k heb dit horloge samen met enkele andere gescoord op de rommelmarkt, nou vroeg ik mij af of iemand mij meer zou kunnen vertellen over dit horloge en/of het merk. Googelen van het merk “RODA-ANKER” geeft me erg weinig resultaat.
Met een mondmasker op en handschoenen aan heel voorzichtig de doek opruimen. Gaat puur om de verf en stof deeltjes. Radongas is allang weg.
Horloge voorzichtig dicht maken en met een GM teller kijken of er wel echt radium in zit.
De tafel waar je op gewerkt hebt met tissue en alcohol schoonmaken en dan alles inclusief handschoenen en mondmasker in de vuilnisbak gooien en de zak weg gooien.
Bedankt voor het advies, foto’s heb ik al een week geleden gemaakt maar heb voor de zekerheid alles toch even schoongemaakt zoals aanbevolen. Horloge zit dicht is het dan veilig om in de buurt te hebben?
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, waar zouden jullie radium verwachten in dit horloge? Ik zie namelijk geen enkele aanwijzing hiervoor op het eerste gezicht.
Buiten de leeftijd dan, maar deze lijkt helemaal geen lichtgevend materiaal te hebben?
Even vooropgesteld dat er radiumverf in zit: dragen is nooit een probleem. Open maken is gevaarlijk vanwege de kans op inwendige besmettingen via inslikken of inademen.
Koop in elk geval een GM teller, duur zijn ze niet.
De wijzers zijn volledig dicht.
Als je de wijzers niet van lume kan voorzien, dan hebben lichtgevende cijfers of indexen ook weinig nut.
Ik ben het met Tim eens dat de kans op radium in dit horloge klein is.
Maar zoals altijd: “meten is weten”
Bij een jaren 30 horloge is de kans op radium bovengemiddeld maar de opmerking over dichte wijzers snijdt idd hout.
Toch maar een gevalletje better safe than sorry
Ik bestrijd het potentiële probleem van radium niet, maar de hyper-sensitivity op dit punt wordt wel eens een hangende LP. Snuif het niet op, lik er niet aan, doe dat ene mondkapje op dat je nog had bewaard, gooi de Rodico waar je stof/radiumdeeltjes mee hebt opgedept meteen weg, zet een raampje open, en werk er vooral niet elke dag aan. Een paar radium-horloges per jaar op deze manier gaan je niet over de kling jagen dunkt me.
Nee, het was in die periode niet de mode om steentjes op de wijzerplaat te hebben.
De donkere verkleuring kan radium zijn. De foto is gewoon niet scherp genoeg om het te kunnen zien. Wijzers kunnen ooit vervangen zijn. Qua model wijzerplaat en kast zou ik overigens geen radium verwachten. Wat nog kan… de eigenaar heeft er toen door een horlogemaker wat op laten kwasten. Voorbeeld:
Ik dacht aan de hand van de leeftijd en de verkleuring van de bedrukking, een volledige radium lume op de wijzerplaat markeringen.
De wijzers zelf zijn zonder lume zo te zien. Lijkt gek, maar dat zegt mij verder niet veel in het geval van onbekende, pre 60er jaren horloges. Vroegah, toen horloges met name functioneel waren, werden wel vaker wijzers voor generieke wijzers vervangen of wijzerplaten van lume voorzien.
Kan natuurlijk ook vuil zijn, ik ben verre van een radium expert.
Maar ik denk altijd “beter teveel en onterecht gewaarschuwd dan kans op een mede liefhebber die zijn gezondheid schaad met radium”.