Roma horloge grootvader

Bedankt Maurits, dat is inderdaad nog niet eenvoudig :face_with_monocle:
Ik had geluk dat het restant niet heel vast zat en met stukje bij beetje draaien er toch nog uit kwam (zoals Ernst het beschreef) :slightly_smiling_face:

1 like

Ook reeds eerder beschreven door anderen en werkt perfect:
Ijzer/staal kun je oplossen met zuur. Ik houd niet van werken met direct zuur en gebruik een veel gebruikte omweg.

Wat je nodig hebt is: een aluin stick van vergulde hand (kruidvat) of aluin poeder maar dat is iets lastiger te krijgen.
Schraap hier vervolgens met een mesje een flinke hoeveelheid poeder vanaf.
Pak een klein potje waar je een beetje warm water in doet en los hier de poeder in op. Doe hier vervolgens het onderdeeltje in met het afgebroken schroefdeel.
Deksel op het potjeven deze het liefst op een plek zetten waar het goed warm is.
Hoe hoger de concentratie en hoe warmer, hoe sneller het metaal oplost. Kan wel 2 dagen duren. Met zwavelzuur gaat het een stuk rapper maar vraag veel veiligheids maatregelen.

Gr
Men

4 likes

Thnx :+1:

Werkt dat ook met kronen? Met een afgebroken stem?

Yep

Ik heb ervaring met het oplossen van staal in zuur doordat ik eens heb geprobeerd een schaartje te ontroesten. De volgende dag vond ik alleen nog maar een schroefje in de glazen bak. Dat werkt dus perfect alle roest was weg.

Vandaar mijn vraag hoe het komt dat bij uurwerk onderdelen het schroefje wel oplost en de platine niet?

1 like

Was de schaar werkelijk weg, of lees ik verkeerd?:sweat_smile:

1 like

Jazeker, echt waar :slight_smile:
Blijkbaar was de schroef uit taaier materiaal gemaakt.

Bovendien loopt je Roma weer perfect.
Details volgen via de email.

1 like

Amai dat was snel. Alvast al een zeer hartelijke dank!!!

1 like

De schaar is/was uit ijzer de schroef waarschijnlijk uit messing.
Messing van de α kwaliteit - dwz met weinig zink - is bestand tegen veel etsende stoffen.
en dat is ook de truc bij Vissin (het middeltje van Bergeon) en aluin: de te verwijderen schroef is uit ijzer de platine uit messing.

1 like

Ik weet vrij zeker dat deze platine uit staal is gemaakt.

1 like

Ziet er wel wat staalachtig uit! :thinking:
Voorzichtig dus.
Jij hebt dat stukje schroef er vast wel uitgekregen André. Of zat er niks meer?

1 like

Dan moet dit apparaatje gebruikt worden
Bergeon 30209 Swiss Screw Extractor.
Volgens mij heeft @Vinwat er één

Edit: en waarschijnlijk nog enkele anderen
Op Ebay is dat ding duurder dan bij CousinsUK
En bij Ali de Chinees kosten ze weinig, maar heb ik zo mijn twijfels mbt de houdbaarheid van de stiften.

2 likes

Tot nu toe nooit problemen mee gehad en voor zover ik weet zijn de meeste platines legeringen. Sowieso…bij twijfel niet doen.

1 like

Het horloge heeft inmiddels een service gehad en loopt weer prima.
Het restant schroef zit muurvast geroest en ik durf de truc met aluin niet aan want de platine lijkt mij van staal.
Gelukkig zit het uurwerk stevig met één schroef doordat de deksel de ring en het uurwerk goed vastklemt.

1 like

ROMA : Uurwerkenfirma van ROBERT MADDENS jaren 1960 - 1970 te Roeselare West-Vlaanderen / België

1 like

Bedankt, waar heeft u dit gevonden of heeft u nog meer info?

Robert was een vriend aan huis . De zaak werd door zijn zonen overgenomen doch de zaak ging failliet . Ik heb een deel van de uurwerkonderdelen kunnen kopen .

1 like

Valt hier nog ergens meer info over te vinden?