Afgelopen weekend gingen we naar de rommelmarkt, het was al weer een maand geleden, dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Bij het ochtend krieken ging de wekker en toen regende het toch wel niet zeker. De verwachtingen kelderden terstond. Maar toch hup naar de rommelmarkt. Daar vonden we een lelijke juvenia, allez ja oordeel zelf, de wijzerplaat was lelijk aangetast, de kast en het glas vol krassen en scharen en de wijzers niet origineel of in elk geval niet bij elkaar passend, de secondenwijzer was te kort of de andere wijzers te lang, kroon helemaal afgesleten en van de verkeerde kleur en lopen, nou ja niet echt, eerder wandelen en dan nog met een stok en vele onderbrekingen. Laat ons nu net een zwak hebben voor die zielige dingetjes dus het kwam mee naar huis
In principe blijf je van een wijzerplaat af, dat kon ik evenwel niet want die vlekken stoorden me. En met een middeltje uit grootmoeders tijd - tuf - heb ik er dan toch verbetering in gekregen. Nog een lichte aanslag tussen 5 en 6 maar verders redelijk wit terug

Dan gaan we demonteren en alles de pot en de kuismachine in. Bij het demonteren werd wel duidelijk dat de veer aan vervanging toe was gezien de vele knikken. Dus even een originele veer eta 1080 opgesnord en het geheel de kuismachine in
Tijdens het kuisen snel even de kast gefatsoeneerd en het glas vervangen
En dan begint de montage, zoals altijd eerst de dekplaat- en incablokmontage, gevolgd door de veertonmontage
dan gaan we verder met het raderwerk tot aan het anker
Dan steken we het wijzer- en opwindwerk in mekaar om dan weer naar achteren te gaan voor de ankermontage
Balans er in steken en een eerste timing doen. Ai ai ai prellen gelijk zot
Ok voor ik de veer ga vervangen laat ik hem eerst helemaal af en geef tik er een slag of 2-3 aan om al naar de waarden op het machien te kijken kwestie beat error
die beat error is me te groot dus die heb ik eerst nog aangepast alvorens een andere veer te steken
de beat error is nu ok, nu gaan we op zoek naar een andere veer, die erin zat had volgende maten 1,50 bij 10,75 bij 9,5 en ik zoek een 1,50 bij 10,25 bij 9,5 die heb ik echter niet dus het wordt een 1,50 bij 10 bij 9,5. Waarschijnlijk zal nu de veer een ietsiepietsie te zwak zijn, maar beter een ietsiepietsie te zwak dan te sterk
en dan kijken we nog eens op het machientje en idd ietsiepietsie te zwak, ben alleen foto’s vergeten te nemen, nu ja je zal het zien bij de eindtiming
dan gaan we naar de wijzerplaatmontage
gevolgd door secondenwijzer vervangen en kroon vervangen
Bandje erop en eindtiming. De eindtiming is met zo goed als vol opgewonden veer, dus ik weet dat ze net iets te zwak is, deze waarden zouden gehaald moeten worden met halfopgewonden veer. Als ik nog eens een lotje veren tegenkom moet ik maar hopen dat er een 10.25 in zit, nu soit een ietsiepietsie te zwak is niet de grote ramp in tegenstelling tot een ietsiepietsie te sterk, dus voor mij kan het
En dan hier het eindresultaat van de lelijke juvenia die in mijn bescheiden mening nu niet meer lelijk is
Best een mooi ding geworden dat meer dan behoorlijk loopt voor een oudje uit eind jaren 40 begin 50 en een mooi plekje op de display is ervoor gereserveerd
Is dat nu niet tof zo van een lelijk ding weer een mooi goed lopend ding maken, dat is echt de uitdaging die maakt dat we vaak de meest lelijke dingen mee naar huis nemen vanop de rommelmarkt.
That’s all folks. Tot een volgende keer maar weer! Veel horlogesleutelplezier voor allen gewenst