Vanochtend gescoord in Vorden voor vijf euro, een Marti automaat. Marti is overigens een Nederlands merk en je komt ze regelmatig tegen, uurwerkjes zijn goed maar de kasten vaak wat minder. Hij is forst gekrast en de plating heeft er vast ooit veel beter uitgezien maar het is toch wel een leuk klokje, met een manco, de datum wissel gebeurt rond half acht. Dat gaan we oplossen. (vandaag iets minder foto’s, ik was een beetje lui)
De band was grotendeels vergaan, en de tweede pushpin wou nergens heen…
…dus dan maar bruut geweld!
Even een beetje schoongemaakt voordat ik de kast kon openen
De lugs waren flink verboven, de onderste waren zelfs een volle milimeter dichter bij elkaar dan de bovenste en ze ook nog naar binnen gebogen, voorzichtig met een puntbektang in een zachte doek de lugs wat bijgebogen. Helaas geen foto.
Kroon en spacerring verwijderd
Uurwerkje in een hersluitbaar zakje
Kast, glas en caseback!
Hocus, pocus, simsalabim!
Boem, schoon!
Nu even terug naar het uurwerkje, de datum wissel zit natuurlijk niet verkeerd maar de wijzers zijn niet uitgelijnd. Dus gaan we de wijzers verwijderen met een Presto puller. Stel de wijzers zo in dat ze alledrie over elkaar heen liggen om het jezelf iets makkelijker te maken.
Nu de wijzers eraf liggen kan ik meteen even de secondewijzer polijsten, wat Peek op een zachte doek en dan voorzichtig de wijzer eroverheen trekken.
Dan draai je de tijd door tot de datum schakelt, en zet je met een pincet stuk voor stuk de wijzers terug op precies twaalf uur en druk je met een setter tool vast (ook per stuk, vooral niet te hard duwen).
(de foto, is achteraf gemaakt, de wijzers staan dus niet meer in lijn)
Uurwerkje terug in de kast
Spacerring terug, kroon erin en vastgedraaid
En het eindresultaat
Kortom quick and dirty, kleine reparatie en poetsklus. Voor vijf euro toch gewoon een leuk vintage horloge.
Ik heb eindelijk een moment gevonden voor olieles van Koen dus hopelijk binnenkort een eerste servicebeurt! Ik heb nu ook wel redelijk wat vertrouwen gekregen in uurwerken dus ik ben er klaar voor!