Rommelmarkt vondst 28-8

Vandaag rond gelopen op een garage sale en dit klokje meegenomen.

Het merk Banner kende ik niet maar vond het leuk dat het doosje er nog bij zat.

Er zit een 7 jewel werkje in en dat loopt nog prima, zie alleen niet zo van welke fabrikant het is. Volgens het internet gebruikte ze meerdere fabrikanten.

Wie meer info heeft over de leeftijd of iets dergelijks hoor ik het graag. En hoe moet je 10k rolled gold plate zien? Geen vol goud lijkt me?

7 likes

Mooi hoor, met dat art-deco doosje. Rolled gold plate zegt het al denk ik? Dus verguld en niet volgoud.

Tegenwoordig worden sieraden en horloges elektrolytisch verguld. Toen dat nog niet uitgevonden was werd er een dunne laag goud mechanisch op aangebracht, gerold dus. De minimale laagdikte bij dit proces is groter dan bij elektrolytisch meestal het geval is. 50-150 micron i.p.v. 5-20 micron. Gold rolled slijt dus minder gauw door. De hoeveelheid goud is niet echt hoger omdat vaak 10k wordt gebruikt tegen 18 of 24k voor elektrolytisch.

2 likes

Thanks! Ik verwachte ook geen volgoud maar nu is de term duidelijk.

Hij loopt verder verrassend goed op tijd. Ook zitten er veel markeringen in het achter deksel, kan zijn dat hij dus redelijk onderhouden is

1 like

Staan er nog tekens of nummers onder de balans? Dat kan helpen het type uurwerk te bepalen.

Daar kijk ik normaal ook naar, maar is heel moeilijk te zien omdat het uurwerk zo compact is. Straks even de loep erbij halen

1 like

In vlaanderen het verschil tussen doublé en plaqué

2 likes

ziet er uit als een AS uurwerk

1 like

Die gebruikte ze in ieder geval wel.

Gelijk even wat nieuwe fotos gemaakt. En ik heb hem heel iigt gepolijst, de vlekken zijn er nu een beetje af.

Ik kan onder de balans nog steeds niks ontdekken helaas, ook niet met een loep.

1 like

AS 970 ? alleen met / zonder shock protectie

3 likes

Inderdaad, met Dr. Ranfft erbij kwam ik ook op een AS, vermoedelijk een 970, maar ze hebben wel heel veel nummers die op elkaar lijken.
Vervelende bij deze uurwerkjes is dat de nummers aan de wijzerplaatzijde staan, dus als je het zeker wilt weten moet de wijzerplaat eraf. :grin:

Thanks, met die schatting zal ik het moeten doen, bij dit klokje laat ik de wijzerplaat lekker zitten :slight_smile:

2 likes

Eentje die dicht in de buurt komt…

http://thevintage-watchcompany.eu/product/banner-usa-1930s-curved-prachtig-horloge/

:slight_smile:

Ik zag hem idd, alleen deze is wel wat netter :slight_smile:

Mooi hoor.

1 like

mooi uurwerk zit erin!

1 like

Mooie vondst😉

1 like