Afgelopen vakantie in Frankrijk op een brasserie het onderstaande horloge uit een bak gevist. Een vintage duikertje met een faded bezel. Ik heb hem zelf op een tropic bandje gezet:
Helaas wil de kroon niet verder draaien, en loopt het horloge niet, ik kan wel de tijd verzetten iemand een idee wat het kan zijn? Krijg helaas niet de achterkant eraf door gebrek aan correct gereedschap.
Kent iemand het merk Cenuce? Ik kan er niks over vinden.
ik ken dat soort achterdeksels wel van Cincaset penankers,
die waren iig niet geschikt om mee te duiken.
Frans merk dat soms gebruik maakte van hele goedkope Zwitserse uurwerkjes
werden verkocht via de toonbank van sigarenwinkels en vanaf rekken op treinstations.
ik schat deze in van begin jaren 70 gezien de tekst “waterproof” ipv resistant
nee… ik verwacht geen Zwitsers uurwerk, maar ik heb er ooit eens onderzoek naar gedaan en stootte toen op douane formulieren met allerlei regels die export van uurwerken van Zwitserland naar Frankrijk bemoeilijkte.
waarna men deze uurwerkjes in Frankrijk en Azië liet maken, de horloges bleven verkocht worden onder verschillende namen en leken erg op elkaar,
zeker het kenmerkende deksel met de duiker & vis.
vaak een mix van duik / autosport design.
wanneer je hier op het HF iemand vind om er even naar te kijken mogelijk de moeite waard, het is best een leuk horloge dat na reparatie nog een tijdje mee kan, bij een horlogemaker kost het je een klauw geld, maar dan nog het blijft een leuk horloge, de vraag is of je het zelf er voor over hebt dit horloge te dragen of dat je liever je geld uitgeeft aan een week boodschappen
Ik heb een Mortima met een Cattin C66 uurwerkje er in. Van voren ziet het horloge er anders uit als de jouwe maar de achterzijde is identiek.
De mijne wilde niet meer opdraaien.
Heb advies gevraagd aan 2 vintage kenners en ene adviseerde 'm weg te doen…niet waard.
De ander wilde het wel proberen maar kreeg de deksel niet open…de deksel tool alleen kost al iets van € 80,-
Beetje fatsoenlijke beurt is ook al snel € 80,-…vind je het dat waard ?
Goeie tip is met secondenlijm een grote moer op de deksel lijmen, 24 uur laten uitharden en dan draai je met een steeksleutel hem er zo vanaf. Vervolgens leg je het deksel met moer en al in de aceton (leen mrs. @Igor haar nagellakremover daarvoor) en je haalt uiteindelijk de moer er zo af.
Succes!
Jazeker! Bij een… Mortima! Inmiddels verkocht trouwens omdat ik een mooiere heb gevonden.
Brengen die dingen (ga even van zo’n typische knoeperd van een duikhorloge met twee kronen en een losse gmt bezel uit) al 150 euro op?