Rommelmarkt poetsbeurt Marti

Vanochtend gescoord in Vorden voor vijf euro, een Marti automaat. Marti is overigens een Nederlands merk en je komt ze regelmatig tegen, uurwerkjes zijn goed maar de kasten vaak wat minder. Hij is forst gekrast en de plating heeft er vast ooit veel beter uitgezien maar het is toch wel een leuk klokje, met een manco, de datum wissel gebeurt rond half acht. Dat gaan we oplossen. (vandaag iets minder foto’s, ik was een beetje lui)

De band was grotendeels vergaan, en de tweede pushpin wou nergens heen…

…dus dan maar bruut geweld!

Even een beetje schoongemaakt voordat ik de kast kon openen

De lugs waren flink verboven, de onderste waren zelfs een volle milimeter dichter bij elkaar dan de bovenste en ze ook nog naar binnen gebogen, voorzichtig met een puntbektang in een zachte doek de lugs wat bijgebogen. Helaas geen foto.

Kroon en spacerring verwijderd

Uurwerkje in een hersluitbaar zakje

Kast, glas en caseback!

Hocus, pocus, simsalabim!

Boem, schoon!

Nu even terug naar het uurwerkje, de datum wissel zit natuurlijk niet verkeerd maar de wijzers zijn niet uitgelijnd. Dus gaan we de wijzers verwijderen met een Presto puller. Stel de wijzers zo in dat ze alledrie over elkaar heen liggen om het jezelf iets makkelijker te maken.

Nu de wijzers eraf liggen kan ik meteen even de secondewijzer polijsten, wat Peek op een zachte doek en dan voorzichtig de wijzer eroverheen trekken.

Dan draai je de tijd door tot de datum schakelt, en zet je met een pincet stuk voor stuk de wijzers terug op precies twaalf uur en druk je met een setter tool vast (ook per stuk, vooral niet te hard duwen).

(de foto, is achteraf gemaakt, de wijzers staan dus niet meer in lijn)

Uurwerkje terug in de kast

Spacerring terug, kroon erin en vastgedraaid

En het eindresultaat

Kortom quick and dirty, kleine reparatie en poetsklus. Voor vijf euro toch gewoon een leuk vintage horloge.

Ik heb eindelijk een moment gevonden voor olieles van Koen dus hopelijk binnenkort een eerste servicebeurt! Ik heb nu ook wel redelijk wat vertrouwen gekregen in uurwerken dus ik ben er klaar voor!

1 like

Weer een mooie metamorfose Geert.

Erg handig met klokjes! Oefening baart dus kunst!?

Mooi gedaan weer Geert (tu)

( laat je je dochters ook al eens aan die mechaniekjes werken, of hebben ze geen interesse ? )

lijkt mij wel cool wanneer ze kunnen zeggen dat ze zelf hun “vondst” hebben gereviseerd.

grtz. Gerard

Weer een mooie transformatie van “onderdelen donor” naar draagbaar horloge :slight_smile:

Hahahaha :slight_smile:

Mijn jongste van twee vind het razend interessant maar ze gaat ook elke keer met mijn gereedschap lopen of gooien met mijn case opener ball… :wink:

Maar nee over het algemeen niet, ik zal ze eens vragen of ze het willen proberen.

Ik heb een tijdje geleden van Koen een groot zakhorloge gekregen om mee te oefenen en dat is wel een gouden greep, alles is lekker groot en je krijgt echt gevoel bij hoe alles in harmonie werkt. Als je zo’n horloge een paar keer in en uit elkaar hebt gehaald dan krijg je ook het vertrouwen dat je het met kleinere uurwerken ook zou moeten kunnen.

Bij het poetsen is het niet anders, de eerste keer dat je plexiglas gaat schuren is even slikken maar na een tijdje krijg je daar echt gevoel voor en ga je het echt leuk vinden. Als je het een beetje met beleid doet dan kan er weinig misgaan. Sommige transformaties vind ik persoonlijk echt heel gaaf, en dat hoeven echt geen waardevolle horloges te zijn. Dit is mijn favoriet:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,2469522,2469522#msg-2469522

Je hebt wel een aantal keer geluk dat de wijzerplaat nog heel mooi is.
Vaak zijn die ook beschadigd en dan wordt het een stuk moeilijker om een mooi horloge te krijgen, want de wijzerplaat is toch het aanzien van een horloge.

En loopt ie nog?

:slight_smile:

Gelukkig wel :wink:

ah heerlijk deze verslagen!! dank
resultaat ziet er weer erg fraai uit!!

Ik zal niet ontkennen dat ik wel eens geluk heb maar om je even een idee te geven, ik heb gisteren denk ik 80-100 horloges gezien. Hiervan waren er circa 15 mechanisch, en daarvan nog eens drie herenhorloges. Van die drie was er een met een verchroomde kast die niet meer te redden was, een ander met de rechterhelft compleet zwart van corrosie en de derde was deze Marti.

Qua verhoudingen was dit een redelijk gemiddelde markt. Als je maar genoeg horloges tegenkomt dan neemt de kans op een goede ook toe. Daarom probeer ik als het even kan meerdere markten op een dag te doen. Al moet je dan wel geluk hebben dat iemand anders je niet al voor is geweest.

bij het erafhalen van de wijzers kun je dial afdekken om beschadigingen te voorkomen.

hieronder een foto van een dial protector van bergeon, kun je ook prima zelf maken

(via google image)

Ik ken het, maar bij sommige horloges ligt de urenwijzer zo laag dat ik hem er dan niet meer onder krijg. Ik moet nog eens zo’n super lage Bergeon puller bestellen, volgens mij nummer zes. Maar goed, ik heb nog heel veel nodig.

Wat een verschil!

Ook erg leuk om te zien, het stap-voor-stap verslag :~

Mooi verslagje weer… :slight_smile:
leuk dat je het inderdaad stap voor stap laat zien…