Vandaag rond gelopen op een garage sale en dit klokje meegenomen.
Het merk Banner kende ik niet maar vond het leuk dat het doosje er nog bij zat.
Er zit een 7 jewel werkje in en dat loopt nog prima, zie alleen niet zo van welke fabrikant het is. Volgens het internet gebruikte ze meerdere fabrikanten.
Wie meer info heeft over de leeftijd of iets dergelijks hoor ik het graag. En hoe moet je 10k rolled gold plate zien? Geen vol goud lijkt me?
Tegenwoordig worden sieraden en horloges elektrolytisch verguld. Toen dat nog niet uitgevonden was werd er een dunne laag goud mechanisch op aangebracht, gerold dus. De minimale laagdikte bij dit proces is groter dan bij elektrolytisch meestal het geval is. 50-150 micron i.p.v. 5-20 micron. Gold rolled slijt dus minder gauw door. De hoeveelheid goud is niet echt hoger omdat vaak 10k wordt gebruikt tegen 18 of 24k voor elektrolytisch.
Inderdaad, met Dr. Ranfft erbij kwam ik ook op een AS, vermoedelijk een 970, maar ze hebben wel heel veel nummers die op elkaar lijken.
Vervelende bij deze uurwerkjes is dat de nummers aan de wijzerplaatzijde staan, dus als je het zeker wilt weten moet de wijzerplaat eraf.