duur maakt. Dan gaat het mij om de gebruikte materialen die beide gebruiken.