Roma horloge grootvader

Ik kwam vandaag deze tegen bij mijn grootvader. Ik kan alles verzetten, tijd, datum en dag maar krijg hem niet lopende… ikbdraai hem op of bestaat er een andere manier? iemand enig idee? Zou hier iemand kunnen aan werken en eventueel vervangstukken vinden?
Achterdeksel is een schroefdeksel en krijg ik voorlopig niet open😕

3 likes

Het merk vind ik in geen van mijn boeken of sites.

Probeer eens of er iets gebeurt als je het horloge horizontaal houdt en dan heen en weer beweegt.(richting van de klok en ertegenin enz.)
Als dan de secondenwijzer gaat bewegen is waarschijnlijk de balansas in orde, maar er is tussen opwindveer en balans wat het geheel weerhoudt te bewegen.
Als dan de secondenwijzer niet beweegt is eventueel de balansas kaduuk. of er ligt iets in het horloge wat alles blokkeert.

1 like

Ok probeer ik vanavond.eens.
Mocht het ietwat schappelijk zijn om deze te herstellen zou ik het wel overwegen. Enig idee wie daar iets mee kan?
Hier op het forum had ik een draadje gevonden maarja, is ook alles… zou blijkvaar een belgische firma geweest zijn
Alvast bedankt voor uw antwoord

1 like

Even een linkje naar mijn draadje over Roma.
Er is verbazingwekkend weinig te vinden over Roma.
Er staan nog 2 linkjes in het draadje

Check

1 like

Inderdaad ongelooflijk hoe weinig info je kan vinden

1 like

Heb het uurwerk opengekregen. Het kleine stukje viel er uit bij opendoen… iemand enig idee?
Is een uurwerk van mijn grootvader die overleden is… ik twijfel om te laten herstellen…



Lijkt op een klemmetje wat het uurwerk vasthoudt Carlo.

Je kunt ook overwegen het horloge gewoon zo te bewaren als herinnering. Heb ik zelf zo gedaan.

1 like

Heb ik ook al over gedacht… heb er een aantal van hem. 2 pontiacs, een lemania en deze roma… geen enkele die werkt… behalve de rodania quartz

1 like

Zo heb ik een totaal afgebeulde oude Lorton van mijn vader. Zat hij een leven lang mee op de trekker en bij de koeien. Loopt nog, maar zou broodnodig beurt moeten hebben bij gaan dragen. Maar vind de herinnering belangrijk, ga hem niet dragen.

1 like

Daar heb je ook een punt… zou deze ook niet veel dragen maar de gedachte dat hij werkt, zou ik wel tof vinden!

Dan een beurt laten geven. Is ook wel een leuk 70 er jaren horloge. Kost je ook de wereld niet toch? Glas vernieuwen of polijsten is ook wel fijn dan. Kast is nog best redelijk toch?

1 like

Wel, moet eerlijk toegeven dat ik er geen enkel idee van heb wat dat kost. Heb nog nooit een horloge een beurt laten geven.
Zou hier eventueel iemand op het forum zijn die hieraan zou willen beginnen?

Het uitgevallen deel hoort zo te zien in het lege schroefdraadje links onder op foto 2.
Zo een zelfde onderdeel zit er recht tegenover.
Idd uurwerkklem denk ik.

1 like

Inderdaad! Zelf zal ik er echter afblijven… niet echt handig en al zeker geen kennis!

1 like

Daar hoort IMHO ook nog een schroef bij.
Waar is die gebleven?

1 like

Er misschien nog in? Heb hem dichtgedraaid

Het zou goed kunnen dat hij stilstaat omdat er nog ergens een schroefkop rondzwerft. Ziet ernaar uit dat de kop van een uurwerkbevestigingsschroef is afgebroken. Vandaar ook het losliggend kastplaatje.

3 likes

Bedankt… hopelijk niet al te veel schade aangericht

Dat is vervelend, maar ook heel lastig is het om het achtergebleven restant van de schroef er uit te krijgen (had ik onlangs, wat een gepriegel is dat draaien zonder grip! Tips?) :persevere:

1 like

Er is een middeltje dat stalen/ijzeren schroeven oplost maar de koperen/messing platine intact laat.
Er is hier ooit over gediscussieerd. Als ik het nog vind plaats ik de link.
Voor grotere schroeven heb ik een setje om ze er uit te draaien, maar zoiets heb ik nog niet voor schroeven < M3 gezien.

Hier is het en het setje bestaat dus ook voor de kleintjes

1 like